آیا دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، بازار ارز تهران یک روز دیگر کاهش یافت. قیمت دلار آزاد در بازار روز گذشته در کانال 63 برای ساعاتی با دور شدن از مرز کانال های 64 و 65 هزار تومان معامله شد. کاهش ریسک های سیاسی در بازار عامل اصلی این روند نزولی تلقی می شود. از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی اونس طلا باعث شد تا قیمت این کالای گرانبها به 41 میلیون تومان برسد.
روند نزولی بازار ارز ادامه دارد. قیمت دلار آزاد پس از رسیدن به سقف کانالی 64 هزار تومانی در بازار روز سه شنبه باز هم کاهش یافت. فعالان بازار ارز کاهش ریسک های سیاسی در کنار حمایت بانک مرکزی را از عوامل مهم در محدود کردن جهت گیری نرخ ارز می دانند. پس از پایان درگیری های منطقه ای و حذف ریسک های سیاسی از بازار، روند افزایشی در نیمه دوم فروردین جبران می شود. طی این روند رو به رشد که صرفا با تکیه بر احساسات معامله گران انجام می شد، حجم معاملات زیاد نبود و در نتیجه جبران آسان شد و بازار با حمایت قوی مواجه نشد.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: دیروز چهارشنبه ۱۴ فروردین روند شاخص های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران روند نزولی داشت. قیمت هر اسکناس دلار آزاد که روز سه شنبه در بازار به مرز خروجی 64 هزار تومان رسیده بود، صبح دیروز با کاهش محسوس قیمت ها در مرزهای کانال های 63 و 64 هزار تومان در بازار آغاز شد.

این کاهش قیمت ها به گونه ای پیش رفته است که اسکناس آمریکا بعدازظهر دیروز با قیمت 63 هزار تومان معامله می شد. اما در نهایت آخرین قیمت نقدی بازار با اختلاف 950 تومان نسبت به قیمت روز گذشته 64 هزار تومان به ثبت رسید. قیمت این ارز فردا عصر دیروز در محدوده 64 هزار تا 64 هزار و 200 تومان ثبت شد. همزمان با کاهش قیمت دلار، قیمت سایر شاخص های ارزی نیز در روز گذشته کاهش یافت. اسکناس یورو آزاد با 650 تومان کاهش 68 هزار و 600 تومان فروخته شد. پوند نیز 500 تومان کاهش قیمت داشت و 79 هزار و 750 تومان معامله شد.

شروع فرآیند تعدیل رسمی دلار؟
در روزهای اخیر فعالان بازار ارز شاهد خروج قیمت رسمی دلار از شرایط میخ و رشد آن بوده اند. در هفته های اخیر قیمت رسمی دلار در میانه کانال قیمتی 43 هزار تومان از حرکت باز ایستاد و نوسانی نداشت. اما از سوی دیگر قیمت این ارز در بازار آزاد شاهد نوسانات صعودی قابل توجهی بوده و در نتیجه فاصله این دو قیمت افزایش یافته است. افزایش فاصله نرخ رسمی و غیررسمی در کنار افزایش رانت ارزی در کشور زمینه را برای فعالیت های سودجویانه ایجاد می کند. در نتیجه بسیاری از کارشناسان ارزی تعدیل نرخ رسمی بر اساس بازار آزاد را یکی از وظایف مهم بانک مرکزی می دانند. دلار رسمی دیروز ۱۴۲ تومان افزایش یافت و ۴۴ هزار و ۳۸ تومان معامله شد. تفاوت قیمت رسمی و غیر رسمی در بازار حدود 20 هزار تومان است.

سکه در جستجوی طلای جهانی
کاهش قیمت جهانی طلا و نوسانات نزولی دلار آزاد منجر به کاهش قیمت ارز طلا شد. هر قطعه سکه طلا با طرح جدید در بازار روز گذشته با یک میلیون تومان کاهش ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز دیروز در بازار به ترتیب 300 هزار و 400 هزار تومان افت قیمت داشتند و در ارقام 24 میلیون و 900 هزار تومان و 15 میلیون تومان فروخته شدند.

220

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1899346/%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF