تاملی در جایگاه ایران در اقتصاد جهان

جایگاه ایران در اقتصاد جهان در سال 2022
با استفاده از اطلاعات منتشر شده در سایت صندوق بین المللی پول IMF وابسته به سازمان ملل متحد است ( مبالغ به میلیارد دلار است )

متاسفانه مافیاهای فساد سال هاست ، فعالانه و خیلی حرفه ای و زیرکانه و با دادن آدرس های غلط و ایجاد جنگ های زرگری و بازی های رسانه ای مثل برجام و FATF و بازی های تحریمی و خریدها و فروش ها و واردات و صادرات خارج از عرف و قاچاق و…… خلاصه خیلی از این ها ، فواصل معنا دار درآمدی غیر منطقی و غیر اصولی را در بین سطوح جامعه ایجاد کردند که بنیان اقتصاد و اجتماع جامعه به سمت استضعاف و برده داری نوین برود و دارند برای موضوع خوب کار میکنند.

متن این بود: « از نوشتن میترسم، در این روزگار که همه اهل معامله شده اند. از سیاستمدار تا روشنفکر و … راستی چقدر گرفته ای تا سکوت کنی ….؟! ظاهرا متن متعلق به مرحوم حسین پناهی بود! »
متن را که خواندم، جوابی را برای این دوست بسیار محترم و دوست داشتی ام فرستادم. نوشتم : « آدم ها چه من و چه شما و چه هر شخص دیگری ، وقتی حرف میزنند یا چیری مینویسند باید منتظر بازخوردش هم باشند.
باید به این فکر کنی که حرف های مان باید مستند و دقیق باشد. ممکن است بعضی مخاطبان از این حرف ها خوششان نیاید و مورد اعتراض آنها هم قرار بگیری . مهم نیست. شاید دلشان بخواهد از شما دروغ و خلاف واقع بشنوند تا از تو راضی باشند. مهم نیست که از تو راضی باشند و یا نباشند. مهم این است که تو چقدر از کارت که منطبق با حقیقت و راستی است راضی هستی ؟
یک جاهایی هم باید سکوت کرد. نه بخاطر ترس از نارضایتی آنها، بلکه بخاطر بعضی مصالح تا اینکه وقتش برسد. اما حقیقت هیچ وقت پشت ابر و در تاریکی شب نمی‌ماند و نخواهد ماند. این رسم و سنت خداست…. »

با علم به این موضوع نگاهی می اندازم به چند سال گذشته یعنی از سال 1396 یا 1397 ، از آن سال ها اشخاصی مشخص تلاش کردند که در کشور ما به اشکال و عناوین مختلف سعی ‌کنند و بگویند اقتصاد و اجتماع ایران در حال فروپاشی است.

جناب رئیسی! رییس جمهور محترم سال گذشته و تا امروز اینگونه قول دادند و ظاهرا هدفگیری و مسیر ایشان برای چشم و مرکز فساد است . ما مردم هم این قول را پذیرفتیم و در کنارش و پای کارش هستیم و باید دید که آخر این داستان چه خواهد شد. یا رو سفید است و با سلام صلوات یا مثل دیگر … سکوت!
به هر حال همیشه به ایرانی بودنم افتخار میکنیم و خدا را شکر میگویم.


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1651995/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86

همیشه به یاد کلام مولا علی علیه السلام باشیم که فرمود : اوصیکم عبادالله باتقوا الله و نظم امرکم

باید باور کنیم که اصل اقتصاد ایران بسیار قوی است و قوی تر هم میتواند باشد. مطالبه مردم باید اینگونه باشد که انضباط اقتصادی و انضباط احتماعی از شعارهای سالهای قبل رهبری انقلاب بودند باید جایگزین بی انظباطی ها و فساد و ……. چیزهای شبیه اینها قرار بگیرند تا امور کشور و اقتصاد کشور و اجتماع کشور همه ساماندهی و منظم شوند.

