«بازی سیاه» در جمعه سیاه/به نام تخفیف
انتشار: آذر 06، 1403
بروزرسانی: 24 خرداد 1404

«بازی سیاه» در جمعه سیاه/به نام تخفیف



به گزارش خبرآنلاین، طبق آداب و رسوم آمریکا اولین روز پس از عید شکرگزاری که تعطیل رسمی در آمریکاست، روز خرید کریسمس در نظر گرفته می شود که امروز به «جمعه سیاه» یا بلک فرایدی معروف است.

تسنیم در خبر نوشت: اگرچه آمریکای شمالی محل اصلی این سنت است، اما مانند بسیاری از سنت های دیگر این منطقه، این سنت به کشورهای دیگر نیز راه یافته و به بسیاری از کشورها از جمله ایران رسیده است.

از سال 1952، یک روز پس از روز شکرگزاری (چهارمین پنجشنبه نوامبر) رویدادی به همین نام در ایالات متحده برگزار می شود. البته اصطلاح بلک فرایدی تا دهه 1980 در آمریکا یا سایر نقاط جهان چندان شناخته شده و مورد استفاده نبود. در جریان این رویداد که امروز در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می شود، فروشگاه های آنلاین و آفلاین کالاهای خود را با تخفیف های بسیار بالا به حراج می گذارند. معمولاً در این روز مشتریان زیادی برای خرید کالاهای با تخفیف به فروشگاه ها سرازیر می شوند.

در روز حراج جمعه سیاه، همه فروشگاه ها در آمریکا و اروپا همه کالاهای خود را با تخفیف بسیار زیاد می فروشند. حتی در این روز، برخی از فروشگاه ها زود باز می شوند و به محض پایان روز شکرگزاری فعالیت خود را آغاز می کنند.

مغازه داران و کسبه در این روز شگفت انگیز با رقابت زیادی با یکدیگر روبرو هستند و با کاهش قیمت محصولات خود شاهد فروش چند ماهه در یک روز هستند. این وضعیت باعث شده تا نام حراج جمعه سیاه بیش از پیش در ایالت های مختلف آمریکا شنیده شود و صاحبان فروشگاه های مختلف با تخفیف های هنگفت این روز را به پای خریداران بیاورند.

این روز به قدری مهم است که فروشگاه ها قبل از ساعت 4 صبح شروع به کار می کنند و مردم از همان ساعت برای خرید به فروشگاه هجوم می آورند و حتما قبل از شروع شب خرید کرده اند.

به طور کلی فلسفه حراج بلک فرایدی ارائه تخفیفات گسترده بر روی تمامی کالاها و کالاها بدون در نظر گرفتن دسته و نوع آنهاست. گاهی اوقات این تخفیف ها به حدی می رسد که مشتریان بیشتری را به خرید محصولات مورد نظرشان تحریک می کند و به هر حال آنها را مجبور به خرید آن می کند. تا حواسشان به جیبشان نباشد.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست بدانید که بسیاری از کالاهای گران قیمت (مانند تلویزیون، کنسول های بازی و انواع لوازم الکترونیکی) در این روز با تخفیف های بسیار بالا (حدود 70 درصد) و صف های طولانی به فروش می رسد. افراد در مقابل این فروشگاه ها تشکیل می شوند که اغلب منجر به شکستن درب فروشگاه ها می شود. به همین دلیل این کالای ارزشمند را «دورباستر» می نامند.

در سال های اخیر رقابت بین فروشندگان به حدی افزایش یافته است که مفهومی به نام Doorbuster متولد شد. اما Doorbuster به چه معناست؟ همانطور که می دانید Door به معنای در و Buster به معنای دمیدن یا شکستن چیزی است. به همین دلیل به کالاهای تخفیف ویژه Doorbuster می گفتند زیرا این کالاها باعث می شد مردم پشت درب فروشگاه صف بکشند و حتی در بسیاری از مواقع تراکم مشتریان باعث به هم ریختن فروشگاه می شد.

