کارنامه موفق اعتماد به برخی پلتفورم های داخلی- اخبار فناوری اطلاعات | اینترنت | موبایل – اخبار اقتصادی تسنیم

زمانیکه تاکسی‌های اینترنتی در دنیا تازه جای پای خود را باز کرده بودند، تصور اینکه در ایران نیز بتوان به چنین خدمات هوشمند و پیشرفته دست یافت تقریبا محال به نظر می‌رسید.

اگرچه طبق معمول در ابتدای امر شاهد نوعی مقاومت و بی‌اعتمادی در استفاده از نمونه‌های داخلی بودیم. اما کمی بعد، نتایج حاصله از خدمات مسیریاب‌های داخلی نشان داد، نه تنها چیزی کمتر از رقبای خارجی ندارند، بلکه در تعاملی مناسب و به هنگام از سوی پلیس راهور، اطلاعات به مراتب دقیق‌تری از نمونه‌های خارجی در مسیریابی بهتر ارایه دادند.

در این مورد نیز اکنون شاهد پا گرفتن پلتفورم‌های ویدیویی زیادی در کشور هستیم که به نحو مطلوب و با بهره‌مندی از نرخ‌های مصوب داخلی، به بستر عرضه محتوای ویدیویی اعم از آموزشی، تجاری، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، خدماتی و … در کشور تبدیل شده‌اند و کسب‌وکارهای قابل ملاحظه‌ای نیز اکنون در این بسترها مشغول کار هستند.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2789046

برای مثال پیامک برداشت از حساب که امری ساده و رایج در میان ما ایرانی‌هاست، یکی از خواست‌ها و نیازهای بی‌پاسخ از سوی ایرانیان مقیم کانادا و دارای حساب بانکی در این کشور است و همواره از این خدمت در نظام بانکداری الکترونیکی ایران به عنوان خدمتی قابل توجه یاد می‌کنند.

  • جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

پدیده فروش آنلاین، نیز از جمله فناوری‌های نوظهوری بود که در دنیا منجر به شکل‌گیری امپراتوری‌های بزرگی در چین و آمریکا شد. شدت پیچیدگی و حجم تراکنش‌های انجام شده بر بستر فروشگاه‌های اینترنتی به حدی بالا بود که تصور نمی‌شد هیچ امکان رقابتی در آینده نزدیک از سوی محصولات داخلی و بومی امکان پذیر باشد.

به عبارت دیگر در خصوص پیام‌رسان‌ها و نمونه‌های مشابه اینستاگرام نیز با توجه به تجربیات فنی و بالای اندوخته شده از سوی برنامه‌نویسان، مدیران و مهندسان ایرانی، بعید به نظر می‌رسد که زمانی طولانی برای فراگیری و جاافتادن این خدمات در کشور نیاز باشد و با اعتماد کاربران ایرانی، به زودی این خدمات نیز رایج و فراگیر خواهند شد.

اما به مدت کوتاهی از پا گرفتن این خدمات در دنیا، در کشور ما نیز انبوهی از سرویس‌دهندگان تاکسی اینترنتی شکل گرفتند که بدون کمترین مشکل توانستند پاسخگوی نیاز ده‌ها میلیونی کاربران ایرانی باشند.

کارشناسان و متخصصانی که در حوزه‌های نرم‌افزاری و هاستینگ تخصص دارند، می‌دانند که میزبانی از حجم عظیمی از ویدیو و دریافت آن از سوی متقاضیان، امری پیچیده، مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین و از آن مهم‌تر استمرار  خدمات است.

نکته قابل توجه آنکه خدمات الکترونیکی بانکی در ایران به حدی گسترده و متنوع است که ایرانیان خارج از کشور بسیار مشتاق ارایه خدمات مشابه از سوی بانک‌های خارج از کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اگرچه در هفته‌های اخیر بیشتر نگاه‌ها به سمت نمونه‌های داخلی پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی اینستاگرام است، اما نگاهی به روند مشابه در سال‌های قبل نشان می‌دهد، کاربران با اعتماد به اپلیکیشن‌ها و خدمات داخلی، اکنون و با کمترین مشکل در حال دریافت انبوه متنوعی از خدمات هستند.

یکی دیگر از خدماتی که شاید به واسطه استفاده مکرر و ساده کمتر به چشم کاربران ایرانی بیاد، انبوهی از اپ‌ها و پلتفورم‌های بانکی داخلی است که از سال‌ها قبل تا کنون به سهولت در حال ارایه خدمات متنوع و بی‌نقصی به ده‌ها میلیون کاربر بانکی در کشور هستند.