سپس آماری را که از وضعیت اقتصادی ایران مطالعه می کردم برای او فرستادم. خیلی جالب توجه است. جدول زیر را ببینید:

یعنی به لحاظ عددی اقتصاد ایران ما حتی در اقتصاد اروپا پس از آلمان و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و روسیه و بالاتر از هلند قرار دارد و قدرت اقتصاد ایران ما چند صد میلیارد دلار بالاتر از اقتصاد کشورهای اندونزی و عربستان و ترکیه و مصر و نیجریه و …… است.

چپ و راست بدبختی ها را نشان بدهند، به اشکال مختلف بگویند که مردم گروه گروه در حال فرار از ایران هستند. خانه و زنگیشان را دارند میفروشند و مهاجرت میکنند به کشور ترکیه یا امارات یا اروپا یا کانادا و یا استرالیا و ……

براساس آمار منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول IMF که بر روی سایت این صندوق قابل دیدن و دسترسی است.

خُب ، باید خیلی با دقت توجه کنیم که این موضوع بی نظمی در اقتصاد با اصل کلان اقتصاد کشور دو موضوع متفاوت است که به هم ربطی ندارند ، اما میتوانند به اشکال مخلف معیشت و سفره ها و برنامه ها و حتی آینده خانوارها را گرو کشی کنند و به هم ربطش دهند.

باید دنبال این موضوع و این حقیقت دست یافتنی بود. نه بدنبال سیاه نمایی و نگاه به آدرس های غلطی که عامدانه برای رد گم کنی به مردم میدهند و تلاش میکنند که مردم باور کنند که آن آدرس ها صحیح هستند؟ وظیفه همه است که باید بدنبال عدالت باشیم .

به جاهایی میروند که در آنجا با افتخار شهروند درجه دوم شوند. به کشورهایی می‌روند که مطابق آمارهای مستند و معتبر جهانی اقتصادشان روی هواست ؟ بسیار خُب! شما وقتی حقیقت آمارهایی که توسط یک نهاد رسمی بین المللی را مینویسی ، ممکن است اشخاصی هم ناراحت ‌شوند ؟ خُب! دروغ هم که نمی‌توانی بنویسی، چون دفاعی درمقابل وجدانت نداری. پس باید با سکوتت صبر کنی و نگاه کنی و ببینی این جماعت دنبال چه هستند؟ البته هیچ وقت نباید فراموش کنیم و نمیتوانیم سکوت کنیم که با این قدرت بسیار ارزشمند اقتصاد ، چرا اینقدر فقر و فساد و محرومیت و نابرابری و بی عدالتی در کشور است

در این گزارش متوسط سرانه درآمدی مردم ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۲۰۴۷۰ دلار در سال است، البته این متوسط درآمد به نسبت جمعیت است و از کشورهای عرب منطقه خلیج فارس که نسبت جمعیتی آنها کمتر از ما است به همان نسبت درآمد سرانه ما کمتر است ، اما قدرت تولید ناخالص داخلی ایران یا همان GDP از کشورهای منطقه ای بیشتر است و اقتصاد ایران قوی تر است.

تاملی در جایگاه ایران در اقتصاد جهان

قدرت اقتصاد ایران ( تولید ناخالص داخلی یا GDP ) در سال گذشته میلادی ۲۰۲۱ مبلغ ۱۴۳۰ میلیارد دلار و در رتبه ۱۴ جهان بود و پیس بینی می‌شود قدرت اقتصاد ایران یا همان GDP برای سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۱۷۴۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۱۷۸۰ میلیارد دلار بشود که ایران ما به رتبه سیزدهم جهان برسد .

بر همین اساس ایران ما، قدرت اول اقتصاد کشورهای منطقه غرب آسیا و قدرت اول اقتصاد کشورهای جهان اسلام و نیز قدرت اول اقتصاد کشورهای اوراسیا است