صف صد متری برای کباب تا موسیقی محلی
برخی از غرفهداران نیز با لباسهای محلی در غرفههایهای خود حاضر شدند و غرفه آرایی هایی نیز با صنایع دستی وجود داشت که باعث دادن رنگ و لعاب به نمایشگاه شده بود؛ موسیقی محلی نیز در نمایشگاه به راه بود و مردم نیز با موسیقی محلی همراه شدند.
وی گفت: بیش از 1200 غرفه در این نمایشگاه برپا شد و محصولات تولیدی عشایر و روستایی شامل صنایع دستی، محصولات پروتئینی و لبنی، کره، پنیر، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی، پوشاک و سایر صنایع دستی و دست بافته های عشایر و روستاییان در معرض دید و فروش بازدیدکنندگان قرار گرفت که با استقبال بی نظیر مردم تهران همراه شد.
سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در مجموع بیش از دو میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، گفت: میانگین بازدید از نمایشگاه طی یک هفته حدود 300 هزار نفر در روز بود و در روز جمعه که پیک بازدید و حضور فوق العاده مردم بود بیش از 500 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.
جمعه 500 هزار نفر به نمایشگاه آمدند
صف های طولانی برای خرید کباب و همبرگر در نمایشگاه، گویی تبدیل به سنت نمایشگاهی شده که مردم از آن نمیگذرند؛ در این نمایشگاه نیز با توجه به حال و هوایی سنتی که داشت بساط کباب خوری به راه بود و شاهد صف های چند ده متری بودم؛ عشایر نیز آشهای متنوع محلی خود را با قیمت هر کاسه حدود 40 هزار تومان فروختند.
وی اضافه کرد: در نمایشگاه انواع سیاه چادرهای عشایری و سایر سازههای مناطق مختلف کشور برپا شد و نمایندگان روستاییان و عشایر با لباسهای محلی، اجرای موسیقیهای محلی و بازیهای محلی، فرهنگ مناطق مختلف کشور را به مردم پایتخت معرفی کردند که با استقبال خانوادهها و جوانان همراه شد.
از ایرادهای این نمایشگاهها، میتوان به فاصله زیادی غرفهها تا خودرو های پارک شده افراد در پارکینگ اشاره کرد بنابراین مردم بیشتر اقدام به خرید کالاهایی میکردند که وزن و حجم کمی داشتند.
دیروز در آخرین روز نمایشگاه و در مراسم اختتامیه به یکباره مراسم آتش بازی زیبایی انجام شد؛ با توجه به صدای بلند آتش بازی به یکباره صدای الله اکبر گفتن مردم و مرگ بر اسرائیل برای دقایقی در نمایشگاه طنین انداز شد.
بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیش از 2 میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند؛ به دلیل پیش بینیهایی که درباره استقبال مردمی وجود داشت؛ ساعت کار این نمایشگاه تا ساعت 21.30 شب ادامه داشت که اتفاقی کم سابقه در صنعت نمایشگاهی کشور است.
سیاوش احمدی میرقائد سرپرست سازمان امور عشایر ایران در حاشیه مراسم اختتامیه این نمایشگاه، اظهار داشت: عشایر در این دوره از نمایشگاه همانند دوره های قبل بسیار خوش درخشیدند و مردم استقبال بی نظیری از نمایشگاه و سیاه چادرهای عشایر داشتند.
این نمایشگاه به قدری بزرگ بود که گشتن کل غرفه ها در یک روز کار راحتی نبود اما با این وجود علاوه بر جوانان، افرادی سالخورده ای نیز به همراه خانواده از نمایشگاه بازدید کردند.
به دلیل ازدیاد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، حتی بازار دستفروشان نیز در حاشیه نمایشگاه و حتی در حیاط مصلی داغ بود و بازار خرید فروش های خرد گرم بود.
