بله داریم، از خوانندهها و بازیگرها

کپی رنگی اصطلاحی است که یکی از مدیران اسکناسی بانک مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه علت افزایش اسکناسهای ۱۰ هزار تومانی تقلبی در سطح جامعه چیست، بهکار برد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در گفتگوی ویژه خبری گفت: برای ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر صورتحساب سهام عدالت تهیه شده است و به آنان اعلام می شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می گیرد. خسارت مالی که شبهای درگیری به شما وارد شده، چقدر است؟ به شهرداری یا پلیس هزینهای پرداخت میکنید؟ نه، هزینه که پرداخت نمیکنم. در ایامی که مردم مشغول خریدهای شب عیدشان هستند متأسفانه شاهد داغ شدن بازار اسکناس ها و چک پول های تقلبی هستیم؛ گزارش های میدانی و مشاهدات عینی خبرنگار ما از بازار کم رونق عید امسال رونق پول های تقلبی را تأیید می کند. در شیفتهایی که بعضی ماموران هستند ما همیشه دچار مشکل میشویم. همتی ادامه داد: بانکهای مهم دنیا اصلا با ما کار نمیکنند. بساط کباب من فقط همینجاست و مناطق دیگر، افراد دیگر هستند که با هم آشنایی نداریم. پلیس هم مثل شهرداری عمل میکند؟ اما در رابطه با افرادی که در خانه خودشان مصرف کردهاند و بیرون آمدهاند، وضع فرق میکند.

تا به حال برای مجوز اقدام کردهاید؟ امیر شکری هنگام پاسخ به این سؤال خبرنگار ما اینطور جواب داد که “تاکنون با هیچ مورد جعل اسکناس که در آن ویژگیهای امنیتی اسکناس شبیهسازی شده باشد، برخورد نکردهایم. گفتنی است در ماه های اخیر، سرهنگ محمدرضا اکبری، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص ایران چک های تقلبی اینطور گفته بود که راههای شناسایی ایران چکها و اسکناسهای جعلی باید از سوی بانک مرکزی اطلاعرسانی شود، اما در این زمینه کمکاریهایی صورت میگیرد. شهریور سال گذشته ایرانچکهای جدید ۵۰ هزار تومانی روانه بازار شد و بانک مرکزی ضریب امنیتی این چکپولها را بالا اعلام کرد اما همانطور که نیروی انتظامی هم اذعان دارد جعل ایران چکهای جدید راحتتر از ایرانچک قبلی است ولی بانک مرکزی در این زمینه سکوت کرده است. ضمن آنکه ضریب امنیتی ایرانچک جدید بسیار پایین است و ایرانچکهای قبلی از امنیت بالاتری برخوردار بودند. در بازرسی از این کارگاه مدرن، چند برگه از اسکناسهای چاپ شده و برش نخورده و همچنین مقادیر زیادی اسکناسهای تقلبی برش خورده کشف و ضبط شد که روی تعدادی از ایرانچکهای کشف شده، مهر یکی از شعب بانک خصوصی زده شده بود. در جریان این عملیات، مقادیر فراوانی اسکناسهای جعلی پنج، ده و ۵۰ هزار تومانی کشف شد.

مشخصات هویتی کلیه مشمولین سهام عدالت تا دی ماه سال ۱۳۹۵ از طریق پایگاه سازمان ثبت احوال کشور اخذ و به روز رسانی شده است و آخرین مشخصات هویتی مزبور ملاک عمل در اعلام وضعیت مشمولین و ارایه صورت وضعیت تسویه اقساط می باشد. استفاده از سامانه سهام عدالت مشروط به ورود شماره ملی(کدملی) و برخی مشخصات هویت شخصی در سامانه است و ضرورت دارد این اطلاعات توسط شخص مشمول یا ولی، قیم و یا وکیل قانونی وی با دقت وارد سامانه شود. بله، به نوعی رقابت میکنیم. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: علت افزایش حدود ۸ درصدی معاملات مسکن شهر تهران طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، ورود متقاضیان تجهیز شده به تسهیلات، بخصوص خانه اولی ها به بازار مسکن بوده است. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به افزایش ۹.۹ درصدی قیمت مسکن در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این افزایش توسط بانک مرکزی اعلام شد عملا نشان دهنده این است که مسکن با کاهش قیمت مواجه بوده؛ چرا که از متوسط تورم در یک سال اخیر عقب تر بوده است.

