گیاهی فوق العاده و قابل دسترس برای درمان کم خونی

وی با بیان اینکه ترشک برای جبران ویتامین C در بدن مفید است، گفت: در ناراحتی‌های ادراری، کلیوی و اسهال‌خونی کاربرد دارد.

میرزایی اظهار کرد: هم‌چنین این گیاه دارویی اشتهاآور و تصفیه‌کننده و هضم‌کننده بسیار خوبی است و به‌خاطر خاصیت تصفیه‌کنندگی‌اش برای کسانی که دارای جوش‌های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید است.

لیلا میرزایی، با اشاره به این‌که ترشک گیاهی چندساله است که در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا به عمل می‌آید، اظهار کرد: برگ این گیاه مصرف غذایی و ریشه و برگ آن نیز خاصیت دارویی دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به مضرات استفاه از ترشک، عنوان کرد: این دارو به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه می‌تواند مضر باشد.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-84/674009-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%85-%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C

گیاه ترشک

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که دانه‌های این گیاه به‌عنوان مسکنی برای بهبود درد مفاصل استفاده می‌شود، بیان کرد: جوشانده برگ و دانه‌های ترشک به صورت موضعی برای درمان دمل مؤثر بوده، همچنین این گیاه برای تصفیه خون، دفع زرداب و کارآیی کبد، کلیه و روده‌ها مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که ترشک به‌عنوان داروی ضدعفونی و منقبض کننده خون به صورت موضعی استفاده می‌شود، بیان کرد: همچنین به هنگام یبوست استفاده شده و برای تنظیم طبیعی اسید معده به کار می‌رود.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: در میان عشایر مرسوم است که از دانه‌های این گیاه استفاده می‌کنند، طریقه استفاده‌ آن هم به این ترتیب است که دانه‌های این گیاه را می‌کوبند و پس از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می‌گذارند و به‌عنوان مسکن از آن استفاده می‌کنند.

گیاه ترشک

گیاه ترشک

این کارشناس گیاه‌شناسی در رابطه با موارد مصرف این گیاه، تصریح کرد: در ترشک پتاسیم اگزالات و تارتاریک اسید وجود دارد و سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر در ترکیب آن گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه گیاه ترشک، گیاهی غنی از ویتامین C، آهن و فسفر است، گفت: این گیاه در درمان ناراحتی‌های ادراری، کلیوی و اسهال‌خونی کاربرد دارد و برای جبران ویتامین C در بدن مفید است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: ترشک به دلیل داشتن مقدار فراوان آهن برای درمان کم خونی مؤثر است.

وی ادامه داد: گیاه ترشک منبع ویتامین C است، بنابراین کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می‌تواند برای آن‌ها منبع ویتامین C باشد و علاوه‌بر آن این گیاه آهن و فسفر کافی هم دارد.

میرزایی با اشاره به این‌که ترشک به دلیل داشتن مقدار فراوان آهن برای درمان کم خونی مؤثر است، عنوان کرد: مصرف این گیاه برای رفع اختلالات خونی، آلرژی‌های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه می‌شود.

میرزایی عنوان کرد: ترشک ایرانی گیاهی متعلق به خانواده علف هفت‌بند که برخی منابع طب گیاهی آن را حُماض نامیده‌اند، برگ‌های آن ترش مزه است ساقه آن برافراشته و گل‌ها در ساقه گل‌دهنده پراکنده‌اند.

میرزایی با بیان این‌که از آن‌جا که مصرف این گیاه جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد برای تقویت مو، ناخن و کیفیت پوست مؤثر است، افزود: ترشک به دلیل داشتن مقدار فراوان اسید اکسولید نباید بی‌رویه مصرف شود، زیرا باعث آسیب زدن به مثانه و کلیه می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: این دارو به علت داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار بگیرد، چون برای مثانه و کلیه می‌تواند مضر باشد

میرزایی بیان کرد: ترشک ایرانی در بیشتر مناطق استان گسترش دارد، اما هنوز به‌عنوان گیاه دارویی شناخته شده نیست و در اغلب روستاها می‌توان آن‌را مشاهده کرد.

وی افزود: برای استفاده‌ موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه‌ له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دمل‌ها گذاشته شود به راحتی درمان می‌شود.