فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

سازنده ها مدام بر طبل گرانی مسکن کوبیده و می گویند قیمت مسکن با گرانی نهاده های تولید مسکن افزایش خواهد یافت. متولدین سال های 1328 و قبل از آن با ارائه ی کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارند. بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی می نمایند باید طبق فرم های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند. کلیه مدارک در محل اتاق برابر اصل می شود. پیشتر، دو پرسش را در خصوص ماهیت و مفهوم «اقتصاد اسلامی» پاسخ گفتیم. حال در خصوص هزینه ساخت مسکن باید گفت که متوسط هزینه ساخت مسکن در تهران ۱۷ میلیون تومان است اما شاید در برخی نقاط شمال شهر تهران هزینه هر متر مربع ساخت مسکن به ۱۵۰ میلیون تومان هم برسد. عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در خصوص این حربه سازنده های مسکن می گوید: نکته ای که بسیار مهم است این است که باید در این وضعیت بساز بفروش ها به کمک بازار و متقاضیان مسکن بیایند.

» در مورد زمینۀ شکلگیری ادبیات اقتصاد اسلامی یا سایر علوم اسلامی که عموماً با علوم مدرن در تنازع و تقابل هستند، باید به خاستگاه شکلگیری این علوم توجه کنیم. برخی دیگر از سازنده ها نیز در این کشور معتقدند که قیمت فروش از قیمت ساخت در برخی از مناطق از جمله «میدان» کمتر شده است با این حال بازار مسکن ایران وضعیتی متفاوت دارد و در حالی که قیمت خرید به شدت از قدرت خرید افراد فاصله گرفته با این حال همچنان به جای حل معضل گرانی مصالح به دنبال راه حل ساده تر یعنی گرانی املاک هستند. وقتی قدرت خرید مسکن کاهش می یابد ناخودآگاه معاملات مسکن نیز ریزش می کند. کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن را نیز باید به این مولفه ها اضافه کرد. تمدید کارت بازرگانی با ارائه ی مدارک لازم برای مدت مذکور انجام می گیرد و در سری بعد نیز به همین ترتیب ادامه دارد.

در صورت استیجاری بودن دفتر مرکزی شرکت ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامیست. لطفی با بیان اینکه در شش ماه آینده تلاطم بازار مسکن کم خواهد بود اضافه می کند: وقتی بانک مرکزی اعلام می کند متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۲۷ میلیون تومان است اما به خوبی مشخص است که این عدد متوسط قیمت است. مدیران شرکت های تعاونی و شرکت های دولتی و شرکت های موضوع قانون حفاظت صنایع مشمول محدودیت نداشتن رابطه استخدامی با دستگاه ها و سازمان های دولتی نمی باشند. مدیران شرکت های دولتی و شرکت های متعلق به نهادهای انقلابی و شرکت های قانون حفاظت صنایع که حکم مدیریت آنان توسط سازمان های دولتی صادر شده باشد از ارائه گواهی نداشتن محکومیت کیفری معافند. متولدین سال های 1334 و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند. کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.

بهانه های مختلفی چون رشد قیمت سیمان، آهن و میلگرد این روزها جزء آپشن های تمام بساز بفروش ها شده است. دولت باید از بساز بفروش ها بخواهد تا کمک کنند قیمت مسکن را کاهش دهند. اما سئوال این است که بساز بفروش ها و یا سازنده های مسکن این روزها و با این گرانی مسکن و زمین و یا بالا بودن قیمت نهاده های تولید چقدر سود می کنند؟ اول؛ باید به این پرسش پاسخ بدهیم که «آیا پدیدار شدن موضوع «اقتصاد اسلامی» با ایجاد نظامهای سیاسی اسلامی همزمان بوده یا پیش از ایجاد نظامهای سیاسی منتسب به اسلام، نظریهپردازی حول مفهوم اقتصاد اسلامی سابقه داشته است؟ این سوالی است که هیچگاه سازنده ها به آن اشاره ای نمی کنند و هر بار هم از آنها پرسیده شود از آن طفره می روند. کپی و اصل روزنامه ی رسمی در مورد تاسیس و کلیه ی تغییرات شرکت که در موضوع شرکت صادرات و واردات قید شده باشد. این در حالی است که همین الان هم خریدار مسکن در بازار وجود ندارد و رکود شدیدی به دلیل پایین بودن قدرت خرید حاکم است. گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن و تمدید کارت بازرگانی در سال جاری-به آدرس مندرج کارت بازرگانی-به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد.

این مولفه ها در کنار کاهش قدرت خرید این روزها بازار مسکن را به قدری دچار رکود کرده است که برخی فعالان بازار مسکن معتقد هستند در تاریخ این وضعیت بی سابقه بوده است. به عنوان نمونه سازندگان بزرگ اماراتی در اخرین اظهار نظرهای خود اعلام کرده اند که برای بقا مجبور به گذشت حاشیه سود خود از ۱۰۰ درصد به ۱۵ تا ۲۵ درصدشده اند. کالاهایی که صدور آن ها به تشخیص گمرک برای فروش نیست. قابل ذکر است بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجراست، اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال است. در صورتی که بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت است و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور شده است، وزارت بازرگانی می تواند نسبت به ابطال کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون حسب مورد می رساند. برخی از علمای مسلمان که مطالعات مناسبی هم در شناخت این مکاتب دوگانه داشتند بر آن شدند تا با معرفی وجوه و قابلیتهای اسلام به عنوان دین کامل، که درصورت فهم و اجرایی شدن هم واجد «آزادی» و هم برخوردار از «عدالت» است امواج خطرناک جذب جوانان بخصوص دانشجویان مسلمان به مکاتب فلسفی لیبرالیسم و سوسیالیسم را بیخاصیت نموده و به این وسیله از فاجعۀ در حال وقوع جلوگیری نمایند که میتوانست اسلام را بهرغم جمعیت و وحیانی بودنش در محیطهای روشنفکری منزوی تر از آنچه بود کند و عقاید دینی آنان را به فراموشی عمیقتری محکوم نماید.

اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع 186 ماده ی قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی. اظهارنامه عملکرد سال های 90،91،92،93 به همراه چهاردوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 90،91،92 و. 93 و 94 و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول سال 95، در صورت عدم مشمولیت قانون مالیات بر ارزش افزوده، نامه عدم مشمولیت از حوزه مالیاتی مربوطه اخذ گردد. به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد. در صورت تغییر محل علاوه بر ارائه یک برگ اظهارنامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت ها،ارائه یکی از مدارک مالکیت ذیل الزامیست. در صورت استیجاری بودن دفتر کار،ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامی است. در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی ارائه دو قطعه عکس شش در چهار الزامی است. متولدین سال های 1341 و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند. متولدین سال های 1337 و قبل از آن با مدارک فوق دیپلم و کمتر از آن با ارائه ی کپی مدرک تحصیلی نیاز به کارت پایان خدمت ندارند. در مورد شرکت های تجارتی، کارت بازرگانی به نام مدیر مسئول شرکت صادر می شود.

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، می توانند ااقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا سایت economymag کند. ب.اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل جدید(پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی)که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد. اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه نگذشته باشد. اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد. صدور کارت بازرگانی موکول به آنست که اصولاً بازرگان موسسه ی خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده و دارای دفاتر پلمپ شده ی تجارتی باشد و عضویت اتاق بازرگانی محل خود را نیز قبول کرده باشد. در ایران ما نیز این زدوخورد و تقابل فکری، در دهههای ابتدایی سدۀ چهارده شمسی، کاملاً عیان و داغ بود. پرسش سوم: آیا اقتصاد اسلامی، اقتصاد رژیمهای سیاسی اسلامی است و مطرح شدنش در شرایط فعلی متأثر و ناشی از تأسیس چنین رژیمهایی در دهههای اخیر است؟ مهمترین دلیل پیش بودن این کشورها در حوزۀ ادبیات کاربردی اقتصاد اسلامی، اشکالات نهادی دستگاههای تولیدکنندۀ علم است. ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند.

اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام متقاضی فقط روی فرم الف قابل قبول است (با مهر امضای رئیس شعبه) ضمناً حساب های جاری شتاب مربوط به شهرستان ها در صورتیکه روی فرم (الف) تایید شده باشد قابل قبول است. خرید تمبر به مبلغ 100.000 ریال بحساب دارائی واحد قبض که فرم توسط اتاق ارائه می شود. فیش حق تمبر که از دارایی گرفته می شود. تبصره: دارندگان پروانه ی بهره برداری صنعتی،کشاورزی،معدنی،خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری، اطلاعات و ارتباطات (ICT) از مراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه، از ارائه ی مدرک فوق معاف می باشند. مدیران عامل و رئیسان هیئت مدیره شرکت ها باید دارای پروانه کار و اقامت معتبر بوده و سابقه ی محکومیت موثر کیفری نداشته باشد. در مراحل پذیرش و دریافت کارت بازرگانی حضور مدیر عامل و یا نماینده ایشان به همراه معرفی نامه و لیست بیمه الزامی است. بر این اساس، ورود و صدور کالا برای کلیه تجار آزاد نیست و بازرگانانی می توانند مبادرت به ورود و صدور کالا کنند که دارای کارت بازرگانی باشند. برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می شود. برای نمونه کتاب فخیم «کشف الاسرار» حضرت امام، پاسخی است به رسالۀ انحرافی «اسرار هزار ساله»ی علیاکبر حکمیزاده که در سال 1322 در مسیر دینزدایی از جامعه منتشر شده بود.

در ایران، متعاقب طراحی کهنه و بیش از یکصد ساله توسط انگلستان، هم حوزۀ علمیه سکولار شده و از اجتماعات احتراز میکرده، و هم دانشگاه کمتر نسبتی با حل مسائل حقیقی و مورد نیاز کشور داشته است. با این حال سوالی که مطرح است این است که چه کسانی علاقه ندارند قیمت مسکن افت داشته باشد؟ وقتی تقاضا برای خرید مسکن افت کرده و عرضه مسکن بالا رفته است چرا باید بساز بفروش ها تا این حد بر افزایش قیمت مسکن تاکید کنند؟ فرهاد عزیزی مدیر عامل افغانی الاصل شرکت سازنده املاک و مستغلات «عزیزی» در دُبی می گوید: «بازار املاک و مستغلات در امارات متحده عربی بسیار رقابتی است، بنابراین حاشیه سود باید متناسب با وضعیت بازار که متاثر از کرونا است برای سازنده واقع بینانه باشد. حداقل به دلایل فوق، تولید این ادبیات نه بدواً مقارن تأسیس حکومتهای اسلامی بوده، و نه حتی اکنون توجیهکننده و همسو با ادبیات اقتصادی رژیمهای سیاسی اسلامی پیش میرود. حتی برخی از مشاوران املاک می گویند که در برخی مناطق تهران در دو هفته گذشته حتی یک مورد معامله هم صورت نگرفته بود. این تجارت برون مرزی از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد.

صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابله است، یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد. بنابراین، شکلگیری ادبیات و منظومۀ اقتصاد اسلامی، برای تشریح و تفصیل مفاهیمی چون «آزادی»، «عدالت»، «رفاه» و الخ شکل گرفت، و در زدوخورد با مفاهیم مارکسیستی و کاپیتالیستی قوام یافت. گفت: چندین مولفه با قرار گرفتن در کنار هم باعث شدند تا افت قیمت مسکن تا ۱۵ درصد در تهران رخ دهد. حاصل این مجاهدات علمی و تتبعات در نوع خود کمنظیر در مجموعۀ فعالیتهای حوزههای علمیه که در قالب منشورات متنوع و متعددی در حوزههای مختلف و از جمله در اقتصاد شکل گرفت، ادبیات مناسبی را در اسلامشناسی و آسیبشناسی لیبرالیسم و سوسیالیسم فراهم آورد که بخش اقتصادی آن بهتدریج اقتصاد اسلامی نامیده شد، رویکردی که بهمرور زمان مورد استقبال تعدادی از دانشجویان، روشنفکران و طلاب علوم دینی قرار گرفت و زمینههای گسترش و ترویج خود را تدارک دید. از قدیمیترین این افراد روشنضمیر میتوان به سیدجمال اسدآبادی اشاره کرد؛ بعدتر در یک سر طیف افرادی همچون شهید نواب صفوی قرار گرفتند که به مبارزات مسلحانه دست زد، تا بزرگانی مانند آیتالله کاشانی که در قامت یک رجل سیاسی تمامعیار در عالم سیاست آن روزها کاملاً فعال بود، تا عالمان پرشماری که با طرح مباحث فکری به مبارزه با این شرایط برخواستند، و تا بزرگانی مانند سیدحسن مدرس و امام که مبارزهای هیبریدی و تبدیلشونده و متضلّع را پی گرفتند.