وی گفت: هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان در سه سال نخست اجرای طرح سهام عدالت میان سهامداران سود تقسیم شد. به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، عباس آخوندی در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس راهور کشور با اشاره به تمهیدات این وزارتخانه برای ایام عید اظهار داشت: با توجه به برنامهریزیهای انجام شده مقرر شد تا ۱۲ هزار راهدار در جادههای سراسر کشور حضور داشته باشند تا خدمات در اختیار مسافران نوروزی قرار گیرد. ممکن است گذرتان به پارک وی افتاده باشد یا یک دفعه هوس کنید از خانه بیرون بزنید و در خلوت شبانه تا پل پارکوی گاز بدهید. شبی نزدیک به یک میلیون فروش داریم اما سود خالص به طور میانگین ۲۰۰ هزار تومان است. خودش هست و در حالی که سیخهای کباب و جوجه و بال و دل و جگر را به مشتریها میدهد، با هم گپ میزنیم. اما این شایعه هست که خانوادگی کار میکنید و مناطقی مثل جردن و جاهای دیگر نیز شعبه دارید! روی این نخ نیز نوشته “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” تعبیه شده است. وی افزود: اگر طی چهار سال اخیر قیمت مسکن افزایش نیافته دلیل بر این نبوده که به اندازه کافی عرضه داشته ایم بلکه به تبع رکود حاکم بر اقتصاد کلان کشور بخش مسکن هم دچار رکود شده است.

در نهایت چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر واجد شرایط شرکت در قرعهکشی ثبتنام کنندگان بودند که قرعهکشی میان این افراد برگزار شد. حقوق یک کارگر مجرد بدون سابقه دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان خواهد بود. عدد پایه سنواتی ۷۵ هزار تومان به پایه حقوق اضافه شده است. آنجا به قاضی گفتم که حتی نمونه غذای من اینجا نیست که شما ببینید و بررسی کنید. حتی بساط دستفروشان شبها شکل دیگری است و گپ زدن با آنها میچسبد. بازیگرهای معروف تلویزیون حتی سینماییها هم میآیند. برخی اوقات افراد شبگردی که الکل یا مواد مخدر مصرف کردهاند، میآیند. افراد و مشتریها فقط میآیند و دور هم کباب میخورند و نیم ساعتی تفریح میکنند و میروند اما برای کسی که نیمه شب در خیابان با هزار اضطراب کار میکند، فضا نمیتواند چندان جالب باشد. زغال و وسایلمان را پرت میکنند. از این نظر، بودن و نبودن FATF خیلی تاثیری در اقتصاد ما ندارد و اگر همه تمرکز خود را برروی FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم. بنابراین نقش مسکن بسیار بیشتر از سهم آن در اقتصاد است. در ایرانچک اصلی، نقش فردوسی در خمیره کاغذ بوده و عدد یکمیلیون بهصورت روشن زیر تصویر فردوسی قابل مشاهده است.

وقتی در اقتصاد، سیستم انقباضی را در پیش می گیریم رشد تولید و اشتغال کاهش می یابد و بیکاری به همراه می آورد. البته تعداد ایران چک های ۵۰ هزار تومانی تقلبی در قیاس با نمونه های تقلبی دیگر بیشتر است، آنهم درحالی که رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک در زمان انتشار و عرضه ایرانچک ۵۰ هزار تومانی جدید اعلام کرده بود، ایرانچکهای جدید دارای ضریب امنیتی بالایی است و امکان جعل آن وجود ندارد، اکنون شاهد رواج نمونههای تقلبی در حجم انبوهی در بازار هستیم. لازم به ذکر است، مشمولانی که در صورت حساب خود از تخفیف برخوردارند، فاقد قبض پرداخت هستند و اکیدا نیز نباید هیچ وجهی به هر حساب دیگری واریز نمایند. وی گفت: بعضیها فکر میکنند اگر پایه سنواتی پایین آمد از سایر سطوح کم شده که به هیچ عنوان اینگونه نیست.عدد ثابت سایر سطوح مزدی هم افزایش پیدا کرده است.کمک هزینه مسکن از ۱۰۰هزار تومان به ۳۰۰هزارتومان افزایش مییابد.

