یادداشت| نگاهی دیگر به تابستانی که بدون خاموشی گذشت- اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی تسنیم

از دیگر اقدامات اساسی و ضربتی وزارت نیرو، رصد الگوی برق در ادارات دولتی بود، به نحوی که در تابستان 1401 برق تمامی ادارات دولتی رصد و در صورت عدم رعایت الگوی برق آن ها قطع می شد که در این زمینه شاهد 30 درصد کاهش مصرف برق در بخش ادارات دولتی بودیم.

محور دوم این برنامه عملیاتی در زمینه مدیریت مصرف برق در بخش های صنعتی، کشاورزی و اداری هدف قرار گرفت.

کلافگی قطع برق و خاموشی‌های پی‌درپی در سال‌های قبل و در فصل گرم تابستان در خاطره همه ما هست، به‌ویژه در سال گذشته که خاموشی‌ها امان مردم را بریده بود.

مساله تعمیرات واحدهای نیروگاهی با توجه به تجربه سال‌های گذشته در دستور کار جدی صنعت برق قرار گرفته و استفاده از توان تمام این واحدها به خط قرمز تبدیل شد.

وزارت نیرو برای اولین بار بیش از 113هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده سازی نیروگاه های حرارتی را قبل از خرداد ماه 1401 به پایان رساند و رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات نیروگاهی را به ثبت رساند. امسال وزارت نیرو با عزم راسخ به سوی مشترکان صنعتی پر مصرف رفت و توافقاتی نیز با وزارت صمت و تشکل ها در بخش های مختلف صنعت به دست آورد که این توافقات موجب مدیریت مصرف برق صنایع شد و تنها به مدت 12 ساعت در هفته طی یک روز، برق صنایع محدود می‌شد و برای 442 مشترک بزرگ صنعتی کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که هر یک از صنایع بزرگ در 3 ماه فصل تابستان به صورت محدود درگیر مدیریت مصرف برق شدند و در این مدت هم استفاده از برق به صورت نامحدود در شب فراهم شد تا با کمترین آسیب از دوران اوج مصرف عبور کند.

باید قاطعانه بگویم دولت سیزدهم با اقداماتی که انجام داد، موفق شد زمینه گذر بدون خاموشی در تابستان 1401 را در اولین سال خود رقم بزند.

* مژگان رادفرد – کارشناس  صنعت برق

وقتی طوفان به یک خط برق آسیب می رساند، موجب قعطی برق صدها خانه می‌شود و به دنبال آن اختلال در امور روزمره …

تجربه تلخ خارج شدن واحدهای نیروگاهی در اوج بار در تابستان گرم به دلیل  عدم انجام تعمیرات به موقع، مساله‌ای بود که صنعت برق کشورمان سال‌های سال با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. امسال وزیر نیرو به این مساله توجه ویژه داشته و برای نخستین بار در سال های اخیر این صنعت مهم و اساسی کشورمان با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین برق رفته است.

اینجاست که باید به تمامی مسوولان و کارکنان زحمتکش وزارت نیرو دست مریزاد گفت و به رسانه‌های بیگانه بگوییم با همت و تلاش تلاشگران و مردم، پرچم پر افتخار ایران همیشه بالاست.

امسال نیز با آمدن فصل گرما، افکار عمومی و مردم منتظر خاموشی و قطع دوباره برق بودند و در این بین رسانه‌های بیگانه به این موضوع دامن می‌زدند و با تحلیل‌های غیر واقعی و آمارهای نادرست به مردم القا می کردند که امسال هم باید منتظر خاموشی باشید!

نصب کنتورهای هوشمند نیز با اولویت پرمصرف ها آغاز شد و برای بخش خانگی برنامه ریزی شده تا بخش قابل توجهی از این مشترکان با نصب کنتورهای هوشمند بتوانند هزینه های خود را مدیریت کنند.

این 100 گام در 4 محور به جلو حرکت کرد که اولین محور آن در زمینه توسعه ظرفیت تولید کشور و افزایش حداقل 6 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور در طول یک سال بوده است که این میزان یک رکورد تاریخی در صنعت برق کشور بوده است.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2785093

خبرگزاری تسنیم – هر ساله هزاران خانواده به دلیل بروز بلایای طبیعی، آب و هوای بد، طوفان های شدید، خطای برق، زلزله ، سیل و … قطعی و خاموشی برق را تجربه می کنند.

مجموعه برنامه‌های افزایش ظرفیت برق کشور، طراحی برنامه مدیریت مصرف دقیق، اعلام برنامه صرفه‌جویی ادارات، تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق خانگی، اتمام برنامه تعمیرات نیروگاهی تا پیش از ورود به فصل گرم از دلایل عمده تامین پایدار برق در تابستان 1401 بوده است.

اما صنعت برق ایران با افتخار می‌گوید که  امسال با وجود افزایش  زود هنگام دمای هوا، بارش کم باران، تشدید خشکسالی و افزایش رشد مصرف توانست با اجرای 100 برنامه عملیاتی، سال 1401 را بدون خاموشی سپری کند.