مغازه در بازارمتری چند؟ / در این بازار از بنگاهی ها خبری نیست

این موارد تنها چند نمونه از آگهی‌هایی است که قیمت آن هم درج شده اما به دلیل تورم و روند شتابان رشد قیمت در بازار املاک، اغلب آگهی‌ها بر قیمت توافقی تاکید کرده‌اند.

مغازه‌ای ۱۲متری در یکی از پاساژهای نزدیک بازار، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و مغازه قدیمی دیگری با ۸ متر مساحت خارج از پاساژ، پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد!

آگهی دیگر اجاره مربوط به یک مغازه ۱۲متری است که ساخت آن هم به همین دو سال پیش باز می‌گردد. رهن کامل این فایل ۲۵۰ میلیون تومان است و در صورت درخواست می‌توان آن را تا ۱۵۰ میلیون تومان کاهش داد و برای اجاره باید بین مالک و متقاضی توافق شود.

اجاره مغازه در محدوده خود بازار هم کار مشکلی است. چون یا مغازه‌ها سرقفلی هستند و یا چندین سال یک نفر آنها را اجاره کرده است. طبق گفته برخی فعالان بازار در محدوده بازار بزرگ اکثرا قیمت اجاره ماهانه یک سال همان اول قرارداد به‌ صورت یکجا گرفته‌ می‌شود.

اجاره سالانه

مغازه دیگری در نزدیکی بازار ۱۸ متر مساحت دارد و ۲۰ میلیارد تومان قیمت خورده است؛ در مزیت‌ها و ویژگی‌های آن آمده است که بالابر برقی هم دارد. یا مورد دیگری که تنها ۶ متر مساخت دارد و ۱۰ میلیارد تومان قیمت! از قرار متری بیش از یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان!

مغازه‌دار دیگری، تنها نیمی از مغازه خود را در پاساژی نزدیک بازار، ۱۱۷ میلیون تومان رهن کامل می‌دهد. به ‌نظر می‌آید قاعده برتری نزدیکی به بازار نسبت متراژ و امکانات، در مورد مغازه‌های اجاره‌ای هم صدق می‌کند.

«۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، مغازه‌ ۲۱ متری.» این یکی از معدود آگهی‌هایی است که قیمتی برای آن ثبت شده است؛ به این ترتیب هر متر از این مغازه دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. آگهی بعدی برای غرفه‌ای است که تنها هشت متر مساحت دارد و ۹ میلیارد تومان قیمت!

آگهی دیگری ثبت شده که نسبت به باقی آگهی‌ها فاصله بیشتری تا بازار دارد و مناسب برای کارگاه است. مساحت این مغازه ۵۰ متر و قیمت آن ۱۲میلیارد تومان است. مغازه بعدی ۱۸ متر است و ساخت قبل از سال ۱۳۷۰. در توضیحات این آگهی آمده تنها فروش سرقفلی آن ۲۰ میلیارد تومان قیمت دارد!

آگهی شخصی دیگری در بازار کفاش‌ها مساحت بیشتری نسبت به باقی موردها دارد؛ ۴۰ متر، یک میلیارد تومان رهن و ۱۰۰میلیون تومان اجاره ماهانه.

نکته قابل توجه این است که چه در بین آگهی‌های فروش و چه در بین آگهی‌های اجاره اکثر اگهی‌دهنده‌ها مالک هستند و کمتر بنگاه املاک دیده می‌شود.

در بازار تهران قیمت‌ مغازه عجیب ‌و غریب و نجومی است؛ مالکان هر قیمتی که بخواهند برای مغازه خود تعیین می‌کنند و به ‌نظر می‌رسد هیچ نظارتی بر روند قیمت‌گذاری وجود ندارد. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم تنها چیزی که در بازار تهران نمی‌توان برای آن قیمت ثابتی تعیین کرد مغازه‌ و غرفه‌ است!

مغازه‌های میلیاردی

قیمت‌گذاری بر اساس موقعیت مغازه

در بازار اجاره چه خبر است؟

بازار اجاره نسبت به خرید و فروش در بازار بزرگ تهران داغ‌تر است. آگهی‌های بیشتری ثبت شده و متقاضیان بیشتری هم دارد. مغازه‌ای قدیمی با مساحت ۱۱ متر در یکی از کوچه‌های بازار کفاش‌ها ۴۰ میلیون تومان رهن و چهار میلیون تومان اجاره دارد.

جذابیت اجاره‌داری در بازار تهران

در بین آگهی‌ها مغازه‌ای مناسب برای احداث رستوران نیز وجود دارد. این مغازه ۱۰۰ متری، ۳۰۰ میلیون رهن و ۳۳ میلیون اجاره ماهانه دارد. مالک ذکر کرده در صورتی که ۸۰۰ میلیون تومان رهن پرداخت شود، مستاجر می‌تواند در ماه ۱۸ میلیون تومان اجاره پرداخت کند.

یک مغازه ۱۳متری در یکی از پاساژهای بزرگ و اصلی بازار بزرگ ۷۵۰ میلیون تومان رهن کامل و مغازه دیگری در همان پاساژ، ۱۲۰ میلیون تومان رهن و ۳۵ میلیون تومان اجاره دارد.

جای خالی مشاوران املاک در آگهی‌های مغازه

البته پیداکردن مغازه آماده فروش هم در محدوده بازار بزرگ کار ساده‌ای نیست و بیشتر صاحبان مغازه‌ها سال‌هاست مالک هستند و به‌جای فروش ترجیح می‌دهند غرفه‌های خود را اجاره دهند؛ از طرفی قیمت‌ها هم تا حدی بالا است که به ‌سختی متقاضی برای آنها پیدا می‌شود. آگهی‌ها اکثرا بدون قیمت ثبت شده‌اند و برای اطلاع دقیق باید تماس گرفت.

بیشتر بخوانید:


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1708505/%D9%85%D8%BA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

به ‌نظر می‌آید قیمت مغازه‌ها بیشتر بر اساس موقعیت تعیین می‌شوند تا متراژ و مزیت‌های آنها؛ به همین دلیل مغازه‌ها و غرفه‌های داخل پاساژها قیمت کمتری نسبت به مغازه حاشیه خیابان دارند.