دانلود مقاله پیشینه پژوهش و مبانی نظری در مورد رضایت شغلی | porseshneshan
انتشار: شهریور 05، 1402
بروزرسانی: 24 آذر 1404

دانلود مقاله پیشینه پژوهش و مبانی نظری در مورد رضایت شغلی | porseshneshan

رضایت شغلی به نگرش ها و نظرات کارکنان نسبت به شغل شان یا محیط مربوطه و واکنش هیجانی کلی آن ها در مقابل نقش های شغلی مربوط می شود و یکی از اثربخش ترین و موثرترین شاخص های خشنودی حرفه ای یا شغلی است. رضایت شغلی می تواند به عنوان یک وضعیت احساسی و عاطفی مطلوب ناشی از ارزیابی و تخمین شغل شخص برای دست یابی یا تسهیل رسیدن به موفقیت و ارزش های شغلی دیده شود. همچنین رضایت شغلی بر مسایل مهمی مانند میزان تأخیر، غیبت، ترک خدمت و همچنین بر کارایی و اثربخشی فردی مانند میزان تولید و بهره وری فرد تأثیر می گذارد .

ابعاد رضايت شغلي

رضایت زمانی ایجاد می شود که پاداش ها بر مبنای میزان وقت و انرژی که کارکنان برای انجام مسئولیت های کاری شان صرف می نمایند، دریافت شوند. بنابراین، بی عدالتی میان آورده ها و ستادهای کارکنان منجر به نارضایتی می گردد(کلارک، 2007، 22).

بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی کارکنان 2 :

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی رضایت شغلی (رشته مدیریت اجرایی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود. رضایت شغلی به عنوان احساس خوشحالی که ارزیابی شغل ناشی می شود، یا واکنش احساسی نسبت به شغل تعریف می گردد( زاویالووا و کوچروو، 2010). رضايت شغلي مربوط به ارزيابي خود افراد ،از شغل خود در برابر آن دسته از مسائلي از جمله احساسات و عواطف كه براي آنها مهم مي باشد است. ميزان رضايت شغلي كاركنان ممكن است تاثير قابل توجه اي در زندگي شخصي ،اجتماعي وزندگي كاري افراد در محل كار داشته باشد. چرا رضايت شغلي اين قدر مورد توجه است؟ در اصل، رضايت شغلي به اين دليل اهميت پيدا کرد که طرفداران اوليه رويکرد روابط انساني تئوريسین ها و مديران را قانع کردند که کارگر خوشحال، کارگري سودآور است (کوزه چیان و همکاران،1382).

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی عنوان این نوشتار است.در واقع این نوشتار فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی است که از پایان نامه تایید شده کارشناسی ارشد مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی برگرفته شده است. در بخش اول بصورت کامل چارچوب نظری رضایت شغلی مورد بررسی قرار می گیرد و در بخش دوم پیشینه تحقیقات رضایت شغلی در دو قسمت پیشینه داخلی رضایت شغلی ،پیشینه خارجی رضایت شغلی آورده شده است. فایل ورد مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی کارکنان 2  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

  • سطح سوم، نیاز به تعلق ، شامل پذیرش و درک\xa0 در روابط میان فردی با خانواده ، دوستان، همکاران و مدیریت می باشد.
  • در نتيجه، شاغل، نگرشي مثبت نسبت به شغل پيدا مي كند كه موجب رضايت او مي گردد.(ديويس و نيواستورم 1985).
  • عبارت است از حدي از احساسات و نگرشهاي مثبت كه افراد نسبت به شغل خود دارند (مقيمي، 1380).
  • مشابه بی عدالتی پرداخت کم، فقدان چالش ها و تنوع مسئولیت های شغل ، بهره وری عملکرد و رضایت شغلی کارکنان را کاهش می دهد.
  • رضايت شغلي يك حالت احساسي مثبت يا مطبوع است\xa0 كه پيامد ارزيابي شغلي يا تجربه فرد است.

هرگاه  نیازهای بیرونی شان برآورده گردد، آنگاه کارکنان ترغیب می شوند تا به نیازهای درونی شان دست یابند. سطح اول سلسله اول مراتب، نیازهای فیزیکی هستند، که شامل نیازهای اولیه برای بقا مانند غذا، اکسیژن و آب می باشند. هرگاه نیازهای فیزیکی برآورده گردند، آنگاه کارکنان ترغیب می شوند تا سایر نیازهایشان را برآورده سازند.

دانلود مقاله پیشینه پژوهش و مبانی نظری در مورد رضایت شغلی | porseshneshan