پیش بینی بورس؛ نامه نگاری های برجامی بلای جان شاخص کل

 


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-8/665002-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%DA%A9%D9%84

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس در هفته دوم شهریور ماه تفاوتی با حداقل سه هفته گذشته نداشت و شاید اگر این سه هفته پیگیر بازار نبودید، ‌چیزی را از دست نداده‌اید. بازدهی این هفته شاخص کل برابر با ۰.۲- درصد بود که عملاً نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت. بر خلاف شاخص کل،‌ شاخص هم وزن این هفته صعودی بود و توانست بازدهی ۰.۹ درصدی را ثبت کند؛ با این وجود بازدهی کم‌تری را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. در دو هفته گذشته شاخص کل و شاخص هم‌وزن روند متفاوتی را در پیش گرفته‌اند که نشان می دهد در این دو هفته که بازارهای جهانی روند اصلاحی خود را ادامه دادند و تکلیف برجام همچنان مشخص نبود،‌ اقبال به تک سهم ها و نمادهی کوچک افزایش پیدا کرد. در این میان برخی صنایع همچون اوره سازان نیز با توجه به افزایش قیمت های جهانی از جمله کامودیتی‌هایی بودند که توانستند معاملات مثبتی را پشت سر بگذارند. با توجه به شرایط پیش بینی بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 روز پنجشنبه بازارهای جهانی یک دست قرمز پوش بودند هرچند در روز جمعه و تا این لحظه قیمت‌های اصلاح پنجشنبه را تا حدود جبران کردند اما شرایط بازارهای جهانی چندان مطلوب بازار ایران نیست؛ نفت برنت به زیر ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و در حوالی ۹۵ دلار معامله می شود. با این وجود قیمت بنزین افزایش پیدا کرده که می توان خبر خوبی برای پالایشی‌ها باشد؛‌ سنگ آهن ۶۲ درصد کاهشی بوده است؛ متانول هر چند اندک اما نسبت به میانه هفته کاهش پیدا کرده است. شرایط بازار فلزات اساسی هم که چندان مثبت نیست. قیمت گاز در اروپا به شدت کاهش پیدا کرد و کاهش حدود بیش از ۳۵ درصدی را طی این هفته ثبت کرد؛ باید توجه داشت که افزایش قیمت گاز در اروپا و تعطیلی برخی واحدهای اروه سازی،‌منجر به جهش قیمت اوره شده بودند.

تمام این سیگنال ها نشان می دهد که شاید شاخص کل این هفته را هم نزولی آغاز کند و با توجه به این که از لحاظ تکنیکالی شاخص کل مستعد کاهش نیز هست، این سناریو تقویت می شود. شاخص هم وزن اما شرایط بهتری دارد و به نظر می رسد که همانند هفته گذشته اقبال به نمادهای کوچک بیش از نمادهای بزرگ باشد.

ایران جواب آمریکا را داد

حالا فارغ از این موضوع که آیا واقعا از توافق برجام دوره شده ایم یا این نظرات بازی رسانه‌ای برای گرفتن امتیازات بیش‌تر است؛ به نظر می رسد تا لحظه نگارش این گزارش،‌ فضای نااطمینانی برجامی تشدید شده باشد. تا زمانی که این نااطمینانی وجود داشته باشد،‌چه دلاری‌ها و چه ریالی‌های بازار تحت تاثیر منفی قرار خواهند گرفت.

شاید اصلی ترین متغیر اثرگذار بر روند معاملات بورس،‌ برجام باشد. پنجشنبه شب ایران پاسخ پیشنهادهای آمریکا را داد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه پنجشنبه شب از ارسال نظرات ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است. ساعاتی پس از ارائه پاسخ ایران به اتحادیه اروپا، وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود. این در حالی است که پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده بود که طی چند روز آینده توافقی در وین حاصل شود.

بازارهای جهانی