نرخ سود بانکی افزایش یافت/ جزییات تصمیم مهم دولت درباره سود بانکی

پیش از این، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی درباره تصمیم این بانک برای تغییر نرخ سود بانکی گفته بود: شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی مصوبه دارد که به زودی اجرایی خواهد شد.

در این بخشنامه آمده است: «پیرو بخشنامه‌ شماره ۱۲۶۶۴۲‌/۹۹ مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۸ موضوع ابلاغ مصوبه یکهزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۴ شورای محترم پول و اعتبار درخصوص سقف نرخ‌های‌ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، بدین‌وسیله مصوبه یکهزار و سیصد و پنجاهمین جلسه شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ‌های سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار را به شرح زیر تعیین شد:

برهمین اساس، نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه ساله ۲۲.۵ درصد شد.

۲۲۳۲۲۵


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1725694/%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%AC%D8%B2%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C

۳- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد

الف) سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار:

همان‌گونه که پیش از این به دفعات تأکید شده است، تداوم چنین اقدامات مخرب و ناسالم، موجب خواهد شد سیاست‌گذاری‌های پولی در کشور مخدوش شده و دستیابی به اهداف مورد نظر بانک مرکزی با موانع جدی روبه‌رو شود. علاوه بر این، چنین اقداماتی سبب بالا رفتن هزینه تمام شده پول در مؤسسات اعتباری شده و تهدیدی برای ثبات و سلامت مؤسسات اعتباری محسوب می‌شود.

طبق بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی، در سنوات اخیر، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با توسل به روش‌ها و شیوه‌هایی خاص و نامتعارف، از نرخ‌های سود تسهیلات و نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار ‌تخطی کرده‌اند.

۵- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال: ۲۱.۵ درصد

پیش از این و طبق اخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۸ درصد بود که البته با توافق ضمنی بانک مرکزی و بانک‌ها در ماه های اخیر این نرخ به ۲۰ درصد رسیده بود.

۱- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد

بر اساس این گزارش بانک مرکزی امروز میزبان مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی به منظور هماهنگی برای ابلاغ و اجرای مصوبه مهم تغییر نرخ سود بانکی بود و در این جلسه سود سپرده‌ها حداکثر ۲۲.۵ درصد و نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد شد.

۲- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئولان بانک مرکزی امروز در جلسه‌ای با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی درباره تغییر نرخ سود بانکی تصمیم گیری کردند.

۶- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۲۲.۵ درصد

در این‌جلسه که عصر امروز به ریاست رییس کل بانک مرکزی برگزار شده بود تصویب شد که نرخ سود بانکی با نرخ‌های جدید در سیستم بانکی اعمال شود.

۴- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: ۲۰.۵ درصد