نخستین گام برای اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین برداشته شد- اخبار اقتصاد ایران – اخبار اقتصادی تسنیم

مطالبه مشارکت واقعی ایران در کمربند راه
وی اضافه کرد: یکی از موضوعات اصلی که مورد صحبت قرار گرفته است، مشارکت واقعی ایران در ابتکار کمربندراه چین است، که در این حوزه ما در حال ترسیم و طراحی پروژه¬های مشترک هستیم و در بخش‌هایی که در جهت منافع ما قرار دارد پررنگ شود و آغاز به کار کرد. از دیگر پروژه هایی که مدنظر است تکمیل پروژه های ریلی ما در حوزه  ترانزیتی است که با همکاری خود چینی ها قصد توسعه زیرساخت ها را داریم و سرمایه گذاری چینی ها در این حوزه ها شروع شده است.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2820996

فکری ادامه داد: اما در حوزه‌ی اقتصادی، روابط چین با کشورهای منطقه از جنس روابط متوازن است. جمهوری اسلامی همیشه از ارتباط با کشورهایی که به همکاری علاقه دارند و کشورهایی که در همسایگی ما هستند استقبال کرده است. وقتی قدرتی با شما همسو است و شما می توانید در مسیر توسعه ای که قرار دارید به دلیل منافع مشترکی که میان دو کشور وجود دارد همکاری داشته باشید و بخشی از هزینه های توسعه خود را به گردن آن کشور بندازید، باید این انتظار را داشته باشید که طرف مقابل هم اهداف متعدد اقتصادی خود را در منطقه دنبال کند. گفتنی است اگر رابطه‌ی آن ها با یکی از کشورهای منطقه گسترش پیدا کند، یک مفهموم روشنی را مخابره می‌کند مبنی بر اینکه فضا برای همکاری های گسترده بیش از سابق بازشده است.

فکری در خاتمه گفت: هم اکنون (آذر ماه 1401 ) 60 میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه  ترانزیت صورت گرفته و در جلسه ای که با هیئت چینی داشتیم، خواستار افزایش این سرمایه گذاری ها در کشور در جهت سرعت بخشیدن به پروژه ها بودیم.

توافق  با چین  در 16 بند
وی افزود: هم اکنون ما در زمان برنامه ریزی هستیم و در مقطع کنونی در 16 بند توافق صورت گرفته است. به عنوان مثال یکی از توافقاتی که صورت گرفته است باز شدن بازارهای چینی به روی ایران است. تمامی این تفاهم نامه ها در قالب سند 25 ساله میان ایران و چین است که این تفاهم نامه ها را می توان اولین اقدام در راستای عملیاتی شدن سند راهبردی 25 ساله میان ایران و چین دانست.

فکری در پاسخ به این سوال که در سفر هیئت چینی به ایران، چه گفت و گوهایی و با چه محوریت هایی صورت گرفت، گفت: همه‌ی دولت ها تنظیم و سیاست گذاری روابط اقتصادی با چین را در دستور کار خود داشته اند، و در سفر اخیر هیئت چینی به ایران نیز در خصوص محورهای اقتصادی و پروژه های مختلف صحبت شده است و دو طرف توافق کردند که در یک بازده زمانی بلند مدت چه اقدامات و چه همکاری در حوزه های اقتصادی انجام دهند، گفتنی است که این همکاری ها می تواند در حوزه‌ی تامین کالا برای کشور، ایجاد منابع ارزی، اجرای پروژه ها (با رویکردی که عمدتا اشتغال زایی برای ایرانیان باشد)، همکاری های فناورانه و انتقال فناوری باشد.

وی افزود: چینی‌ها بخش عمده ای از انرژی مورد نیاز خود را از منطقه‌ی ما تامین می‌کنند و طبیعی است که می خواهند روابط خود را در این منطقه از بعد اقتصادی گسترش دهند و به دنبال این رویکرد با تمامی کشورهای منطقه ارتباط می گیرند. در چنین شرایطی ما باید با سرعت بخشیدن به برنامه های همکاری با طرف چینی، سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها بگیریم.

معاون وزیر اقتصاد گفت: کشور چین هم اکنون درصدد آن است که از مرزهای خود خارج شود و سایر بازارها را تصاحب کند، البته این بدین معنا نیست که آن ها صرفا به دنبال به دنبال صادرات هستند بلکه به این معناست که آن ها دنبال تشکیل زنجیره های ارزشی هستند که به چین متصل باشد و در پیرامون او قرار داشته باشند. بنابراین ایران یکی از اهداف چین در این حوزه محسوب می-شود و چون کشوری مستقل است و خودش تصمیم می گیرد، بسیار مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی فکری معاون وزیر و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در گفت و گویی که در خصوص تحلیل رفتار چین در منطقه که در روزهای اخیر در رسانه ها، گفت: در بعد سیاسیدر قبال آنچه که چین در منطقه رقم زده و ما در این روزها شاهد آن بودیم، (که البته این مدل اتفاقات بارها و بارها تکرار می شود) ما موضع گیری  مشخص خود را داریم و آنچه که باید به طرف مقابل ابلاغ شود، ابلاغ می شود.

این مقام مسئول با اشاره به هدف گذاری 45 میلیارد دلاری در مبادلات تجاری میان ایران و چین گفت: حجم روابط در گذشته در بالاترین میزان خود به 45 میلیارد دلار رسیده بود، که رسیدن به چنین عددی در سال های آتی با توجه به مشکلاتی که در سال های گذشته ایجاد شده، اولین هدف گذاری ماست. تلاش ما بر این است که روابط دوکشور مجددا به ریل سابق (قبل از برجام)  بازگردد و آنچه که در سال های قبل از دست رفته بود را برگردانیم و چینی ها مجددا به حوزه های سرمایه گذاری در ایران برگردد.