میوه های لاکچری وارداتی، حیات خلوت تجار از ما بهترانی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در همین زمینه و در گفت و گو با آرمان امروز با ذکر اینکه هر روز بر میزان قاچاق میوه‌های لاکچری به کشور افزوده می‌شود و آنها هیچ وظیفه ای برای برخورد با انها ندارند گفت: پشت پرده قاچاق میوه مبهم ترشده چراکه ورود این میوه‌های با کامیون‌های معمولی از مرزهای کشور تا میدان مرکزی میوه و تره بار تهران امکان پذیر نیست.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: طی سال‌های اخیر قاچاق میوه به کشور توسط عده‌ای خاص انجام می‌گیرد. یعنی هر میوه ای توسط چند نفر خاص و عمده فروش وارد و توزیع می شود.

وی البته منکر این نیز نمی شود که با توجه به عدم نظارت و کنترل، توزیع میوه‌های قاچاق از حاشیه میدان مرکزی میوه و تره بار به داخل میدان اصلی نفوذ پیدا می کند ولی در عین حال مدعی است: اگر واحدهای دارای پرونده کسب و کار اتحادیه اقدام به فروش میوه‌های قاچاق کنند، بازرسان اتحادیه با اعمال نظارت از مغازه‌های سطح شهر در صورت رویت میوه‌های قاچاق نسبت به پلمپ و ابطال پروانه واحد صنفی اقدام می‌کنند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران عرضه و فروش عمده این محصولات قاچاق در حاشیه میدان اصلی میوه و تره بار انجام می‌گیرد و به دست واسطه گران در سطح شهر به ویژه فروشگاه‌های اینترنتی و زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد هر کدام از میوه های لاکچری و قاچاق چند نفر دخیل هستند؟ گفت: من اطلاع چندانی از این موضوع ندارم فقط تا جاییکه می دانم، تعداد آنها محدود است. چون ما متولی بحث واردات و قاچاق نیستیم . بلکه وظیفه ما نظارت بر عملکرد میوه فروشی های سطح شهر است که در صورت مشاهده هر گونه تخلفی، هم خودمان و هم از طرق مختلفی مانند اتاق اصناف ، وزارت بازرگانی و… با آنها برخورد می کنیم.

در عین حال رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با تاکید براینکه هم اینک بیشتر میوه های لاکچری در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و یا میوه فروشی هایی که مجوز ندارند عرضه می شوند گفت: البته من نمی دانم چطور این میوه ها به مراکز یاد شده می رسند و فروخته می شوند چون اصولا کنترل و نظارت برفروش میوه‌های قاچاق و لاکچری در مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت نظارت اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیست و سازمان تعزیرات باید با عرضه آنها در این فروشگاه‌ها برخورد کند. کارگر با ذکر اینکه ما هر ماه از طریق پیامک هشدارهایی را برای اعضای اتحادیه ارسال می کنیم گفت: ما از طریق این پیامک ها به صاحبان واحدهای صنفی سطح شهر تحت پوشش اتحادیه (به غیر ازفروشگاه‌های اینترنتی و زنجیره‌ای) اعلام کرده ایم که فروش این میوه‌ها غیرمجاز و اگر در سطح فروشگاه‌ها موردی مشاهده شود درابتدا تذکر ودر مراحل بعدی جریمه اعمال می‌شود.

اتحادیه نظارتی بر میوه های وارداتی ندارد!

میوه های  لاکچری وارداتی، حیات خلوت تجار از ما بهترانی

کارگر ادامه داد: در حالی که عده زیادی از مردم توان خرید میوه‌های معمولی را ندارند افرادی با خرید میوه‌های لاکچری و قاچاق فاصله طبقاتی در سطح شهر را بیش از گذشته عمیق‌تر کرده اند.

در حال حاضر عرضه میوه های لاکچری و قاچاق چیز پنهانی نیست . کافی است سری به فروشگاه های بالای شهر یا میوه فروشی های محله های از ما بهتران بزنید تا با انواع میوه هایی که با قیمت های نجومی عرضه می شوند بیشتر آشنا شوید. از بلوبری گرفته تا پوملو، پاپایا، رزبری. واز کیوانا، کامکوات گرفته تا استار فروت، رامبوتان و …. در این میان اما فروشگاه‌های اینترنتی از یک سو و سایر فروشگاه‌های سطح شهر رقابت سنگینی را در فروش میوه‌های قاچاق با یکدیگر آغاز کرده اند.

وی همچنین در خصوص مسیرهای ورود قاچاق این میوه‌ها به کشور گفت: آنطور که گفته می شود میوه‌های قاچاق معمولا از مسیرهای کوله بری به کشور وارد می‌شوند. اما نگهداری و حمل میوه‌ها نیاز به سیستم های مجهزی دارد و قطعاً با کامیون‌های معمولی وارد کشورو درادامه وارد میدان مرکزی میوه نمی‌شود.

اکثر وارداتی ها در فروشگاه های بزرگ عرضه می شوند

این در حالی است که متولیان در ابتدا وجود چنین میوه‌هایی را در سطح شهر قبول نداشتند، اما با اپیدمی فروش این میوه‌ها در سطح شهرها دیگر نتوانستند بر قاچاق این میوه‌ها به کشور سرپوش بگذارند.

درباره میوه هایی که مجوز واردات ارند نکته حائز اهمیت انحصار واردات از سوی عده ای خاص است که این موضوع باعث شده تا قیمت این محصولات بدون هرگونه ضابطه و تنها بر اساس تصمیم وارد کننده صرت گیرد موضوعی که گاها باعث می شود در برخی از ایام موز به بیش از کیلویی ۵۰ هزار تومان نیز برس د و ضعف نظارتی و البته عدم تمایل اتحادیه ها و تشکل های مرتبط برای معرفی و برخورد با این افراد به افزایش تخلفات و سودجویی این گروه دامن می زند

اما در این میان هنوز سوال مهم دیگری باقی است . اینکه قیمت گذاری این میوه ها چگونه انجام می شود؟ سوالی که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران؛ در پاسخ به آن گفت : حقیقت این است که قیمت گذاری این میوه‌ها نیز توسط همین واسطه گران و دلالان انجام می‌گیرد و رقابت بین عرضه و تقاضا ، نرخ نهایی این میوه‌ها را تعیین می کند. به بیانی قیمت گذاری میوه‌های لوکس به هیچ عنوان تحت نظر اتحادیه انجام نمی‌شود و ما دخالتی در آن نداریم.

این در حالی است که اسماعیل مرادیان نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز این موضوع را تایید کرده و گفت: مثلا بازار موز در انحصار چند فرد خاص است. یعنی آنها تعیین می‌کنند که موزبا چه قیمتی عرضه شود. آنها نیز براساس فرمول عطش بازار قیمت را مشخص می کنند. مثلا تجربه نشان داده است بعد از اتمام ماه‌های محرم و صفر و افزایش مهمانی‌ها و دورهمی‌ها میزان مصرف موز بالا می‌رود و این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده نرخ موز بالاتر از نرخ فعلی شود.

بیشتر بخوانید:

۲۲۰ 46


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1679233/%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%DA%A9%DA%86%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%84%D9%88%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C