وزیر اقتصاد: سقف جبران خسارت حوادث طبیعی افزایش یابد- اخبار اقتصاد ایران – اخبار اقتصادی تسنیم

وی افزود: در حوادث افراد نگران سرپناه خود هستند. با توجه به طی شدن مسیر تصویب قانون در این زمینه و تلاش هیئت مدیره صندوق در کمتر از یک سال اخیر، عظم و اراده اجرای قانون وجود دارد. این موضوع شروع مسیر متفاوتی در جبران خسارت است. در ایجاد مطالبه افکار عمومی در این زمینه کم گذاشتیم. امکان جذب نظر مردم در سرتاسر کشور به این موضوع وجود دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: موج مطالبه عمومی سبب خواهد شد تا ما نیز بتوانیم با قدرت بیشتری موضوع را پیگیری کنیم. همین که جامعه مطلع باشد با پرداخت 24 هزار تومان تا سقف 30 میلیون تومان خانه خود را بیمه کنند مطلوب است. البته که این میزان برای بازسازی خانه کافی نیست اما این مرحله تنها قدم اول است. تا پیش از این منابع به درستی توزیع نمی‌شد و جای خالی صنعت بیمه وجود داشت.

وی افزود: در مورد اول صندوق خسارت ها را پرداخت می‌کند. اگر صندوق نتواند بیمه مرکزی بخشی از کار را انجام می‌دهد. اگر صندوق و بیمه مرکزی نتوانند این کار را انجام دهند دولت بخشی از خسارت را جبران خواهد کرد. اگر بخواهیم این فرآیند سه مرحله تکمیل شود باید بخش دوم نیز وارد شود. برای این منظور لازم است از جانب معاونت خزانه کمک شود.

خاندوزی با بیان اینکه دو نکته وجود دارد یکی در مورد سقف پرداخت است، گفت: با فرمول‌های پیچیده تر می‌توانیم بار بیشتری را بر روی دوش افراد دارای تمکن مالی بالاتری دارند قرار دهیم. امروز سقف های موجود برای خرید برخی از اقلام خانه کفایت می‌کند. نکته دوم در مورد بیمه تکمیلی است. بسیاری از کشورهای دیگر مانند مکزیک و ترکیه از این ساز و کار برای جبران خسارت استفاده می‌کنند.صنعت بیمه ما این امکان را دارد که اگر به صورت جدی به مشارکت طلبیده شود به یکی از پایه‌های صنعت در کشور تبدیل شود. امیدوار هستم در همین دولت شاهد تقویت این صندوق و پوشش گسترده آن باشیم.

جزییات سه حلقه تامین خسارت های حوادث طبیعی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی در نشست واریز اولین غرامت صندوق حوادث طبیعی ساختمان گفت: به واقع در زمینه شیوه جبران خسارات حوادث طبیعی بسیار ابتدایی عمل می‌کردیم. اهمیت اولین پرداخت از محل بیمه همگانی صورت می‌گیرد نقطه چرخشی است که در مدل ناکارآمد جبران خسارات صورت می‌گیرد و می‌تواند نقطه شروع تغییر ریل مسیری باشد که برای دولت غیرقابل پیش‌بینی و برای مردم غیرقابل اعتماد است.

به گزارش تسنیم، در اولین مرحله پرداخت غرامت صندوق خسارت منابع طبیعی حدود 30 میلیارد تومان  خسارت به آسیب‌دیدگان استان هرمزگان پرداخت شد.

وی با اشاره به عدم همراهی برخی دستگاه‌ها گفت: اگر دستگاه‌های دیگر نظیر توانیر و سازمان برنامه و بودجه همراهی بیشتری می‌کردند ما می‌توانستیم پوشش بیمه را گسترش دهیم. به نظر می‌رسد این دستگاه ها هنوز باری که از روی دوش دستگاه‌ها و مردم برمی‌دارند را درک نکردند. با توجه به اینکه اکثر استان‌های کشور در معرض بلایای طبیعی هستند رفع این نگرانی کار کوچکی نیست.

حسینی معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد هم گفت: در این زمینه کلیه آیین‌نامه ها و زیر ساخت ها آماده شده است و امیدوار هستیم در آینده نزدیک مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2824007

ضرورت رشد سقف خسارت صندوق خسارت های طبیعی

مجید بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه این موضوع اتفاق ویژه ای است که پس از 15 سال به سرانجام رسیدن است، گفت: ماهیت صندوق خسارت های حوادث طبیعی یک صندوق بیمه ای است. در گام اول برای آنکه صندوق شکل بگیرد تعیین شد تا حساب ویژه ای داشته باشیم تا در هر حادثه‌ای سه مرحله پرداخت انجام شود.