معرفی دقیق سازند گچساران از زبان یک زمین شناس/ “برون زد نمک” در مخزن سد چمشیر وجود ندارد- اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی تسنیم

سید فرزاد هزارخانی، کارشناس حوزه زمین‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: سازند گچساران به واسطه اتفاقاتی که در کشور رقم خورده همواره با نوعی مخاطره در افکار عمومی مطرح می‌شود.

رخنمون نمک در مخزن گچساران وجود ندارد

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2824480

این کارشناس زمین‌شناسی با بیان اینکه “سازند گچساران فی‌نفسه مخاطره ندارد”، گفت: عموما ساختار تشکیل شده سازند گچساران مرتبط با دوره میوسن است اما حقیقت این سازند دوست‌داشتنی به آن اندازه که در افکار عمومی مخاطره آمیز‌ معرفی شده، خطرناک نیست.

وی افزود: در ایران هم سدهایی روی سازند گچساران است که از جمله آن می‌توان به سد جره اشاره کرد و کیفیت منابع آب این سدها هم تغییری از محل برخورد با گچساران نداشته است.

این کارشناس زمین شناسی تصریح کرد: قطعا در کمیته آبگیری چندین زمین شناس خبره حضور دارند و این مسئله را به دقت بررسی می‌کنند و این کمیته می‌تواند نظر دقیقی در رابطه با سد به ما بدهد اما آنچه که مستندات و مشاهدات ما می‌گوید، مسئله زمین‌شناسی برای سد وجود ندارد.

سدهای بسیاری روی سازند گچساران ساخته شده است

هرازخانی با بیان اینکه “در مخزن اصلی سد چمشیر هیچ رخنمون نمکی مشاهده نمی‌شود”، گفت: مقایسه سد چمشیر با سد گتوند از اساس خطا است.

هزارخانی با اشاره به موقعیت دقیق این سازند گفت: سازند گچساران که از جنوب کشور ترکیه آغاز شده و از کشور عراق عبور می‌کند، سپس وارد ایران شده و در نهایت تا خلیج فارس امتداد دارد.

وی ادامه داد: اطلاعات 69 گمانه در مخزن سد تایید می‌کند که ممبرهای دارای نمک در مخزن سد چمشیر بیشتر از 300 متر از سطح فاصله دارد و با توجه به ماهیت نفوذناپذیر سازند، مخزن، می‌توان از بدون مشکل بودن این بخش اطمینان حاصل کرد.

هزارخانی با بیان اینکه “در حال حاضر سازه‌های عظیمی روی سازند، گچساران احداث شده که همین سازه‌ها به شناسایی این بخش از زمین کمک شایانی کرده است”، گفت: برای مثال سد موصل در کشور عراق در مکانی است که حتی سازه سد نیز روی سازند گچساران بوده و مطالعات شرکت‌های بین‌المللی، فرایند احداث سد روی این رودخانه را تایید کرده است.

وی ادامه داد: به طور کلی مباحث زمین‌شناسی همواره با عدم قطعیت همراه است، چرا که شما عموما از اعماق زمین خبر ندارید اما تا این لحظه در این سازند، 7 مقطع شناسایی شده است که برخی از این مقاطع همراه با نمک هستند.

این کارشناس زمین شناسی خاطرنشان کرد: در حوزه سد چمشیر به واسطه حضور یک سوم مخزن این سد روی سازند گچساران مطالعات گسترده‌ای شکل گرفته که ما به واسطه پژوهشی، این اطلاعات را در اختیار گرفته‌ایم.