یک تجربه موفق برای مدیریت هزینه دامداری بعد از آزادی سازی قیمت نهاده های دامی- اخبار کشاورزی – اخبار اقتصادی تسنیم

واسطه ها به صورت مهندسی شده و به دلیل رانت‌هایی که داشتند از اطلاعات تولید و باقی ماندن محصولات در انبار این مجموعه مطلع می‌شدند و آنها را با قیمت کمی خریداری و در بازار عرضه می کردند که با آنها برخورد شد؛ در دولت جدید و با ریاست جدید بنیاد شهید و سازمان اقتصادی کوثر مبارزه با فساد به صورت جدی در دستور کار است و بدون هیچ اغماضی با متخلفان برخورد شد.

قبل از مردمی سازی یارانه‌ها، 60 درصد نهاده‌های دامی با قیمت دولتی تامین می‌شد به همین منظور بعد از تغییر نرخ ارز مرجع تغییر زیادی می‌کند به همین منظور ما قبل از آنکه نرخ نهاده های دامی آزاد شود، خود را برای این شرایط آماده کرده بودیم به طوری که اکنون 45 درصد از نهاده های مورد نیاز خود را از طریق واحد کشاورزی شرکت تامین می‌کنیم و در صورتی که میزان سهمیه آب بیشتری اختصاص یابد، می‌توانیم کل نیاز خود را تولید کنیم.

برای بهره وری  و سوددهی و استفاده حداکثری از ظرفیت و امکانات، قراردادی برای تولید برق از محل فضولات دامی توسط این شرکت با یک نیروگاه وابسته به سازمان اقتصادی کوثر منعقد و در حال انجام است

تسنیم- زنجیره های تولید که مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و منجر به اقتصادی شدن تولید می‌شود در مجموعه شما ایجاد شده است؟

به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر این تکلیف را داریم که با شرکت‌های دانش بنیان برای فعالیت های خود اقدام و حداکثر بهره وری را در مجموعه ایجاد کنیم.

در حال حاضر در کشت و صنعت شریف آباد و مجموعه های وابسته دیگر نگاه دولتی وجود ندارد و مانند شرکت های خصوصی با تفکر اقتصادی به دنبال سود از تولیدات خود هستیم.

کارخانه لبنی به نام رابتا یکی از مجموعه ای سازمان اقتصادی کشور (بخش اقتصادی بنیاد شهید) و زیر مجموعه شریف آباد است که قبل از حضور آقایان قاضی زاده هاشمی و  فخاری رئیس سازمان اقتصادی کوثر، عملکرد این شرکت به مدت چندین سال ضررده بود که اکنون به سود دهی مناسبی  رسیده است.

در نگاهی خوشبینانه می توان گفت که در گذشته اهمال، تسامح، عدم تدبیر و مدیریت صحیح این مجموعه را دچار زیان کرده بود.

با وجود مشکلات کم آبی که داریم در حد امکان، علوفه مورد نیاز بخش دامپروری خود را در در داخل کشت و صنعت تولید می‌کنیم به طوری که رقم برداشت جو علوفه مجموعه ما در سال جاری رشد 2 تن در هر هکتار را تجربه کرده است.

8 هزار میلیارد تومان تسهیلات ‌‌به دامداری‌ها و واحدهای مرغداری کشور پرداخت شد

تسنیم- چه محصولات شاخصی در این مجوعه تولید میشود؟

عملکرد شرکت در دوره یک ماهه (تیرماه 1401)  بالغ بر 652 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 205 درصد افزایش یافته است. فروش تجمیعی شرکت در دوره هفت ماهه تا پایان تیرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، 71 درصد رشد و افزایش یافته است.

تسنیم- قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید بعد از قبول مسئولیت از سودآور نمودن زیر مجموعه های این بخش دولتی خبر داد؛ چه اقداماتی در مجموعه شما انجام شده است؟

حوزه کشاورزی بخش سود آوری شده است و تولید کنندگان در صورتی که به شکل تخصصی و بهینه اقدام به تولید کنند از تولیدات خود سود مناسبی به دست می آورند.

تسنیم- طرح مردمی سازی یارانه های تاثیرات زیادی در صنعت دامپروی کشور داشت که برخی از تولیدکنندگان کوچک را نیز با مشکلات جدی برای تامین نقدینگی، دخل و خرج و فروش مواجه کرد شما از این شرایط چگونه عبور کردید؟

تصمیم سازی صورت گرفته برای آزاد سازی نرخ ارز کالاهای اساسی، درست بود و باعث حذف دلال ها و واسطه ها شد؛ با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده قبل از اجرای این طرح مطالعات خود را از سال قبل آغاز کردیم.