* بلک فرایدی به ایران هم رسید / رئال یا کیک؟

حراج بزرگ جمعه سیاه ایران نیز از دهه 90 وارد ایران شده و در سال های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در دوره بلک فرایدی بسیاری از فروشگاه ها به خصوص بسیاری از فروشگاه های اینترنتی محصولات خود را تحت عنوان تخفیف جمعه سیاه عرضه می کنند.

با توجه به جدید بودن این رویداد در ایران، تاریخ جمعه سیاه در ایران تعیین نشده است و بسیاری از برندها تاریخ خود را برای حراج طوفانی اعلام می کنند. تاریخ حراج جمعه سیاه یک روز پس از روز شکرگزاری که در آخرین پنجشنبه آبان ماه برگزار می شود آغاز می شود و در نتیجه تاریخ حراج جمعه سیاه 2024 در ایران و در تقویم برابر با 1403 است. . جمعه 9 مارس. طبیعتا فروشگاه ها یک هفته است که منتظر جمعه سیاه هستند و طوفانی از تبلیغات را در این بخش به راه انداخته اند.

حراج بزرگ جمعه سیاه در اروپا و آمریکا یک روزه است، اگرچه برخی از شرکت های بزرگ اخیراً جمعه سیاه را چند روز زودتر شروع کرده اند تا ازدحام جمعیت را کاهش دهند. در ایران، تبلیغات بلک فرایدی یک هفته و ده روز قبل از بلک فرایدی شروع می شود و فروشگاه ها با روش های مختلف تبلیغاتی رقابت را آغاز می کنند.

از آنجایی که حراج بلک فرایدی در کشورهای خارجی قبل از آغاز سال نو میلادی است و فروشگاه ها و برندها محصولات خود را با تخفیف بسیار زیادی به فروش می رسانند، بسیاری از مردم دنیا سعی می کنند خریدها و هدایای نوروزی خود را در حراج جمعه سیاه خریداری کنند تا هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

اگرچه این روز در ایران به آذرماه می رسد و عملاً فرصتی برای افزایش خرید و بازاریابی مردم در فروشگاه ها وجود ندارد، اما همانطور که اشاره کردیم تبلیغات فروشگاه های آنلاین و شخصی چند روزی است که شدت گرفته و فروشگاه ها سعی دارند با تبلیغات مردم را متقاعد کنند. با تخفیف خرید کنید

*کپی ناقص سفارشی آمریکا/جمعه سیاه یا کلاهبرداری؟

بلک فرایدی یا بلک فرایدی یکی از روایت های ایرانیان از غرب است که عملاً نشان داده است که نه تنها نسخه ناقصی وجود دارد، بلکه اساساً درک درستی از مفهوم واقعی بلک فرایدی از سوی ایرانیان وجود ندارد. فروشندگان و فروشگاه ها.

بلک فرایدی چندین سال پیش به دایره لغات فروشگاه های ایرانی اضافه شد; اما بر خلاف فروشگاه های خارجی که تخفیف های واقعی روی محصولات خود دارند و این تخفیف ها گاهی به بیش از 90 درصد هم می رسد، بررسی ها نشان می دهد که نه تنها خبری از این قیمت ها در ایران نیست، بلکه سیاه بازی های برخی فروشگاه ها نیز وجود دارد.

بررسی های میدانی نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد تخفیف های محصولات جمعه سیاه ایرانی رسما «الکی» است و می توان همان محصولات را تا قبل از بلک فرایدی با قیمت ارزان تر یا حتی با همان قیمت خریداری کرد!

در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت که تخفیف های جمعه سیاه ایرانی ها در نهایت به 10 درصد می رسد به شرطی که قبل از آن قیمت ها را افزایش ندهند. نگاهی به مستندات قیمت های قبلی برخی از فروشگاه های اینترنتی معروف نشان می دهد که این فروشگاه ها در جمعه سیاه نسبت به قبل قیمت محصولات خود را افزایش داده اند و با در نظر گرفتن تخفیف 20 تا 30 درصدی بر روی محصولات خود سعی در فریب مردم دارند. ، و اکنون زمان مناسبی برای خرید با قیمت های مناسب است.

217


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1989071/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%AE%D9%81%DB%8C%D9%81-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF