هشدار درخصوص تبعات اقدام ارزی بورس کالا و تحمیل تورم جدید به اقتصاد- اخبار اقتصاد ایران – اخبار اقتصادی تسنیم

واکنش مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی

در همین خصوص جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد ابلاغیه جدید ارزی بورس کالا مبنی بر امکان اعلام قیمت پایه عرضه‌کننده از نیما به نرخ دلار توافقی، به معنی افزایش 30درصدی در قیمت مواد اولیه ورق آلومینیوم و مس و مواد پتروشیمی و… است. با این اقدام باید منتظر ثبت سودهای نجومی برای این شرکت‌ها، و موج جدید تورمی برای ملت بود.

گفتنی است، پیش از این پیش‌بینی می‌شد که تغییر نرخ محاسباتی  ارز قیمت های پایه، از سوی نهادهایی مثل وزارت صمت، یا شرکت ملی پتروشیمی اطلاع رسانی شود، اما بورس کالا بدون اشاره به بخشنامه یا ابلاغیه‌ی بالادستی،  نرخ ارز محاسباتی بر مبنای دلار توافقی(بازار متشکل ارزی) را برای قیمت های پایه محصولات مختلف مجاز دانسته است. این درحالی است که در بازار متشکل قیمت‌های مختلفی به عنوان نرخ دلار، هر روزه اعلام می شود.

لازم به ذکر است، در دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی (دی ماه 1399)، میانگین هفتگی دلار نیمایی به عنوان معیار محاسبات، قید شده است.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2827736در واکنش به این بخشنامه بورس کالا،  مدیر توسعه صنایع پایین دستی و دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به موضوع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی، در ابلاغیه به اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی اعلام کرده:  قیمت گذاری محصولات پتروشیمی کمافی السابق در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و دستورالعمل تنظیم بازار در اول دی 1399 انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا مدیر عملیات عرضه بورس کالا در ابلاغیه ای مجوز محاسبه نرخ محصولات ارز پایه شامل محصولات رینگ فلزات اساسی و رینگ پتروشیمیایی  را بر اساس نرخ دلار نیما تا نرخ دلار توافقی به عرضه کنندگان ارائه کرده است.

هشدار درباره موج تورمی جدید

بورس اوراق بهادار تهران ,

براین اساس تمام عرضه کنندگان محصولات فلزی و پتروشیمیایی و … از دوشنبه 12 دی ماه می توانند کالای خود را بر مبنای محاسبه نرخ دلار توافقی (حذف مبنای قیمت گذاری بر اساس دلار نیمایی 30 هزار تومانی) روانه رینگ معاملات بورس کالا کنند.