مذاکره با روسیه برای سوآپ غیرهمنام فرآورده و سوآپ گاز- اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی تسنیم

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص میزان صادرات فرآورده‌های نفتی کشور گفت: در سال اول شیوع کرونا، 3 میلیارد دلار صاردات بنزین داشتیم اما امسال از پالایشگاه‌های کشور هیچ صادرات بنزینی صورت نگرفت و صاردات گازوئیل نیز به حداقل رسیده؛ اکنون فقط صادرات نفتا و مازوت داریم که صاردات مازوت هم برای تأمین ذخایر زمستانی صنایع باید قطع شود.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2790633

وی ادامه داد: یکی از گلایه‌ها از بخش دولتی این است که بعضا به بازارهای صادراتی بخش خصوصی ورود کرده و باعث از بین رفتن بازارهای صادراتی ما می‌شود که این مسئله را در صاردات گازوئیل توسط شرکت پالایش و پخش به افغانستان شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدحمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: از 45 تا 48 میلیارد دلار صادرات سالانه کشور، 25 میلیارد دلار در بخش فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی است و نقش این بخش، بیش از 50 درصد سبد صادراتی کشور است.

حسینی با بیان اینکه “دولت هیچ اعلامی در خصوص میزان درآمد ناشی از اجرای قانون رفع معافیت مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه خام نداشته”، گفت: 15 میلیون تن از فرآورده‌های صادراتی ما شامل مالیات شده‌اند که حدس می‌زنم 140 تا 150 میلیون دلار برای دولت درآمدزایی به‌دنبال دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: کمیسیون ثنایع اتاق، بدون آنکه با کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی هماهنگ شود، این لیست 140 کالایی را به 229 قلم کالا رساند و به نوعی همه مواد صادراتی در این لیست جدید قرار گرفته و مشمول مالیات شده‌اند که تقاضای بازنگری و اصلاح این لیست را به مجلس و دولت ارائه کرده‌ایم.

حسینی خاطرنشان کرد: درحال حاضر از صادرات 140 کالای نیمه خام و خام مالیات دریافت می شود؛ در تصویب بودجه 1400 اقلام دیگری همچون اوره، متانول و اتیلن را جزو این محصولات در نظر گرفتند این در حالی است که بسیاری از محصولاتی که تولید می‌شوند کالای نهایی هستند و نمی‌توان با چنین منطقی مشمول اخذ مالیات شوند.

وی افزود: سال گذشته میزان صادرات کشور به 48 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می شد این رقم در سال جاری به 52 میلیارد دلار برسد، اما با توجه به اینکه امسال در 6 ماهه نخست 25 میلیارد دلار صادرات داشتیم، به نظر می رسد به رقم پیش‌بینی شده نرسیم؛ این درحالی است که ظرفیت‌های صارداتی کشور بسیار بیش از این ارقام است و بسیاری از صنایع کشور با ظرفیت 30 تا 40 درصد کار می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از ورود اولین محموله سوآپ فرآورده‌های نفتی از ترکمنستان خبر داد و گفت: برای سوآپ غیرهمنام فرآورده‌های نفتی با روسیه درحال مذاکره هستیم به طوری که بنزین و گازوئیل از روسیه وارد کشور شود و از جنوب، مازوت تحویل مشتریان روسیه دهیم.

حسینی با بیان اینکه “می‌توان بنزین پتروشیمی غیرآلاینده و بدون بنزن تولید کرد”، گفت: 80 واحد پالایشی کوچک مقیاس در مجموعه انجمن وجود دارد که ظرفیت تولید 40 هزار بشکه بنزین و گازوئیل و هیدروکربورات را دارند و بنزین با کیفیت یورو 3 تولید می کنند؛ اگرچه بخش داخلی از ما بنزین و گازوئیل نمی‌خرد اما بازارهای صادراتی داریم.

وی ادامه داد: در 10 سال اخیر صادرات کشور در مرز 45 تا 48 میلیون تن بوده و در حالی که صنایع معدنی، پایین دستی و پتروشیمی توسعه پیدا کرده، میزان وزنی صادرات کشور ثابت مانده است که این نشان می‌دهد با توسعه صنعتی و بدست آوردن برخی بازارهای جدید صادراتی، برخی بازارهای صادراتی را نیز از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: درآمد دولت از رفع معافیت مالیاتی قرار است به بودجه شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شود، دولت با وجود آنکه برآورد و اعلامی از درآمدهای ناشی از این قانون نداشته و اعلام می کند حدود 2200 میلیارد تومان در بخش حمایت از دانش بنیان‌ها هزینه کرده، برآورد ما این است که از محل دریافت مالیات از صادرات 140 قلم کالای نیمه خام و خام، حدود 6000 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز دانش‌بنیان‌ها تأمین شده و نیازی به افزایش تعداد اقلام در لیست رفع معافیت مالیات‌های صادراتی نیست.

وی افزود: یکی از زمینه‌هایی که گفتمان انقلاب در آن موفق بوده، بحث صادرات است و ایران امروز، یک کشور توانمند و پرظرفیت در بحث صادرات است.

وی افزود: رئیس سازمان استاندارد اعلام کرده که اولین محموله بنزین وارد کشور شده و من احتمال می‌دهم این محموله از کشور ترکمنستان وارد شده باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه “ظرفیت تولید 14 میلیون تن متانول را در کشور داریم”، گفت: از این ظرفیت، 10 میلیون تن فعال است و سال گذشته 8 میلیون تن صادرات متانول داشتیم.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید متانول کشور تا چند سال اینده به 26 میلیون تن می‌رسد، در حالی که کل بازار جهانی متانول، 80 میلیون تن است.

وی افزود: همچنین آغاز سوآپ و خرید گاز روسیه با استفاده از ظرفیت خطوط لوله ترکمنستان و آذربایجان در حال مذاکره است.

حسینی با بیان اینکه “ظرفیت اسمی تولید صنعت پتروشیمی ایران به 90 هزار تن رسیده”، گفت: این ظرفیت با پروژه‌های در دست اجرا در آینده‌ای نزدیک به 140 میلیون تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که ارزش افزوده روی این محصولات لحاظ شود که این مساله می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بیشتری برای صادرات این محصولات شود.