در حال حاضر بازاریابی بر اساس نیاز مشتری و دریافت پیش پرداخت تولید فرآورده‌های لبنی انجام می‌شود و با ظرفیت کامل انجام در حال تولید است.

در بحث مالی همچنین به دلیل نبود اعتبار سنجی مشتریان با وجود فروش و خارج شدن محصولات لبنی مبلغ کالاهای فروخته شده دریافت نمی شد که همه این مشکلات باعث شد که شرکت رابتا با زیان مواجه شود که برای همه این موارد پرونده حقوقی تشکیل شد و مطالبات سنگینی وجود داشت که به طور کامل وصول شد.

این شرکت لبنی در گذشته بدون اینکه در بازار مطالعه داشته باشد اقدام به تولید می‌کرد و حتی در برخی از مواقع موفق به فروش محصولات خود در بازار نمی‌شد و یا بعد از گذشت مدتی محصولات باقی مانده در انبار ها با قیمت کمی به واسطه ها فروخته می‌شد.

برنامه هایی نیز برای فعالیت های جدیدی از جمله تولید شیرخشک وجود دارد و در حال بررسی آن هستیم که با اجرای این طرح نسبت به ایجاد ارزش افزوده و افزایش سوددهی اقدام خواهد شد.

شرکتی که به مدت چندین سال تولیداتش با ضرردهی همراه بود در سال جاری به سود دهی مناسبی رسیده و تا پایان سال مالی پیش‌بینی می‌شود که حدود 120 میلیارد ریال به سود دهی برسد.

در این شرایط مدیریت هزینه انجام شد به طوری که برای دریافت نهاده های امور دام به سراغ وارد کنند گان دست اول رفتیم تا در نهایت این محصولات با قیمت کمتری خریداری کنیم که تاثیر زیادی در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و سودآوری شرکت داشته است.

کشاورزی ,

ارزش سهم شرکت در بورس با استقرار تیم جدید در دولت سیزدهم از ارزش هر سهم به مبلغ 250 تومان به 460 تومان رشد نمود و استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

بخش اصلی فرآورده های لبنی محصولات ما به کشور های ترکمنستان، روسیه، پاکستان و عراق صادر می شود که در حال حاضر بخش عمده‌ایی از محصولات تولیدی کارخانه رابتا به کشور ترکمنستان صادر می‌شود.

کشت و صنعت شریف آباد به عنوان یک شرکت بورسی متعلق به سازمان اقتصادی کوثر( بخش اقتصادی بنیاد شهید) یکی از مجموعه هایی است با داشتن 900 هکتار اراضی کشاورزی و دامپروری زنجیره های تولید را ایجاد کرده است و از بزرگترین مجموعه های دامپروی کشور است.

خلوص بالای دام‌های این مجموعه شهرت دارند و از آنها اسپرم گیری می‌شود و در اختیار سایر مجموعه‌ها قرار می‌گیرد به طوری که به غیر از گاوهای هولشتاین کانادایی تا با امروز دام دیگری وارد این مجموعه نشده است؛ همچنین روزانه 140 تن شیر در این تولید می‌شود که بازار پسندی دارد و استاندارد لازم برای تولید و صادرات فرآورده های لبنی را کسب کرده است.

این شرکت لبنی تا سال قبل و مدیریت جدید با وجود اینکه شیر رایگان از طریق شرکت شریف آباد در اختیار داشت، محصولات خود را با ضرر و زیان به فروش می رساند.

سود ناخالص سال گذشته 750 میلیارد ریال بوده و بودجه‌ای که برای سال جاری تعیین شده بود 850 میلیارد ریال است که با توجه به عملکرد مناسب و برنامه‌های اجرایی در دست اقدام 45% افزایش یافت و سود خالص از سوی سازمان اقتصادی کوثر مبلغ 1100 میلیارد به این شرکت ابلاغ گردید که خبر خوشی برای سهامداران است.

تسنیم- تعریفی از فعالیت های کشت و صنعت شریف آباد که از بزرگترین اراضی کشاورزی و دامپروری در کشور به حساب می آید ارائه دهید, آیا توانسته اید خود را با توجه به اعتباراتی که در اختیار دارید آیا فعالیت اقتصادی بهره ور به عنوان الگو برای سایر فعالان بخش کشاورزی به حساب می آید یا صرفا بنگاهی دولتی است؟

* تولید برق از فضولات دامی

 

قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید دولت سیزدهم بعد از قبول مسئولیت به لزوم سود آور کردن  زیر مجموعه های این بخش دولتی تاکید کرد که اکنون نتایج آن در یکی از زیرمجموعه‌ها قابل مشاهده است. مشروح گفتگو با ابراهیم غلامی مدیرعامل کشت و صنعت شریف آباد با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این ارتباط به شرح زیر است.

