تاثیر تکانه های پولی و مالی بر متغیرهای اقتصاد کلان

، تاثیر نهایی هر متغیر و تاثیر بروز تکانه­ها بر متغیرهای مختلف اقتصادی را تبیین کنند. در بیشتر موارد الگوهایی که بتوانند به­ صورت جامع فضای اقتصاد کلان و ارتباط بین بخش­های مختلف را نشان دهند، به­علت تعداد زیاد معادلات و متغیرها و همچنین به­علت نیاز به اطلاعات ساختاری که اغلب در دسترس سیاست­گذاران نیز نیست، چندان قابل اعتماد نیستند. از این­روی، در قسمت مبانی نظری تلاش می­ شود تا ارتباط نظری بین مکاتب پایه و دو مکتب جدیدتر یعنی دور تجاری حقیقی و کینزی جدید تبیین شوند. اما، بیان می­ کنند چگونگی ارتباط بین متغیرهای اسمی و حقیقی به طبیعت تکانه وارده بر ساختار اقتصاد بستگی دارد. است. به بیان دیگر، امکان بررسی روند حرکت یک متغیر در طی زمان وجود دارد. مهمترین کاربرد الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا، بررسی تاثیر سیاست­های اقتصادی و پیش ­بینی روند یک متغیر در دوره­ های آتی است. انتخاب اسم شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تأسیس شرکت است.

این معادلات دارای پارامترها و متغیرهایی هستند که با توجه به ویژگی­های اقتصاد در بطن معادلات جای گرفته­اند. این فرایند در مورد متغیرهایی که اطلاعات کافی در مورد آن­ها وجود ندارد، مفید است. در این مورد سطح قیمت در خلاف جهت حرکت تولید تغییر می­ کند. به­علاوه اگر سیاست­ها یا نوسانات پولی هزینه­ های واسطه­گری، نرخ پس­انداز، سرمایه ­گذاری و عادات نگه­داری دارایی را در جهت صحیح تغییر دهند، نتایج متفاوتی حاصل می­شوند. اگر چه تکانه­های پولی نوسانات عظیمی را در قیمت­ها و متغیرهای اسمی دیگر ایجاد می­ کنند، اما تولید، اشتغال و دستمزدهای حقیقی تغییری نمی­کنند. مثلاً اگر شرکتی با نام “ابتکار پویا” ثبت شده باشد، ثبت شرکتی با نام”نوین ابتکار پویا” یا “ابتکارگستر پویا” مجاز نخواهد بود. از این مرحله تحت عنوان طراحی الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا نام برده می­ شود. هر الگوی تعادل عمومی، در برگیرنده سیستمی از معادلات اقتصادی است. نام شرکت بازرگانی نخستین نشانه هر شرکت بازرگانی است.

همچنین تمایز اسم شرکتها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین ، گستر ، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمیتواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد. برای به حداقل رساندن اینگونه مشابهت ها اسم شرکت باید حداقل شامل سه کلمه خاص ( غیر عام ) باشد که ترکیب مشابه آن در اسم سایر شرکتهای ثبت شده وجود نداشته باشد. از جمله­ این انتقادات، می­توان به بحث بازارهای ناقص (غیر رقابتی) و در نتیجه عدم وجود منحنی عرضه مشخص، منحصر به­فرد بودن تعادل، ناقص و ذهنی بودن اطلاعات و پویایی رفتار متغیرها در طی زمان در مقابل ایستایی متغیرها اشاره کرد. پس از بهینه­یابی رفتار هر بخش، معادلات استخراج شده، به همراه معادلات ساختاری، در کنار یکدیگر، معادلات تفاضلی تصادفی غیر خطی را شکل میدهند. برای این منظور فرض می­ شود بنگاههای تولیدکننده کالای واسطه­ای در زمان تعدیل قیمتهای خود، با هزینه­ فهرست بها به شکل درجه دو مواجه هستند.

همین امر فرایند انتخاب نام شرکت بازرگانی را برای برخی پیچیده و سخت میکند. مهم این است که با شناختن صحیح قواعد انتخاب اسم شرکت بتوانیم نام شرکت بازرگانی را به گونه ای انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد. یعنی کلمات اسم شرکت باید در یکی از فرهنگهای دهخدا یا معین (به عنوان کلمه ایرانی) ذکر شده باشند. بنابراین، کمبود دانش و اطلاعات لازم در مورد متغیرها و پارامترهای ساختاری، میزان اعتماد به الگوهای رقیب را کاهش می­دهد. همچنین، ویژگی­های الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا مورد ارزیابی قرار می­گیرند. همچنین، برای برآورد پارامترهای مورد نیاز داده ­های فصلی متغیرها برای دوره ۱۳۹۱-۱۳۷۸ به­کار گرفته می­شوند. به­همین علت، ابتدا به­ صورت خلاصه نظریه­ های مکاتب مختلف اقتصادی در مورد تاثیر حجم پول بر متغیرهای اقتصادی مرور می­شوند. نخست، مطالعات مرتبط با سیاست­های پولی و آثار تکانه­های پولی بر متغیرهای اقتصادی مرور می­شوند. با مشخص شدن مقادیر پارامترها و کالیبره­کردن، حل و استخراج مقادیر مجهولات، امکان بررسی تکانه­های تصادفی و برون­زا، ممکن شده و پاسخ دستگاه معادلات مزبور نسبت به تغییرات هر متغیر و تکانه­های در نظر گرفته­شده، مشخص می­ شود. همچنین، بسترهای الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا همراه با فروض آن­ها تبیین و مراحل حل الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا شرح داده می­شوند.

