2 انفجار مخزن CNG با 3کشته در 24 ساعت گذشته/ ضرورت جلوگیری از سوخت گیری با مخازن فرسوده- اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی تسنیم

وی افزود: اگر این بی تفاوتی دولت در رابطه با موضوع ایمنی خودروهای دوگانه سوز ادامه یابد ، شاهد افزایش حوادث انفجار مخازن خودروها خواهیم بود و این موضوع به سرعت باعث کاهش مصرف CNG و ناترازی بیشتر بنزین خواهد شد.

وی افزود : سال 1396 با ورود دادستان محترم کل کشور و دستور ایشان به نهادهای متولی اقدامات خوبی انجام شد که متاسفانه بعد از یکسال متوقف گردید و در سال 1397 مصوبه ای در هیات وزیران تصویب شد که طبق بند یک این مصوبه، وزارت نفت موظف شد  با همکاری وزارت صمت به منظور ساماندهی و تامین ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز نسبت به هوشمند سازی سازی جایگاههای سوخت و ایجاد بستر لازم جهت اتصال سامانه هوشمند جایگاه سوخت به سامانه سیمفا و سامانه اطلاعات خودروهای دوگانه سوز وزارت صمت اقدام نماید به نحوی که از تاریخ 1/10/1398 امکان سوختگیری در جایگاههای سوخت CNG فقط برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر، امکانپذیر باشد.

جوهری با بیان اینکه ” در 6 ماهه ابتدایی امسال شاهد کاهش 17 درصدی مصرف سوخت  CNGدرمقایسه با مدت مشابه سال قبل درکشور بودیم که این میزان کاهش معادل عدم استفاده  روزانه حدود 270 هزار دستگاه  خودروی دوگانه سوز و افزایش مصرف بنزین در کشوربه همین میزان بوده است ، گفت: با توجه به سهم بالای سوخت CNG در سبد سوخت خودروهای کشور و ظرفیت بالای ایجاد شده برای عرضه این سوخت پاک و ارزان، باید اقدام عاجل و لازم جهت چلوگیری از ترک فعل ارگان های دولتی متولی بازرسی و آزمون مخازن خودروهای دوگانه سوز، در راستای توقف تلفات جانی و زیان های مالی به مردم و جایگاه داران CNG کشور صورت بگیرد .

وی افزود : حدود 4.5 میلیون دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که از این تعداد تاریخ اعتبار حدود یک میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن خیلی از این خودروها به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد و جای تعجب دارد که علیرغم  اینکه متولیان دولتی نسبت به این موضوع واقف هستند چرا اقدام مناسبی انجام نمی شود.

وی افزود: مصرف کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودروی خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی  برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ نماید و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.

وی افزود: دلیل بروز این حوادث، فرسوده بودن مخازن CNG خودروها بوده، درواقع اگر به موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شده بود و نظارت ها در این حوزه صورت می گرفت، شاهد بروز این حوادث تلخ نبودیم

وی خاطرنشان کرد: درخواست ورود دادستان و نهادهای نظارتی را به موضوع ایمنی مخازن خودروها و ترک فعل های صورت گرفته در زمینه CNG داریم.

وی ادامه داد: طبق بند 2 این مصوبه  پلیس راهورموظف به اصلاح مدارک شناسایی خودروهای دوگانه سوز گردیده بود و طبق بند 3 سازمان ملی استاندارد موظف به تدوین استانداردهای مورد نیاز سامانه تبدیل خودروهای دوگانه سوزگردیده بود و  مطابق بند 4 این مصوبه جهت  تامین منابع مالی بند 1 و همچنین کمک به تعویض مخازن خودروهای دوگانه سوزاز خرداد 1398 مبلغ 392 ریال به قیمت فروش هر مترمکعب سوخت CNG اضافه شد که با توجه به میزان مصرف CNG در کشور تا پایان سال 1401 حدودا 600 میلیارد تومان به این منظور تامین اعتبار شده است.

وی ادامه داد: راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا و سامانه IRNGV  در جایگاههای  CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی  به مراکز معاینه فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: علت عدم اجرای بند یک  مصوبه این بود که در طرح هوشمند سازی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تصمیم داشت به غیر از هدف تعریف شده دولت که “ساماندهی و ارتقا ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز بود” ، اهداف دیگری را نیز در قالب مصوبه انجام دهد که این موضوع علاوه بر طولانی شدن زمان انجام هوشمند سازی ، در نهایت باعث عدم اجرای کامل آن گردیدY در این زمینه بارها نامه هایی به وزارت نفت ، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به عنوان دستگاه های متولی ارسال نمودیمT اما متأسفانه پاسخی دریافت نکرده ایم.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2965792

وی ادامه داد: متاسفانه این مصوبه اجرایی نشد و اگر این مصوبه اجرا شده بود شاهد این حوادث در جایگاههای CNG نبودیم.

. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با بیان اینکه “سوخت CNG سوختی ایمن و پاک است اما نیازمند بازرسی ادواری و نظارت مستمر در زمینه مخازن سوخت خودروها است”، گفت: علیرغم اینکه بیست سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودروهای سبک کشور گذشته ، متاسفانه هنوز برنامه درستی برای انجام معاینه فنی و بازرسی های ادواری خودروهای دوگانه سوز در کشور وجود ندارد و یکی از دلایل این موضوع نبود یک متولی قوی و واحد برای سوخت CNG است.

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: متأسفانه در 24 ساعت گذشته دو انفجار مخازن CNG در دو نقطه کشور در استان های تهران و آذربایجان غربی داشتیم که حادثه جایگاه پلدشت منجر به کشته شدن دو هموطن و زخمی شدن دو هموطن دیگر و خسارت مالی شدید به جایگاه شد و حادثه جایگاه صفادشت منجر به کشته شدن یک هموطن و زخمی شدن یک هموطن و خسارت مالی زیادی به جایگاه شد