یک تجربه موفق  برای مدیریت هزینه ها بعد از آزادی سازی قیمن نهاده های دامی

*انجام کشت قرار دادی در منطقه

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2760970

خرید نهاده های دامی به صورت کشت قرار دادی با کشاورزان منطقه ای انجام و این امر باعث شد با حذف واسطه ها این محصولات را با قیمت پایین تری خریداری کنیم و این انگیزه برای تولید کنندگان ایجاد شد تا محصولات خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند و ما هم کاهش هزینه قابل ملاحظه و بهره‌وری و سوددهی بالاتری داشته باشیم.

تسنیم- موفق به صادرات محصولات خود هستید و ارز آوری ایجاد کرده اید؟

اقدام دیگری که برای مدیریت هزینه ها انجام شد پرداخت مدت دار هزینه خرید نهاده دامی و دریافت پول شیرخام در دوره های کوتاه مدت است؛ این مجموعه معمولا شیرخام خود را به صورت مدت دار می فروخت و نزدیک به دو ماه بعد پول خود را دریافت می کرد و از طرفی نهاده ها به صورت نقدی خریداری می شد؛ برای مدیریت هزینه ها زمان بر دریافت مبلغ فروش محصولات را به کمتر از 20 روز کاهش دادیم و پرداخت پول نهاده ها را مدت دار ، 2 ماهه و بدون واسطه و سود خریداری کردیم.

دوره سختی برای ما بود اما خود را با این شرایط تطبیق دادیم؛ در دو ماه ابتدایی این مجموعه و بسیاری از شرکت ها برای اداره امور با مشکلاتی مواجه بودند اما با برنامه ریزی ها اکنون دوباره شرایط تولید به حالت تعادل رسیده است.

این مجموعه فعالیت خود را از آبان سال 1355 شروع کرده و در سه حوزه کشاورزی، دامپروری و فرآورده های لبنی فعالیت می‌کند. 900 هکتار وسعت با ابعادی دایره ای شکل و به صورتی مکانیزه است که 90 درصد از اراضی این مجموعه به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند؛ وجود زمین کشاورزی با این ابعاد در کشور بی نظیر است.

استفاده از انبارهای مناسب برای ذخیره سازی نهاه های دامی باعث شد که دیگر ضایعات 25 درصدی نهاده های دامی را نداشته باشیم که با توجه به قیمت های جدید نهاده ها رقم قابل توجهی به حساب می آید.

از مزرعه تا سفره در مجموعه کشت و صنعت شریف آباد را دنبال می کنیم و در حوزه فرآورده های لبنی این زنجیره ایجاد شده است اما در تمام فرآورده های دامی و محصولات کشاورزی زنجیره ها ایجاد نشده است؛ به همین منظور برنامه‌هایی برای بسته بندی و عرضه مستقیم محصولات خود هستیم و فروش مجازی را نیز در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم کشاورزی اقتصادی، ایجاد زنجیره های تولید از اهداف مهمی است که در وزارت جهاد کشاورزی و بخش کشاورزی کشور دنبال می شود؛ زنجیره ها از سال های دور در کشور های توسعه یافته اجرا شده و کشاورزی خرد و جزیره ای جای خود را به کشاورزی بهره ور و اقتصادی داده است.

در شش ماهه دوره سال مالی جدید بودجه شرکت محقق شده و امید می‌رود با برنامه‌ریزی، سود خالص پیش‌بینی شده در پایان دوره سال مالی محقق خواهد شد.

از نکات جالب در باره این مجموعه آن است که مجموعه لبنی رابتا که در دولت و مدیریت  قبل با وجود اینکه شیر رایگان از شریف آباد دریافت می کرد به مدت چندین سال با ضرر و زیان محصولات خود را به فروش می رساند که در دور جدید به سود دهی مناسبی رسیده و برآورد سوددهی 120 میلیارد ریالی دارد.

تفکر اقتصادی در این مجموعه وجود نداشت اما بر اساس دستور آقای فخاری رئیس سازمان اقتصادی کوثر در این مجموعه اصلاح ساختار ایجاد شد و در مدت کمی مشکلات ساختار تولید و مالی این شرکت صنایع لبنی اصلاح شد و به سوددهی مناسبی رسیدیم.