یک پیک موتوری چه قدر می تواند در آمد داشته باشد؟

موتورسیکلت نیز مانند خودرو دارای استهلاک ماهانه است. این استهلاک شامل خرابی و تعویض قطعات، تعویض روغن و دیگر مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری موتور می‌شود. استهلاک به کارکرد موتور بستگی دارد و از این جهت پیک موتوری ها مدام در حال کار هستند، پس هزینه‌ای را باید برای تعمیر و نگهداری ماهانه موتور در نظر گرفت.

از سویی دیگر، افزایش میزان کارکرد موتور در روز تعیین کننده مقدار مصرف سوخت است. هر چقدر موتور بیشتر کار کند، سوخت بیشتری نیاز دارد. اما به طور کلی، موتورهای رایج در پیک موتوری اغلب در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۳ لیتر می‌سوزاند. پس اگر فرض کنیم یک پیک موتوری در روز ۱۰۰ کیلومتر راه می‌رود، به ۹۰ لیتر بنزین در ماه نیاز دارد.

مورد دیگری در درآمد پیک موتوری ها تاثیر دارد، نوع شرکتی است که در آن مشغول به کار است. امروزه، اکثر شرکت‌های خدماتی و فروش محصولات دارای پیک موتوری های مخصوص به خود هستند که از طریق استخدام جذب کرده‌اند. حقوق این پیک موتوری ها ثابت به علاوه پاداش ماهانه است اما حضور فیزیکی در ساعات اداری الزامی است.

با تمام این تفاسیر به سراغ درآمد پیک موتوری می رویم. اگر فردی در یک شرکت به صورت تمام وقت کار کند، درآمدش به اندازه حقوق وزارت کار است. این حقوق چیزی در حدود چهار تا پنج میلیون در ماه است اما پیک موتوری دارای بیمه و دیگر مزایای شرکتی است. از سویی دیگر، اگر فردی در شرکت‌هایی که خدمات آنلاین دارند و از طریق وبسایت یا اپلیکیشن با مشتری در تماس هستند، مشغول به کار شود، این امکان را دارد تا با درآمد خود را با میزان کارکرد خود افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

پس به طور قطع نمی‌توان گفت که کارکرد هر پیک موتوری چقدر است اما به طور متوسط همان هشت ساعت را می‌توان در نظر گرفت. گاهی اوقات زمان مشخصی از روز نیز در میزان درآمد پیک موتوری ها تاثیرگذار است. برای مثال، ساعت‌های پر ترافیک صبح و عصر در تهران برای پیک موتوری ها مناسب نیست اما ساعات نزدیک به ظهر و شب ترافیک کمتر است.

پیک موتوری

مدت زمان کارکرد

۲۱۷ ۴۶


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1665439/%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF

تقاضا برای پیک موتوری بالاست، در نتیجه احساس می‌شود که درآمد این قشر از جامعه نیز مناسب است. اما واقعیت این است که درآمد موتورسوار تابع عوامل مختلفی است و نمی‌توان مقدار درآمد آن را به طور دقیق محاسبه کرد. پس ما به عوامل مؤثر در میزان درآمد پیک موتوری ها می‌پردازیم:

بنزین و استهلاک موتور

معمولاً این پیک موتوری ها در بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون در ماه دارند. اما هزینه های سوخت و استهلاک موتور آنها نسبت به پیک موتوری‌های تمام وقت بیشتر است. با این حال، درآمد پیک موتوری اینترنتی با احتساب هزینه‌های جانبی، باز هم بالاست. پس در بازار پر تقاضای امروز برای پیک موتورها، همکاری را پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند سودمند باشد. حتی این نوع خدمات در آینده گسترش بیشتری نیز پیدا می‌کنند.

مسافت نیز در درآمد پیک موتوری ها موثر است. هر چه موتورسوارها کورس‌های نزدیک‌تر با تعداد بیشتر را بروند، درآمد ساعتی بیشتری دارند. اما برای کورس ها با مسافت طولانی که اغلب با ترافیک همراه است، درآمد ساعتی کاهش پیدا می‌کند. مسافت کوتاه حتی هزینه‌های بنزین و استهلاک موتورسیکلت را کاهش می‌دهد.

شرکت حمل و نقل

اما پیک موتوری ها می‌توانند برای شرکت های خدمات آنلاین برای سفارش غذا، ارسال کالا، حمل مسافر و موارد دیگر نیز کار کنند. کار در این شرکت ها برای آزاد عملی بیشتر برخوردار دارد. بدین معنا که پیک موتوری می‌تواند در هر ساعت از شبانه روز مشغول به کار شود. پس درآمد ثابت برای پیک موتوری آنلاین وجود ندارد.

داشتن آزادی عمل و عدم حضور فیزیکی در محل کار، برای بسیاری از افراد یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. آنها می‌توانند در هر ساعتی که دوست دارند کار کنند و حتی در کنار شغل تمام وقت خود، به صورت نیمه وقت به کار پیک موتوری بپردازند. همچنین، اکثر کسب و کارهای آنلاین، حقوق پیک موتوری ها را در طول چند روز پرداخت می‌کنند و دیگر نیازی است که آنها تا آخر ماه صبر کنند. از دیگر مزایای ناوگان های حمل و نقل آنلاین، داشتن سهمیه بنزین و تسهیلات دیگر مانند وام است.

درآمد پیک موتوری چقدر است؟

به دلیل آنکه درآمد رانندگان پیک موتوری با هر سفر تعیین می‌شود، هر چه تعداد کورس ها بیشتر باشد، درآمد بالاتر می‌رود. هر کورس به معنای رساندن خدمات به یک مشتری واحد است. ممکن است پیک موتوری اینترنتی که وظیفه رساندن غذا به مشتریان را دارد، در یک ساعت دو کورس بروید. یعنی دوبار در یک ساعت به دو مشتری در دو منطقه شهری مختلف خدمات غذا تحویل داده است.

پس باید گفت که هزینه‌های استهلاک و بنزین در هر ماه اجتناب ناپذیر است و اینکه مقدار دقیق این هزینه‌ها چقدر می‌شود، بسته به میزان کاربرد موتورسوار دارد. به همان نسبت که پیک موتوری کار می‌کند، باید هزینه‌ای را برای تعمیر و نگهداری کنار بگذارد. اگر یک پیک هر روز به مدت ۸ ساعت کار کند، هزینه‌های استهلاک و بنزین آن نسبت به پیکی که ماهانه فقط ۱۰ روز کار می‌کند، بیشتر است.