بنابراین میبینیم در ایران و در کل منطقه، مدتها پیش از انقلاب اسلامی، بزرگانی حضور دارند که با هدف مبارزه و رفع شبهات فکری از جامعه، شالوده و مبانی اقتصادی اسلام را خصوصاً در تقابل با دو نحلۀ کاپیتالیست و سوسیالیست توضیح دادهاند. منازعات فکری یا ایدئولوژیک نیمۀ سدۀ بیستم میلادی، در تمام دنیا، به سمتی پیش رفت که دو نحلۀ کاپیتالیستها و کمونیستها، هریک در کشوری و منطقهای از دنیا، گروه غالب به شمار میرفتند. در این شرایط، متفکران اسلامی، که در فضای سیاسی آن روزها، از هجوم شدید غرب و شرق به فرهنگ و هویت الهی و اسلامی مردم این منطقه، احساس خطر میکردند، هریک به نحوی به ایستادگی و مقابله در برابر این هجمه پرداختند. اصولاً کشورهایی مانند ایران، عراق، اردن، پاکستان، افغانستان، مصر، هند، حتی عربستان و بهطور عام سایر ممالک اسلامی از تیررس هریک از دو گروه فوقآمده در امان نبودند. لذا در فترت «نهاد علم» در ایران، در زمینۀ تولید ادبیات در حوزۀ اقتصاد اسلامی نیز، مانند بسیاری از حوزههای دیگر، دچار فتور و سستی هستیم. از افراد برجستهای هستند که در حوزۀ نظامسازی اقتصادی اسلام، فارغ از پدیدۀ تأسیس جمهوری اسلامی ایران، فعال بودهاند.

او با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا موجب افت شدید معاملات مسکن شد اظهار داشت: به هر حال اگر بخواهیم به ریز دلایل افت معاملات مسکن را بازگو کنیم باید گفت که چند مولفه ای که برشمردم دلیل افت معاملات مسکن بود. بنابراین انتصاب حیات اقتصاد اسلامی به موجودیت و تأسیس جمهوری اسلامی انتسابی غلط و ناصحیح است، البته انتظار میرود که نظامهای سیاسی که به نام اسلام وجود دارند و یا در آینده بهوجود میآیند با عملیاتی کردن موازین و دیدگاههای اقتصاد اسلامی در افزایش رونق و رشد بهرهوری و عدالتگستری و توزیع درآمد بهینه و غیره به توفیقات خوبی دسترسی پیدا کنند و این دستاوردها در پشتیبانی نظریۀ اقتصاد اسلامی مؤثر واقع شود، اما آنچه فعلاً نمیتوان گفت آن است که اقتصاد اسلامی یک نظام اقتصادی مستقل از نوع حکومتها بوده و هست و سیستمی که دارای موازین و ساختار رویکردهای منبعث از دین مبین اسلام است، چه اجرایی شود و چه اجرایی نشده باشد و همانطور که در نظام سیاسی مشخص متولد نشده است، آیندۀ خود را هم وامدار حضور یا عدم حضور نظام سیاسی مشخص به نام اسلام نیست، هرچند همانطور که گفته شد عملیاتی شدن اقتصادی متأثر از باورهای اسلامی میتواند در رشد و تصحیح و تجویز و سیاستگذاریهای اقتصاد اسلامی نقش مهمی ایفا کند.

یعنی در برخی مناطق تهران، قیمت مسکن متری ۱۵ میلیون تومان است و در برخی مناطق تهران مسکن متری به ۲۰۰ میلیون تومان هم می رسد. با این حال به نظر می رسد کسادی خرید و فروش و رکود عمیق در ماه های گذشته باعث شده تا بازار مسکن کشورهای منطقه در رکود به سر برده و قیمت ها رو به کاهش باشد. لطفی با اشاره به اینکه معاملات مسکن نسبت به پارسال ۴۰ درصد افت داشته است در خصوص این افت بی سابقه معاملات مسکن می گوید: در برخی از نقاط تهران بنا به هر دلیلی در دو هفته گذشته حتی یک مورد معامله مسکن صورت نگرفته است. کارت بازرگانی به هر 2 صورت حقیقی و حقوقی قابل اخذ می باشد. اشخاص غیر ایرانی متقاضی کارت بازرگانی علاوه بر ارائه مدارک فوق به استثنای بند 8(الف-ب-ج)ملزم به ارائه تایید صلاحیت مدیران خارجی از سفارتخانه متبوعشان و ارائه کپی پروانه کار و اقامت به همراه اصل مدرک هستند. همچنین اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می توانند با ارائه مدارک به اتاق های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان های بازرگانی استان ها تقاضای ابطال کارت کنند. هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی و یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.