در این مورد نیز ابتدا تمایل و گرایش کاربران به سمت نمونه‌های خارجی موجود بود. کمی بعد اما نمونه‌های مشابه داخلی نیز از راه رسیدند.

نکته قابل توجهی که کاربران ایرانی متوجه آن شدند این بود که حتی در شرایطی که گاه نمونه‌های خارجی با اختلال یا عدم ارایه خدمات به کاربران ایرانی مواجه بودند، نمونه‌های داخلی همچنان در دسترس بوده و با اینترنت نیم‌بها کار و زندگی بسیاری از ایرانیان را تسهیل کردند.

  • پلتفورم‌های آموزشی

اما اکنون میزان اعتماد و استفاده از خدمات پلتفورم‌های داخلی به حدی معمول و رایج شده که شاید زمانیکه نام نمونه‌های مشابه واتس‌اپ و اینستاگرام مطرح می‌شود، فراموش کرده باشیم که در گذشته نیز ابهامات و انتقادات مشابهی وجود داشت که امروز هیچ اثری از آن انتقادات نیست.

یکی دیگر از خدماتی که در گذشته تصور می‌شد با شکست مواجه شود، ارایه‌دهندگان بسترهای عرضه ویدیو بود.

برای کمک به درک بیشتر موضوع، ذکر نمونه‌هایی از موفقیت پلتفورم‌های داخلی خالی از لطف نیست.

  • تاکسی‌های اینترنتی

این اتفاق نیز به دلیل اعتماد و نتیجه مثبت از دریافت خدمات از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام شد و بدیهی است که چنانچه هرگونه اختلالی اعم از فنی، خدماتی، پشتیبانی، لجستیک و … در این بسترها رخ می‌داد، امروز شاهد خدمات رسانی هزاران فروشگاه اینترنتی در کشور نبودیم.

  • پلتفورم‌های ویدیویی

در این مورد نیز بر خلاف تصورهای رایج در گذشته‌ای نه چندان دور، اکنون شاهد بروز و ظهور انبوهی از فروشگاه‌های اینترنتی هستیم که در داخل کشور و بدون کوچکترین اختلال و مشکل فنی در حال عرضه و رساندن میلیون‌ها قلم کالا و خدمات به کسب‌وکارها و کاربران ایرانی هستند.

در ایام کرونا دنیا با چالش آموزش‌های مجازی مواجه شد و میلیاردها دانش‌آموز و دانشجو با بحران تداوم آموزش مواجه شدند. اما در این مورد نیز با پیش‌بینی به موقع از سوی مسوولان و شرکت‌های داخلی، پلتفورم‌های آموزشی متعددی راه‌اندازی شدند که به فاصله کوتاهی تعداد مشترکان آن به ده‌ها میلیون و میزان تبادل فایل‌های صوتی، تصویری و متنی مبتنی بر آن نیز به صدها میلیون رسید.

با تداوم شرایط کرونا، این اپلیکیشن‌های داخلی نیز روز به روز بهتر شده و بر کیفیت خدمات آنها افزوده شد و به این ترتیب بحران آموزش مجازی به خوبی پشت سر گذاشته شد و نیازی به نمونه خارجی احساس نشد.

  • پلتفورم‌های بانکی

کمااینکه در امارات هم، قافیه به نمونه‌های خارجی واگذار نشد و در این کشور کوچک نیز بازار رقابت در اختیار نمونه داخلی ماند.

  • فروشگاه‌های اینترنتی

یکی دیگر از پدیده‌هایی که با استقبال گسترده کاربران در دنیا و ایران مواجه شد، اپلیکیشن‌های موسوم به مسیریاب بودند که با اتکا به داده‌های ترافیکی، بهترین و سریع‌ترین مسیر را به کاربران ارایه داده و منجر به کاهش قابل ملاحظه استهلاک خودرو، کاهش مصرف سوخت، مدیریت بهتر ترافیک شهرها و ارایه انبوهی دیگر از مزایا شدند.

اگرچه نه به دلایل فنی بلکه به دلایل اقتصادی و تجاری، برخی از اپلیکیشن‌های مذکور، بازار رقابت را به چند برند حال حاضر دادند و اکنون نیز شاهد مدیریت مناسب میلیون‌ها راننده، مسافر و سفر در بستر اپ‌های داخلی هستیم.

لذا همانطور که ملاحظه می‌شود، در سال‌های اخیر و در ابتدای راه‌اندازی و ارایه خدمات بسیاری از نمونه‌های مذکور، نوعی شک و مقاومت وجود داشت که با گذشت مدت کوتاهی حالا پلتفورم‌ها و خدمات ایرانی، به بخشی قابل اعتماد، جدایی ناپذیر و رایج در زندگی ایرانی‌ها تبدیل شده است.