مکانیسم اثبات سرمایه چیست/ چرا باید تمام صرافی ها آن را اجرا کنند؟

اثبات سرمایه تضمین می‌کند که متولی توکن‌های رپد مانند WBTC (بیت‌کوین رپد)، در واقع بیت‌کوین‌ها در ذخیره خود دارد، یا اینکه صادرکنندگان استیبل کوین مانند سرکل در واقع دلار برای پشتیبانی از همه USDCها در اختیار دارد.

اثبات سرمایه تضمین می کند که یک صرافی رمزارز:

۵) اگر تغییری در تراز دارایی او، هر چقدر هم که کوچک باشد، یا یک موجودی جعلی باشد، منجر به تغییر کلی درخت مرکل می‌شود و ارزش آن را به طور کامل تغییر می دهد.

صرافی های داخلی

Proof-of-Reserve یا اثبات سرمایه و درخت مرکل با فعال کردن راستی‌آزمایی سریع و آسان حجم زیادی از داده‌ها، به منظور شفافیت و اطمینان مشتری، تضمین کافی را به کاربران ارائه می‌دهد.

اثبات سرمایه تضمین می‌کند که یک وام‌دهنده رمزارز بیشتر از وثیقه‌ای که نگه می‌دارد وام نمی‌دهد، به طوری که وام دهندگان آن می‌توانند در صورت وقوع هر اتفاقی به طور کامل غرامت دریافت کنند.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ اتفاقات اخیر این هفته در مورد خرید صرافی FTX توسط صرافی رقیب آن، یعنی بایننس و همچنین ورشکستگی اخیر وام دهنده رمزارز سلسیوس نشان می دهد که چقدر برای کاربران رمزارز مسئله امنیت صرافی رمزارز باید مهم باشد.

اثبات سرمایه تضمین می کند که متولیان رمزارز، صرافی ها و وام دهندگان در معاملات مالی پنهانی که سرمایه مشتریان خود را در معرض خطر قرار می دهد، شرکت نمی کنند.

به این ترتیب، درخت مرکل یک مقدار واحد است که یکپارچگی همه تراکنش‌ها را با آشکار کردن کوچک‌ترین دستکاری‌ها ثابت می‌کند.

توجه به ۳ مورد امنیتی در مورد صرافی های رمزارز

مکانیزم اثبات سرمایه (PoR) یک حسابرسی مستقل است که توسط شخص ثالث انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که یک متولی (مانند یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال) واقعاً دارایی هایی را که ادعا می‌کند در اختیار دارد یا خیر.

یک مثال ساده، اگر یک صرافی سعی کند سوابق را دستکاری کند تا نشان دهد که ۱۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۱ دلار ذخایر دارد در حالی که در واقع ۱۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار دارد، هش کاملاً تغییر می کند.

۲) صرافی رمزارز شما از سیستم های کیف پول سرد استفاده می کند که وجوه کاربران را ایزوله نگه می دارد

همچنین صرافی های داخلی هم باید هرچه زودتر این مکانیسم را  اجرا کنند، این اقدام میتواند با مطالبه کاربران صرافی ها تسریع پیدا کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، اثبات سرمایه (PoR) توسط یک شخص ثالث مستقل انجام می شود.

 درخت مرکل چگونه کار می‌کند؟

مکانیزم اثبات سرمایه یا (Proof-of-Reserve) می‌تواند مسئله امنیت صرافی ها را حل کند.

مکانیزم اثبات سرمایه یا (Proof-of-Reserve) چیست؟

 از آنجایی بازار رمزارز با شتاب زیادی به سمت تکامل حرکت می کند، اثبات سرمایه به عنوان استاندارد طلایی این صنعت برای اعتبار و اعتماد برجسته‌تر خواهد شد.

در حال حاضر، اکثر صرافی‌های متمرکز و سایر پلتفرم‌های رمزنگاری CeFi مانند وام‌دهندگان و متولیان، اطلاعات دارایی‌های خود را در پایگاه‌های داده خصوصی و اختصاصی نگهداری می‌کنند.

۱-مخفیانه ورشکسته نیست

۳) صرافی ارز دیجیتال شما به جای توکن های پلتفرمی که در معرض نوسان هستند، تنها بر ایجاد تجربیات تجاری عالی برای کاربران تمرکز می کند.

نتیجه:

با اجرایی شدن مکانیزم اثبات سرمایه در صرافی ها، مشتریان دیگر مجبور نیستند به صرافی ها اعتماد کنند، بلکه از این پس به جای اعتماد کردن، آنها صرافی ها را تأیید می‌کنند.

چرا باید از این به بعد مراقب باشیم که صرافی های رمزارز دارای مدرک اثبات سرمایه باشد؟

۱) صرافی رمزارز شما دارای ممیزی های اثبات سرمایه است یا متعهد به آن است.

به عنوان یک ساختار داده مبتنی بر هش، به کوچکترین تغییر حساس است و بنابراین می توان از آن برای جلوگیری از تقلب و دستکاری داده ها استفاده کرد.

۴) کاربر می تواند متعاقباً تأیید کند که دارایی های او در حسابرسی اثبات سرمایه، با استفاده از شناسه منحصر به فرد و مقایسه آن با ریشه مرکل محاسبه شده است.

 به این ترتیب، آنها می توانند ادعا کنند که وجوه کاربرانشان نزد آنها امن است، اما تأیید این ادعاها دشوار است.

اگر متوجه مطالب بالا نشدید، تصویر زیر همان درخت مرکل است که زیربنای روش کار بیت کوین و در نتیجه فناوری بلاکچین است.

۳) حسابرس، امضاهای دیجیتال صرافی را جمع آوری می کند که کل موجودی های آن را نشان می دهد و تأیید می کند که با موجودی های کاربران نشان داده شده در درخت مرکل مطابقت دارد یا خیر.

۲-توکن های شما را مخفیانه به شخص ثالث دیگر نمی‌دهد.

صرافی های ارزدیجیتال

۲) این مجموعه داده غول پیکر از طریق یک تابع هش رمزنگاری اجرا می شود، یک الگوریتم کامپیوتری که داده ها را درهم می کند و آن ها را فقط به عنوان یک رشته ۶۴ کاراکتری درست می‌کند، مانند این:

۳۶۴۷fhhjryti۵۷۶۸۳jjkeurthcnyrisjfkemtik۹۹۰۰sjrglgrkb۲۶۴۷agffnd۲۵

در صورت اجرایی شدن این مکانیسم برای صرافی ها داخلی این اطمینان برای کاربران حاصل میشود که وجوهشان در امان است.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-206/680728-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

شاکله اصلی مکانیسم اثبات سرمایه چیزی است به نام “درخت مرکل” یا “درخت هش”، درخت مرکل یک روش رمزنگاری امن (یعنی ضد دستکاری) برای تأیید دارایی‌های ذخیره شده ارائه می‌کند.

۱) حسابرس مستقل ابتدا یک تصویر فوری از تمام موجودی‌های کاربران موجود در یک صرافی رمزارز می‌گیرد و آن را در یک درخت مرکل سازمان‌دهی می‌کند.

۳-در واقع مالکیت وجوه به طور واقعی نزد خودتان است و هر زمان که بخواهید می توانید آنها را برداشت کنید.

مکانیسم اثبات سرمایه چگونه کار می کند؟