مذاکرات روسیه و ترکیه در مورد ایجاد نیروگاه هسته ای و مرکز گاز

مذاکرات روسیه و ترکیه در مورد ایجاد نیروگاه هسته ای و مرکز گاز

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت که کشورش علاقه مند به استفاده از تجربه روسیه در ساخت دومین نیروگاه هسته ای در استان سینوپ است و آماده مذاکره در این زمینه است. . این نیز ادامه ایجاد یک مرکز گاز در استانبول با همکاری گازپروم است.

به گزارش روزنامه تقویم، بایراکتار در کنفرانس انرژی و آب و هوا در استانبول گفت: دو کشور روسیه و کره جنوبی برای ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ ابراز علاقه کرده اند.

وی افزود: البته در مورد سینوپ به روسیه و روس اتم اهمیت می دهیم. ما قبلاً تجربه عملیاتی جدی در سایت هسته ای آکیو داریم، بنابراین می خواهیم آن را به سینوپ نیز بیاوریم. مذاکرات ما با هر دو طرف ادامه دارد.

وزیر نیرو در خصوص ساخت سومین نیروگاه اتمی در استان کرکلارلی در شمال غرب ترکیه گفت: مذاکرات عمدتا با چین ادامه دارد و به مرحله جدی رسیده است.

وزیر انرژی ترکیه همچنین هشدار داد که این کشور باید ظرف 30 سال 20 گیگاوات برق تولید کند.

بایراکتار گفت: “کار در نیروگاه آکویو به شدت ادامه دارد.” ما می خواهیم تولید برق (هسته ای) را برای اولین بار در سال جاری آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: در عین حال بحث تحریم های مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. ما سعی می کنیم آن را به گونه ای حل کنیم که این مشکل را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی افزود: انتظار داریم تا سال 2028 هر چهار رآکتور (نیروگاه) آکویو را راه اندازی کنیم و 10 درصد کل برق مورد نیاز ترکیه را از طریق این نیروگاه تامین کنیم.

انتهای پیام/

منبع: https://tn.ai/3051900