مشتری ثابت دارم و مشتریهای گذری. مشتری های مشهور هم دارید؟ بر اساس آمار از میان پنج میلیون و ۲۷۳ هزار نفر شرکت کننده بطور کلی که در میان آنها ۳۹ هزار ۱۸ نفر در گروه سایپا هم ثبتنام کرده بودند و ۳۴۵ هزار و ۸۱۳ نفر هم پلاک فعال داشته یا فاقد گواهینامه بودند که از دور متقاضیان واجد شرایط حذف شدند. این اتفاق مبارکی است اما تبعاتی هم دارد. البته مدتی است که نیامدهاند. وی تاکید کرد: ساخت و سازی که الان در کشور صورت می گیرد با میزان تقاضای پنهان همخوانی ندارد؛ زیرا اشکال اساسی این است که توزیع ساخت به میزان مناسب انجام نمی شود. پرداخت هرگونه وجهی درخصوص سهام عدالت به جز از طریق بانک ملی ایران و خارج از دو حالت فوق غیرقانونی است. فاز هرکدام طور خاصی است. همچنین اطلاعیه ها، اخبار و پاسخ سوالات متداول در مورد سهام عدالت از طریق این نشانی قابل دریافت است. وی گفت: ارزش سهام عدالت در بازار کنونی دو برابر سال ۸۵ است.

شکری در همین ارتباط افزود: بانک مرکزی در بخش عرضه تمام تلاش خود را به کار میبرد تا وجوه ممیزه قابل تشخیص برای اصل بودن اسکناس قرار دهد و در بخش تقاضا هم مردم باید دقت لازم را به خرج داده و وجوه ممیزه را شناسایی کنند تا بتوانند اسکناس اصل را از جعل تشخیص دهند. از مشمولین سهام عدالت درخواست می شود قبل از شروع کار ، راهنمای آن را با دقت مطالعه و طبق مفاد آن اقدام کنند تا استفاده از خدمات سامانه برای آنان سریع و نتیجه بخش شود. ولی طبق اعلام بانک مرکزی، ویژگیهای امنیتی متعددی در ایرانچک ۵۰ هزار تومانی جدید وجود دارد بهطوری که کاغذ آن بازتاب نور ماورای بنفش را منعکس نمیکند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماورای بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. البته بانک مرکزی کماکان معتقد است پول تقلبی در بازار وجود ندارد و آنچه بین مردم دست به دست شده “کپی رنگی اسکناس” است چراکه ضرایب امنیتی اسکناس ها و چک پول های بانک مرکزی به اندازه ای بالاست که هیچ جاعلی قادر به جعل آن نیست.

مشتریها، سیخهای کباب را میگیرند و میبرند تا مسئول منقل برایشان کباب کند و بعد هرجا که بخواهند از پشت میزی که آنجا گذاشتهاند تا داخل ماشین و روی جدول مینشینند و غذا میخورند. اول نوشتند اقدام و بررسی و بعد گفتند نه قابل اقدام است و نهقابل بررسی. بعد از آن از شما نمونه غذا نخواستند؟ پوری حسینی افزود: این ترتیب تا ۲۶ اسفند ادامه دارد و پس از آن همه سهام داران می توانند وارد سامانه شوند. پوری حسینی افزود: مرجع تصمیم گیری برای اینکه کدام شرکت وارد سبد سهام عدالت شود هیئت دولت است. ایران چک های تقلبی چطور وارد بازار می شوند؟ پرداخت های مشمولین سهام عدالت در این مرحله فقط از طریق شعب بانک ملی ایران و یا از منوی پرداخت قبوض دستگاه های خودپرداز این بانک صورت می گیرد و مشمولین می توانند مبلغ مورد نظر خود را با استفاده از شناسه پرداخت و معادل مبلغ درج شده در قبض پرداخت که از سامانه سهام عدالت دریافت می نمایند و با در اختیار داشتن این مبلغ، پرداخت کنند. راننده تاکسیها، راننده اتوبوس، افراد شب کار، کارکنان پمپ بنزین و غیره، مشتری ثابت هستند و مشتریهای گذری هم داریم؛ چه مسافر و چه اهالی خود تهران.