این ویژگی­ها علاوه بر آنکه در ماهیت معادلات تعریف شده الگو مشاهده می­شوند، در میزان پارامترهای مورد نیاز معادلات نیز تبلور می­یابند. به­منظور برآورد ضرایب و پارامترهای مورد نیاز، اطلاعات مربوط به سری­های زمانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر می­شوند، به­کار برده می­شوند. ویژگی­های اقتصاد ایران مانند عدم دسترسی به اطلاعات کافی در مورد متغیرها و پارامترهای ساختاری، باعث شده­است تا در الگوسازی نوسانات و تکانه­های اقتصادی از الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا استفاده شوند. با توجه به ویژگی­های خاص اقتصاد ایران مانند نبود دقت کافی در جمع آوری داده ­ها و در برخی موارد، عدم دسترسی به اطلاعات کافی برخی متغیرها، بنظر می­رسد چنین الگوهایی مفید و سودمند باشند. پول­گرایان با اعتقاد به انتظارات تطبیقی اعتقاد دارند در کوتاه­مدت تغییرات قیمت­ها و حجم پول یعنی، تکانه­های اسمی، رفتار متغیرهای حقیقی مانند تولید و اشتغال را تحت تاثیر قرار می­ دهند. از طرفی تکانه­های حقیقی مانند افزایش قیمت نفت در یک اقتصاد وارد کننده نفت منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت­ها (حتی با فرض ثابت بودن پایه پولی) می­ شود. این درحالی است که چارچوب این الگو در برگیرنده­ی ادوار تجاری، رشد اقتصادی و توجه به سیاست­های پولی و مالی است.

از انواع الگوهای تعادل عمومی می­توان به الگوهای تعادل عمومی محاسبه­پذیر، تعادل عمومی کاربردی، تعادل عمومی تصادفی، تعادل عمومی پویا و تعادل عمومی تصادفی پویا اشاره کرد. به­عنوان مثال، افزایش در ذخایر قانونی یا ایجاد محدودیت­هایی در پرداخت بهره به سپرده­ها، هزینه­ های واسطه­گری و تمایل افراد به نگهداری سپرده­ها را کاهش می­ دهند. البته نباید فراموش کرد به­همراه کاهش تولید، اشتغال و سرمایه ­گذاری نیز کاهش می­یابند. میزان بهره جهانی، مقدار اولیه موجودی عوامل تولید، شرایط اقتصادی که در تحریم­ها برای یک کشور بوجود می­آیند، همگی نمونه­های بارز متغیرهای برون­زا هستند. در یک اقتصاد باز با نرخ ارز ثابت مقامات پولی مقدار حجم پول را نمی ­توانند تعیین کنند. با توجه به تفاوت ساختارهای اقتصادی و خصوصیات اقتصادی هر کشور، در مطالعات مختلف مقدار پارامترها متفاوت هستند. با توجه به معادلات فوق، چارچوب نظری پژوهش ترسیم می­ شود. هدف گروه مشاوره اسم شرکت، طراحی اسمی مناسب برای متقاضیان ثبت شرکت است.اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد.

به­عنوان مثال، مخارج مصرفی دولت، میزان مالیات بر درآمد، میزان تعرفه واردات و حجم پایه پولی از جمله متغیرهای سیاست­گذاری هستند. ت- در الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا روابط کلان اقتصادی بر پایه بهینه­سازی اقتصاد خرد بنا شده ­اند. برای مشاهده­ تفاوت بین این الگوها، نخست لازم است ویژگی­های الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا معرفی شوند. به­همین علت، در الگوهایی که اطلاعات و آمار کافی برای متغیرها وجود ندارد، به­ کارگیری الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا پیشنهاد و توصیه می­ شود. به­ کارگیری روش­های جایگزین رهیافت تعادل عمومی تصافی پویا نیازمند اطلاعات بسیاری در رابطه با متغیرها است. در رابطه فوق، Dو به­ترتیب، سود و مطلوبیت نهایی ثروت سود بنگاه هستند. معادله(۲۲)، سود بنگاه را نشان می­دهد. در طول زمان، هدف بنگاهها بیشینه­کردن ارزش تنزیل شده سود است. متغیرهای درو ن­زا شامل متغیرهایی هستند که در بازارهای اقتصادی معرفی می­شوند. متغیرهای برون­زا دربرگیرنده­ی متغیرهایی هستند که توسط شرایط درونی یا خارجی به سیستم معادلات وارد می­شوند. بنابراین، تعادل اقتصادی در سطح پایین تقاضای کل و در شرایط بیکاری بالا ادامه دارد. بنابراین، از طریق این مجرا برخی اثرات حقیقی ایجاد می­شوند. بنابراین، الگوهای تعادل عمومی تصادفی پویا در پیش ­بینی­ سیاست­های اقتصادی کاربرد زیادی دارند.