وی مجموع بازدید از نخستین نمایشگاه روستا آباد به 2 میلیون نفر رسید، روز اول 100 هزار نفر، روز دوم 300 هزار، روز جمعه 550 هزار نفر، روز شنبه 200 هزار نفر، روز یکشنبه 230 هزار نفر ، دوشنبه 260 هزار و امروز 380 هزار نفر از نمایشگاه روستا آباد بازدید کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم نمایشگاه روستا آباد از 12 تا 18 مهر ماه در مصلی تهران برگزار شد و در آن محصولات تولیدی کشاورزی، روستائیان و عشایر کشور در بخش های مختلفی شامل لبنیات، آش محلی، عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی، لباس و پارچههای محلی و صنایع دستی عشایر و روستایی از جمله فرش و حتی مبلمان وسایل چوبی و پوشاک در این نمایشگاه عرضه شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد.
بنابراین گزارش جامعه عشایر کشور با جمعیت یک میلیون 200 هزار نفر، بیش از 25 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید میکنند و 28 میلیون راس دام دارند بنابراین آنها حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند.
تقریبا تمامی بازدیدکنندگان دستپُر این نمایشگاه را ترک میکردند و دست افراد کیسه ای از خشکبار، عسل، تنقلات محلی، گلیمهای کوچک و غیره وجود داشت.
فروش مواد غذایی به قیمت شهرستان
بسیاری از غرفههای موجود در نمایشگاهها با توجه به اینکه محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه میکردند، قیمت هایی پایین تری در مقایسه به فروشگاه های لوکس تهران داشتند و مردم نیز آنها استقبال کردند و به اصطلاح فروش به قیمت شهرستان داشتند، هرچند برخی از غرفهها نیز قیمتهای هم ردیف با مغازه های سطح شهر داشتند.
امیرحسین مدنی معاون مناطق محروم رئیس جمهور در مراسم اختتامیه این مراسم اظهار داشت: این نمایشگاه در بیش از 1200 غرفه برگزار شد، محصولات روستاییان و عشایر مانند محصولات لبنی، شامل کشک، ماست، دوغ، آش محلی، عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی، لباس و پارچههای محلی و دستساختههای عشایر و روستایی در معرض فروش و دید علاقهمندان قرار گرفت که با استقبال چشمگیری همراه شد.
بازدید بیش از 2 میلیون نفر از نمایشگاه روستا آباد
احمدی میرقائد بیان داشت: مردم با حضور در این نمایشگاه رنگین کمانی از فرهنگ ایلات و عشایر کشور شامل اقوام و طوایف ترک، لر، کرد، بلوچ، ترکمن، قشقایی، بختیاری، عرب، کرمانج، شاهسون، تالشی و… و در مجموع ایرانی کوچک را در این نمایشگاه ملاحظه کردند.
مدنی میزان رضایت بازدید از نمایشگاه روستا آباد را 75 درصد اعلام کرد و گفت: نظرات مردم در مورد کیفیت بالای محصولات ارائه شده 45 درصد بود، کیفیت متوسط 42درصد ، میزان آشنایی مردم از طریق نمایشگاه با عشایر و روستاییان 71 درصد عنوان شده و 83 درصد مردم رضایت خود از برگزاری نمایشگاه در مصلی را اعلام کردهاند.
انتهای پیام/
منبع: https://tn.ai/2970085
عدم نصب تابلو یا وجود بخش اطلاعات نمایشگاه، برای راهنمایی افراد برای مراجعه به بخشهای مختلف نمایشگاه نیز از گلایه های مردمی از نمایشگاه روستا آباد بود.
بخشی از نمایشگاه نیز به اجرای برنامه زنده تلویزیونی برای کودکان اختصاص یافته بود و به نظر میرسید کودکان نیز در بازدید از نمایشگاه روستا آباد ساعتهای خوشی را گذراند، هرچند برخی کودکان از فرط خستگی در سکوها خوابیده بودند.