پوری حسینی با بیان اینکه ۱۸ گروه برای سهام عدالت نام نویسی شده اند افزود: گناه گروه هایی مانند کارگران فصلی ساختمان که دیر شناسایی شده اند چیست که نباید مانند سهامداران سال ۸۵ سود دریافت کنند؟ پوری حسینی اضافه کرد: با ارائه این صورتحساب سهامداران متوجه می شوند چه میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده است و به آنها تعلق می گیرد. براساس توافق شب گذشته شرکای اجتماعی در شورایعالی کار، پایه حقوق کارگران از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان افزایش یافت. علی خدایی نماینده کارگران در شورایعالی کار میگوید: بر اساس مصوبات شب گذشته پایه حقوق از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون ۹۱۱ هزار تومان افزایش مییابد. حق اولاد از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۱ هزار تومان افزایش پیدا میکند. از تمام این دفعات بالای ۱۰ میلیون تومان خسارت دیدهام. مطابق آمار اعلامی ایران خودرو تعداد ثبتنامکنندگان برای خودرو را نا ۳۲۵ هزار و ۳۹۷ نفر، دو میلیون و ۳۸۴ هزار و ۹۰۱ نفر متقاضی پژو پارس، یک میلیون و ۵۰ هزار و ۴۵۳ نفر متقاضی پژو ۲۰۶ معمولی و ۵۹۹ هزار و ۴۰۲ نفر متقاضی پژو ۴۰۵ اس ال ایکس بودند.

برخی دیگر از وجود آنها در بین پولهای خودپرداز میگویند. وی البته از دستگیری چند باند جعل و توزیع اسکناس و ایرانچکهای تقلبی در استانهای کشور خبر داده و گفته بود: برخی افراد ایرانچک تقلبی را از خارج کشور وارد کرده و برخی دیگر نیز در داخل با استفاده از تجهیزات و پرینترهای پیشرفته و همچنین کاغذ مرغوب برای چاپ اقدام میکردند که تعدادی از آنها شناسایی و دستگیر شدند و در بخشهایی به هسته اصلی رسیدیم. لازم به ذکر است که ۱۰ درصد بیش از ظرفیت ثبت نام ۱۵ هزار دستگاه به عنوان ظرفیت ذخیره تعیین و در نظر گرفته می شود تا در صورتی که برخی از پذیرفته شدگان نسبت به پرداخت وجه اقدام نکردند با این تعداد جایگزین شوند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دولت برای اتمام مسکن مهر و انتقاد برخیها مبنی بر عدم تکمیل مسکن مهر به واسطه مخالفت شخص وزیر راه علیرغم تاکیدات رهبری و قولهای انتخاباتی رئیسجمهور گفت: همانطور که بارها گفتم ما نسبت به مردم کاملا متعهدیم و قطعا تا آخرین قرارداد مسکن مهر را اجرا خواهیم کرد. محمد شریعتمداری وزیر کار در پایان ۲۹۲ جلسه شورایعالی کار، افزود: پیشنهاد افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران باید برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود.

سود ۶۰ شرکت طرح سهام عدالت دریافت و به خزانه واریز شده و تا ریال آخر آن مشخص است. پوری حسینی افزود: ۶۰ شرکت سرمایه پذیر در طرح سهام عدالت حضور دارد که ۲۵ شرکت آن غیر بورسی است اما اگر بخواهیم موارد غیرقانونی را در موضوع سهام عدالت اصلاح کنیم به هم ریختگی بسیاری ایجاد می شود. همتی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا که گفته میشود دولت خودش دلار را افزایش میدهد، گفت: چنین حرفهایی صحت ندارد و حرفهای بیخودی است و قصد دارند تا جو روانی ایجاد کنند و انشاالله قیمت دلار به زودی کاهش پیدا خواهد کرد. قاضی، انسان خوبی بود و قرار منع تعقیب صادر کرد. یعنی تنها کاری بود که در آن شرایط به ذهنم رسید و از عهدهاش بر میآمدم. آنجا بین ساعت دو شب تا چهار صبح، دود کباب و جگر به هوا میرود و شلوغ است. وزیر راه اضافه کرد: در حال حاضر پروژههای مسکن مهر در اکثر استانها به اتمام رسیده است. به همین منظور و جهت تسهیل موضوع و راهنمایی مشمولین، راهنمای سامانه سهام عدالت شامل توصیه های کلی و گام های ده گانه نحوه کار با سامانه در صفحه اول سامانه قرار داده شده است. ایرانچک ۱۰۰ هزار تومانی تقلبی در قیاس با ایرانچک اصلی تفاوتهای فاحشی دارد که از جمله آن محل قرار گرفتن نخ پول، جنس کاغذ، تصاویر مخفی و سایر ضرایب امنیتی بانک مرکزی است.

