آن طور که وی اعلام کرد، این امر موجب کاهش تولید کالای لبنی تنظیم بازاری و در نهایت افزایش قیمت لبنیات در سایر محصولات شده است.
لبنیات بیشترین شکایت های مردمی را نسبت به گران فروشی دارد. این را رئیس سازمان تعزیرات حکومتی می گوید. احمد اصانلو درباره افزایش قیمت لبنیات عنوان کرد که چهار کالای لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری شد. بر همین اساس مابقی کالاهای لبنیاتی باید با قیمت ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری عرضه می شد. اما برخی واحدهای تولیدی لبنیات، تصور می کنند که قیمت گذاری مختص چهار کالاست و کالاهای دیگر را بدون رعایت ضوابط قیمت گذاری عرضه می کنند.

محمدرضا بنی طبا خاطرنشان کرد: در صنعت لبنیات کشور نزدیک به ۲۶۰ تا ۳۰۰ شرکت لبنیاتی با یکدیگر رقابت می کنند. این شرکت ها برای فروش بیشتر از حاشیه سود قیمت لبنیات می زنند.
قیمت عجیب لبنیات در بازار
بررسی های تجارت نیوز از قیمت های عجیبی حکایت دارد. در حال حاضر یک ماست ۲۰۰۰ گرمی صباح در یکی از سایت های فروش آنلاین با قیمت ۳۲۵ هزار تومان در حال فروش است. در این سایت ماست یونانی پرچرب دو کیلو و ۲۰۰ گرمی ۹۰ هزار تومان، ماست سون ۲۲۰۰ گرمی ۸۵ هزار تومان، ماست لاکتیویا ۱۵۰۰ گرمی ۶۲ هزار تومان در حال فروش است.
قیمت لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانه ای افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. همین موضوع منجر به کاهش حدود ۲۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور شد. اسماعیل خاتمی یک فعال صنفی به ایلنا گفت: پیش بینی می شود ۴۰ درصد از شیر تولیدشده در سال جاری از کشور خارج شود. کشورهای مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان خواهان شیر خام ما هستند.
تولیدکنندگان محصولات لبنی معتقدند که سود در نظر گرفته برای محصولات لبنی با قیمت مصوب، انگیزه شبکه توزیع و فروش را در سفارش کالا به واحدهای تولیدی و عرضه آن به مشتریان را به شدت کاهش داد. در همین راستا بود که انجمن صنایع لبنی ایران در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار افزایش قیمت لبنیات شدند.

وی با تأکید بر اینکه به طور کلی تمام تولیدکنندگان تابع تقاضای بازار هستند، تصریح کرد: زمانی که بازاریاب تولیدکنندگان به مغازه داران و فروشگاه ها رجوع می کند و می بینید که تقاضا برای این تعداد قلم کالا لبنی کم است. آیا به تولیدکننده می توان دستور داد که باید تولید این کالاها دو برابر شود؟
اما چرا تولیدکنندگان برای تولید این محصولات روی خوش نشان ندادند؟ چندی پیش سخنگوی لبنی کشور در این باره به تجارت نیوز گفت: به دلیل کم بودن حاشیه سود این چهار قلم کالای لبنی، مغازه دار و فروشگاه داران انگیزه ای برای سفارش این کالاهای لبنی ندارند. ما که نمی توانیم به اجبار به مغازه دار این چهار قلم محصول را بفروشیم.
نویسنده: تیم تحریریه سید احسان خاندوزی