1- در بخش تولید، ساماندهی به پالایشگاه های کشور، کوتاه کردن دوره های تعمیراتی و استفاده حداکثری از ظرفیت های پالایشی با رفع موانع تولید، از راهکارهای زودبازده است. بعضا دیده شده برخی پالایشگاه های غیردولتی، دوره های تعمیراتی را بیش از نیاز، طولانی می کنند و این مسئله ناشی از ضعف مدیریت چنین پالایشگاه هایی است که نیاز به ورود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی در صنعت پالایش نفت کشور است.
1-خودروهای تولیدی کشور یکی از پاشنه آشیل های مصرف سوخت هستند؛ به طوری که به گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی "متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند." در واقع یکی از راهکارهای بلندمدت برای اصلاح روند مصرف سوخت، در کنار فرهنگ سازی، اصلاح روند تولید خودرو در کشور و تبدیل خودروهای پرمصرف در خط تولید، به خودروهایی است که مصرف بهینه در بخش سوخت دارند و این مهم جز با تصمیم جدی مسئولان و الزام خودروسازان به تغییر روند تولید، محقق نخواهد شد.
شورای عالی اقتصاد در جلسه فوق العاده ای در آذرماه سال 1398 با هدف حمایت و کاهش هزینه های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه ای با عنوان حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و 460 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز تصویب کرد که این مصوبه نقطه عطفی در تاریخ توسعه صنعت CNG بود.
2- در بخش مصرف سوخت بخش حمل و نقل کشور، در حال حاضر روزانه 23 تا 24 میلیون مترمکعب مصرف CNG جایگزین مصرف بنزین می شود و با وجود بیش از 2500 جایگاه عرضه CNG، ظرفیت عرضه روزانه حدود 40 تا 45 میلیون مترمکعب در روز CNG وجود دارد. این ظرفیت خالی اگر مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی متوسط مصرف بنزین کشور از مرز 100 میلیون لیتر به مرز 80 تا 85 میلیون لیتر بازمی گردد و ظرفیت قابل اتکایی برای ذخیره سازی بنزین و بازگشت به جمع کشورهای صادرکننده بنزین ایجاد خواهد شد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی حاضر به ارائه آمار به روز تولید و مصرف بنزین و فرآورده های نفتی نیست و تلاش های ما نیز برای دستیابی به این آمار، تا امروز به نتیجه نرسیده؛ اما با فرض آنکه طبق گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در تاریخ 22 خردادماه امسال، تعمیرات دوره ای پالایشگاه ها به اتمام رسیده باشد، میزان متوسط تولید بنزین هم اکنون حدود 102 میلیون لیتر در روز است و از آنجایی که متوسط مصرف بنزین در خردادماه که هنوز مسافرت های تابستانی آغاز نشده بود، به 102 میلیون لیتر در روز رسید، این نتیجه گیری منطقی خواهد بود که درحال حاضر که در آغازین روزهای دومین ماه تابستان هستیم، در خوشبینانه ترین حالت، مصرف و تولید بنزین سربه سر شده و احتمال عبور میزان مصرف روزانه از میزان تولید روزانه نیز احتمالی قوی و قابل توجه است.
5- همچنین توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و جایگزینی آن با بخش عمده ای از تردد با خودروهای شخصی و جذاب کردن استفاده از وسایل نقلیه عمومی با رفع چالش های متعدد این حوزه، راهکاری ضروری برای اصلاح روند مصرف بنزین کشور در بلندمدت خواهد بود.
در این صورت، درحال حاضر میزان ذخایر بنزین کشور، جبران کننده فاصله بین تولید و مصرف است و بررسی های تسنیم نشان می دهد حتی در صورت ادامه روند نوسانی مصرف بیش از تولید تا پایان تابستان نیز، می توانیم با تکیه بر ذخایر بنزین، عرضه بدون وقفه این فرآورده استراتژیک نفتی را داشته باشیم. معمولا با کاهش ترددهای تابستانه و شروع فصل پاییز، از مصرف روزانه بنزین کشور کاسته می شود و فرصتی برای افزایش سطح ذخیره بنزین در مخازنی که تابستان سال جاری را به پشتوانه آن خواهیم گذراند، در پاییز به وجود خواهد آمد. اما رشد قابل توجه مصرف بنزین در سال جاری و ادامه این روند، سال آینده ایران را به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد و امروز باید دولت و مسئولان، در اقدامی عاجل به اتخاذ راهکار و تدوین نقشه راه در این زمینه اقدام کنند تا دوباره به واردکننده بنزین تبدیل نشویم.
راهکارهای کوتاه مدت چیست؟
271 46