در کل کشور به حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد پروژه مسکن مهر تسهیلات پرداخت شده و یک خط اعتباری بانک مرکزی اختصاص داده که تا آن سقف تسهیلات پرداخت سایت economymag شود. اینجا زیر پل آشنا و قدیمی تهران، بساط کبابی سیار به راه است و «سعید منصوری» مرد ۴۰ سالهای که پشت بساط ایستاده با روی باز از مشتریهایش استقبال میکند. اما معمولا بعد مدتی افراد آشنا میشوند و آزار خاصی ندارند. آن شبها معمولا شبهایی است که اینجا شلوغ میشود. مجبورم. شاید شبهایی که سلبریتیها آمدهاند کمی شبهای متفاوتی بوده است. ماشینها پشت سر هم پارک کردهاند و آدمهایی با ظاهر و تیپ و عقاید مختلف، آمدهاند که از نیمه شب تابستانیشان خاطره بسازند. آنهایی که آمدهاند اغلب با رفقا یا خانوادهشان هستند و میگویند و میخندند. این افراد هم اغلب مشتری ما هستند. با ما نیز مثل سایر دستفروشان برخورد میکنند. به مشمولین محترم سهام عدالت و سایر مردم عزیز کشور اکیدا توصیه می شود در فرآیند اجرای طرح ساماندهی سهام عدالت از پرداخت هرگونه وجه به افراد ناشناس اعم از مراجعان حضوری به درب منازل یا از طریق واریز پول به حساب سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی و نظیر آن به طور جدی اجتناب کنند .

ورود به سامانه سهام عدالت و کار با سامانه توسط مشمولین محترم مستلزم کسب راهنمایی اولیه می باشد. ۸۰ درصد آنها به بهرهبرداری رسیده است و اگر بنیاد مسکن و استانداری کمک کنند مابقی پروژهها نیز به بهرهبرداری میرسد. لااقل اینجا اینگونه است. بنابراین با مسامحه از کنار اینگونه موارد عبور کرده ایم. نخ امنیتی بهصورت پنهان تقریباً در وسط ایرانچک کار شده است که در وهله اول بدون نور قابل دیدن نیست اما اگر مقابل نور قرار گیرد متوجه خواهیم شد که چیزی بهطور خطوار و با عرض حدود یک میلیمتر حرکت کرده است. حقوق یک کارگر با یک فرزند بالاتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. شبی ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان سود برایمان میماند. نه! درست است که ما را به بهانه جرم و کار غیرقانونی بازداشت میکنند و میبرند اما شرایط اقتصادی کشور را خود مسئولان میدانند. پس حالا چگونه کار میکنید؟ همین حالا درخواست من روی میز شهرداری منطقه سه است. البته ایام ماه رمضان آش و حلیم میفروختیم و در ۶ منطقه تهران فروش داشتیم اما غیر از این ایام خیر. تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیر ماه خواهد بود.

اگر این اسکناس را مقابل خود قرار دهیم در سمت چپ آن بهصورت عرضی و روی لبه طرحی ناقص از نوشته یکمیلیون مشاهده میشود که در مقابل نور تصویر پشت و جلو دقیقاً یکدیگر را همپوشانی کرده و عدد یکمیلیون قابل رؤیت میشود. چک پول های تقلبی به قدری زیاد شده اند که از پیراشکی فروشی تا پمپ بنزین ها مشاهده و موجب ضرر مردم و کسبه شده اند؛ آنهم درحالی که باید نهاد ناظر نظارتی مانع از کلاهبرداری عاملان اصلی ورود اسکناس و ایران چک های تقلبی به بازار شوند. با این حساب، مردم وکسبه باید هنگام خرید و فروش های خود کمی در اسکناس و ایران چک دریافتی تأمل کنند و با لمس آن و دقت در ضرایب امنیتی به کار رفته متوجعه کپی یا اصل بودن پولشان شوند. همچنین اعلام می شود هر گونه معامله و خرید و فروش سهام عدالت و یا اقدامات مشابه کاملا غیرقانونی بوده و بلااثر می باشد. به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز بازار خرید و فروش های مردم و اصناف رونق می گیرد هر چند امسال به لطف رکود بسیاری از بازاری ها از کسادی شب عیدشان گله دارند ولی نمی توان از افزایش خرید و فروش های هرچند جزئی غافل شد.