جهت حل سیستم معادلات، لازم است پارامترهای معادلات فوق محاسبه گردند. برای محاسبه نسبت با ثبات متغیرها داده ­های سری زمانی دوره ۱۳۹۲-۱۳۳۸ استفاده می­شوند. برای محاسبه پارامترها، می­توان از روش حداکثر راستنمایی یا رویکرد بیزی استفاده کرد. کلماتی که در اسم شرکت ها استفاده میشوند باید فارسی باشد. هنگام انتخاب اسم برای ثبت شرکت توجه داشته باشید که اسم دارای ریشه فارسی و لاتین نباشد الزاما با قانون مخالفت نداشته باشد. الف- سیستمی از معادلات وجود دارند که با توجه به متغیرها و پارامترهای معادلات به تسویه بازارها منجر می­شوند. مسأله بهینه­یابی بنگاه تولید­کننده کالای واسطه­ای به صورت زیر خواهد بود. علاوه برآن، در صورت بروز تکانه­های موردنظر، طول دوره زمانی بازگشت متغیرهای درون­زا به مسیر بلند­مدت تعادلی خود، تعیین می­ شود. است. یعنی، در هر دوره از زمان توانایی نشان دادن تکانه­های اقتصادی که بر ساختار الگو به­ صورت تصادفی وارد می­شوند را دارا است. متغیرهای سیاست­گذاری باهدف تأثیرگذاری بر متغیرهای درون­زا تعیین می­شوند.

در چنین سیستمی مهمترین نقش و وظیفه پارامترها تبیین چگونگی واکنش متغیرهای درون­زا به­یکدیگر و تبیین چگونگی عکس­العمل متغیرهای درون­زا به متغیرهای برون­زا است که با توجه به خصوصیات اقتصاد تعریف می­شوند. در این فصل، شمای کلی پژوهش ترسیم و الگوی پژوهش با توجه به معادلات و متغیرهای مورد استفاده معرفی می­شوند. در پایان نیز، مراحل حل الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا معرفی می­شوند. والراس با مطرح کردن تعادل عمومی استدلال کرد تحت شرایط رقابت کامل، انعطاف­پذیری کامل قیمت­ها، قیمت­پذیری کارگزاران، تحرک کامل نهاده­ها، عقلایی بودن کارگزاران و اطلاعات کامل می­توان به شرایطی دست یافت که در آن تمام به­ صورت همزمان بازارها در تعادل باشند. اما هنگامی­که انتظارات کامل می­شوند سیاست پولی خنثی می­ شود. علت این است که در نظریه کلاسیک­های جدید، پول عاملی خنثی محسوب می­ شود. از سوی دیگر، کینز­ی­ها و طرفداران مکتب پولی به­هنگام تجزیه و تحلیل اثر متغیرهای پولی بر متغیرهای حقیقی تمایزی بین پول پیش ­بینی شده و پول پیش ­بینی نشده قائل نیستند. فرضیه دوگانگی کلاسیک­ها قبل از بحران بزرگ ۱۹۲۹ هیچ تعاملی بین متغیرهای حقیقی و اسمی در کوتاه­مدت و بلند­مدت قائل نبود. ویژگی پویایی، امکان تبیین اثرات کوتاه­مدت و بلند­مدت حاصل از اتخاذ یک سیاست اقتصادی بر متغیرهای اقتصادی را فرآهم می­ کند.

از چه کلماتی میتوان برای انتخاب نام شرکت بازرگانی سایت economymag استفاده کرد؟ و باید اسم شرکتخود را به شکلی پشنهاد دهد تمایز آشکار و مشخصی با اسم شرکت قبلی داشته باشد مثلاً اگرشرکتی با نام “ابتکار پویا” ثبت شده باشد نه تنها نمیتوان شرکت جدیدی با همین نام ثبت کرد، بلکه ثبت شرکتی با نام “پویا ابتکار” هم مجاز نیست. نکته دیگری که در انتخاب اسم شرکت بازرگانی باید به آن توجه کرد این است که هرچند استفاده از اسامی شهرها ، رنگها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمیشوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. در قسمت پیشینه پژوهش نخست، مطالعات تجربی در زمینه سیاست­های پولی و مالی که روشی غیر از روش پژوهش را انتخاب کرده ­اند، معرفی و تبیین می­شوند. فصل حاضر با بهره گرفتن از روش­شناسی الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا و بهره­ گیری از آموزه کینزی جدید مبانی نظری و پیشینه پژوهش را تبیین می­ کند. متداول ترین شکل یک الگوی پویا را می­توان با بهره گرفتن از الگوی خودرگرسیون برداری ساده مانند معادله­ نشان داد. مطابق این نظریه در یک اقتصاد بسته تغییر پیش ­بینی شده در حجم پول بدون آن­که تاثیری بر متغیرهای حقیقی داشته باشد، منجر به تغییرات متناسب در متغیرهای اسمی مانند قیمت­ها و دستمزد­ها می­ شود.