ناشران بورسی تا پایان سال رتبه بندی می شوند- اخبار بازار سهام | بورس – اخبار اقتصادی تسنیم

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که براساس پیش‌بینی هاى انجام شده این موضوع طی سال جاری به‌صورت آزمایشی عملیاتی و تا سال آینده به‌ طور رسمی اجرا مى شود. رتبه بندی ناشران از سال بعد جعفری گفت: شرکت‌های استانی هم به سبب ابهاماتی که دارند نماد هایشان متوقف است ناشران را تا سال 96 رتبه بندی می‌کردیم از سال بعد رسما ناشران رتبه بندی خواهند شد البته امسال آزمایشی اجرا خواهد شد.

او گفت: پیگیری موثر برای واریز سود سهام عدالت در حال انجام است و حتی معاونت ناشران هم پیگیر این موضوع است چرا که این حق مردم است و اگر شرکت هایی سود را واریز نکنند برخورد قانونی با آن‌ها می‌شود.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه بزودی دستورالعملی تدوین خواهد شد که شرکت‌ها برای ارتباط با سهامداران باید امور سهام فعالی داشته باشند، گفت: اصلاح دستورالعمل افشای اطلاعات بااهمیت در دستور کار است و افشاها باید کیفی باشند که با اصلاح دستورالعمل، بسته بودن نمادها به حداقل خواهد رسید.

وى ادامه داد: برای این مدیریت حدود 50 ردیف وظیفه تعریف شده است که از جمله آن می‌توان به محاسبه سهام شناور در هر سه ماه، پاسخ به مراجع‌ نظارتی و… اشاره کرد.

وى با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود دستورالعمل رتبه بندی ناشران تا آخر آذر ماه تصویب و ابلاغ شود، گفت: این رتبه‌بندی براساس معیارهایی همچون رعایت الزامات حسابرسی در گزارش‌های حسابداری، عدم تاخیر در پرداخت سود و… است .

جعفرى گفت: در نهایت 6 اداره وظایف مربوط به 344 ناشر در بورس، 167 ناشر در فرابورس، 202 ناشر در بازار پایه، 141 ناشر که تنها ثبت آنها به انجام رسیده‌ است را به سرانجام می‌رسانند.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران اظهار داشت: اطلاعات شرکت باید طبق زمان بندی در سامانه کدال منتشر شود. در صورت وجود مشکل اطلاعات  به شرکت مدنظر عودت داده خواهد شد تا اطلاعات را اصلاح و مجدد در سامانه کدال منتشر کند.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در حوزه تخلفات را یکى از وظایف سازمان بورس عنوان کرد و گفت:  در راستای چنین مساله اى، شورای عالی بورس با تعیین ضوابط اجرای حکم قانونی انتشار سوابق کیفری مدیران،  این بستر را فراهم کرده تا اقدامات پیشگیرانه خود را از طریق انتشار این سوابق انجام دهد.

وى اعلام کرد: ماده 36 احکام دائمی توسعه کشور حکمی دارد که به موجب آن  سوابق انضباطی و کیفری مدیران اشخاص تحت نظارت سازمان بورس قابلیت انتشار دارد.

جعفری به رتبه‌بندی ناشران تا پایان سال اشاره کرد و گفت: از سال 96 اقدام موبوط به رتبه‌بندی ناشران انجام‌شد اما در مقطعی از زمان این اقدام به منظور اصلاح دستورالعمل ها متوقف شد.

جعفرى خاطرنشان کرد: نظارت مستمر به عنوان یکی از مهمترین دستورالعمل های افشاى اطلاعات تلقى می شود و تا زمانی که شرکت به مرحله عرضه اولیه برسد دستورالعمل افشای اطلاعات داراى نقش پررنگ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،”ولى الله جعفرى” سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، امروز در نشست خبرى خود با خبرنگاران که در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، ضمن اشاره به بررسی وضعیت شرکتی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارد، گفت: مدیریت نظارت بر ناشران بازار سرمایه از همان ابتدا درخصوص شرکتی که به دنبال ورود به بازار سرمایه بود ورود مى کرده و نظارتى را نسبت به وضعیت شرکت مدنظر انجام مى داد.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2821615

جعفرى به درجه بندی و رنگ بندى جرائم از طریق قانون اشاره کرد و گفت: جرایم با اهمیت کمتر در گروه هایی به رنگ زرد و نارنجی هستند و تخلفات با اهمیت بالاتر که با مجازات شدید همراه هستند در گروه قرمز و مشکی قرار دارند. سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: در مجموع بالغ بر 820 شرکت سهامی عام تحت نظر وجود دارد که هر یک از شرکت‌ها زیرمجموعه‌هایی تحت کنترل دارند که تعداد آنها به‌طور حدودی به سه هزار و ٦ ٥ شرکت می‌رسد و اطلاعات مربوط به این شرکت‌ها در ٢ دوره 6 ماهه و یکساله منتشر می‌شود.

جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه ی برخورد با شرکتهایی که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند گفت: در خصوص عدم پرداخت سود و تخلفاتی که وجود دارد برخورد‌های مختلفی از جرایم ، اخطار تا استفاده از ماده 15 قانون توسعه ابزار‌ها وجود دارد. (یعنی هر حکمی هیئت داوری دهد قابل اجرا است). 

وى با تاکید بر اینکه براساس آخرین اصلاحات انجام شده به عنوان ناظر در بورس و فرابورس حضور داریم، گفت: شرکت پس از پذیرش نزد سازمان بورس باید مطابق قوانین، اطلاعات جارى و سنوات گذشته را افشا کند. در نهایت عرضه اولیه شرکت مدنظر پس از ارزش گذارى در بورس تهران یا فرابورس انجام خواهد شد و شرکت عرضه شده تحت نظارت قرار می گیرد.

وى اعلام کرد: از حدود 220 موسسه حسابرسی که مجوز فعالیت دارند حدود 55 موسسه نزد سازمان بورس به عنوان حسابرس معتمد شناخته می‌شوند. همچنین در پایان سال 1400 میانگین تاخیر ناشران برای ارسال اطلاعات در طول سال به 16 ساعت رسید، این عدد در سال 1395 حدود 24 روز تاخیر در سال بود.

وی به توقف و رفع توقیف نمادها اشاره کرد و گفت: هیچ نمادی نمى تواند بیش از 6 ماه بسته بماند، مطابق آخرین دستورالعمل اگر نماد شرکت بیش از این مدت بسته بماند باید اقدامات لازم براى انتقال آن به بازار پایه انجام شود.

وى با بیان اینکه از طریق یک کارتابل با ناشر در ارتباط هستیم، ادامه داد: اطلاعات مربوط به نوسان تولید و فروش شرکت ها نسبت به ماه گذشته از جمله مواردی است که باید در کدال منتشر شود.