هزینه رفع نقاط حادثه خیز طی 3 ماه 2 برابر شد؛ سازمان راهداری: 10 هزار میلیارد تومان پول لازم داریم- اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی تسنیم

وی با بیان اینکه کارگروهی متشکل از نمایندگان ادارات کل راهداری و پلیس راه استان‌ها تشکیل و اقدامات لازم در راستای تهیه مستندات کامل تصادفات فوتی و جرحی جمع آوری و در سامانه جامع راهداری بارگذاری شد، افزود: در 3 جلسه کارگروه ایمنی راه، اقدامات لازم جهت بررسی و کنترل داده‌های ثبتی توسط استان ها انجام شد. اما به دلیل عدم اعلام نظر نهایی توسط پلیس راهور تاکنون منتج به نتیجه نشده است.

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه این عدد بالا بود کمیسیون عمران مجلس به ما اعلام کرد بدبینانه ترین رقم را اعلام کنید که با حذف راه های روستایی، فرعی و… به عدد 4000 میلیارد تومان رسیدیم.

وی با اشاره به افزایش 120 درصدی بودجه سازمان راهداری و جاده ای طی سال گذشته گفت: این عدد حدود 14 هزار میلیارد تومان بود که 2 هزار میلیارد تومان به نگهداری راه های اختصاص یافت. سال 95 روکش آسفالت را کیلومتری 160 میلیون تومان انجام می دادیم که امروز به 2 میلیارد تومان رسیده ایم.

این در حالی است که مجید صباغ‌زاده مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری طی اظهاراتی از 2 برابر شدن هزینه رفع نقاط حادثه‌خیز خبر داده است.

 رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه تاکنون حدود 500 نقطه حادثه خیز در جاده‌های  کشور رفع شده است اظهار کرد: این اقدام در تفاهم با پلیس انجام شده است.  برای رفع هر نقطه حادثه خیز 5 میلیارد تومان پول نیاز است. یعنی برای رفع نقاط حادثه 5000 میلیارد تومان نیاز است که با وجود دستور رییس جمهوری برای تأمین این منابع، هنوز سازمان برنامه و بودجه با گذشت 5 ماه اقدامی درباره آن انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل شهریور ماه امسال رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با یادآوری این‌که با یادآوری این که روند تصادفات جاده ای کاهشی شده که اگر مراقبت نکنیم افزایشی می شود، گفته بود: خرابی آسفالت، روشنایی، نیوجرسی از جمله ایراداتی است که پلیس را نسبت به آنها به وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند. از 221 هزار کیلومتر راه 34 هزار راه اصلی و شریانی است و 90 درصد بار ترافیکی روی این جاده‌هاست.

افزایش 2 برابر هزینه رفع نقاط حادثه خیز

داریوش امانی افزود: برای نگهداری راه‌ها باید سالانه 4 تا 6 درصد ارزش جاده ها هزینه شود؛ سال گذشته که تورم نداشتیم با توجه به ارزش راه ها 3000 هزار میلیارد تومان به عدد 168  هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه ها رسیدیم.

صباغ زاده در پاسخ به سئوالی مبنی بر معیار اولویت بندی نقاط حادثه خیز به چه صورت است، تصریح کرد: این معیار در دستورالعمل جدید با اولویت نقاطی است که دارای ایرادات زیرساختی و مهندسی بوده و اولویت اصلاح بر مبنای روش منفعت- هزینه است.

وی در این‌باره گفت: پس از ابلاغ ریاست‌جمهوری مبنی بر اصلاح نقاط حادثه خیز، 1585 نقطه شناسایی و مطابق با دستورالعمل‌های مصوب آشکارسازی نقاط مذکور انجام و تاکنون 608 نقطه رفع شده است.

به گفته مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رفع یک نقطه پرتصادف زمانی در آمارهای این سازمان قرار می گیرد که به امضای مشترک مدیرکل راهداری و فرمانده پلیس راه استان برسد.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال 1401 تاکنون تعداد 115 نقطه پرتصادف با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال رفع و اصلاح شده است.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2819715

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز جهت رفع و اصلاح نقاط پرتصادف،  اضافه کرد: به‌طور متوسط بالغ بر 100000 هزار میلیون ریال (10 هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز است که در همین راستا مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام شده ولی تاکنون منتج به نتیجه قطعی نشده است.