پروفرما یا پیش فاکتور در بازرگانی خارجی چیست؟

ایشان نیز نتیجه گرفتند بیکاری اثری مثبت و معنادار بر جرایم علیه اموال دارد. پیش فاکتور در یک تعریف ساده یک پیشنهاد فروش است که از سمت فروشنده با ذکر ارزش کالا، توضیحات و جزئیات کالا به خریدار ارائه میشود و مدت اعتبار مشخصی دارد. چرا باید هزینه حمل کالا از هزینه کالا جدا باشد؟ اما در پروسه حمل به دفعات که Partial Shipment نام دارد، همین تک نسخه پروفرما، در سه نسخه فاکتور یا Commercial Invoice حمل میشود. متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید و شاید به علم اقتصاد توجه نمیشود و برترین دانشآموزان به هنگام ورود به دانشگاه رشتههای مهندسی و پزشکی را انتخاب میکنند. گفتنی است آزمونهای خودهمبستگی (براساس بریوش – گادفری) و ناهمسانی واریانس (براساس بریوش – پادگان – گادفری) جملات پسماند، پذیرش فرضیة صفر مبنیبر وجودنداشتن خودهمبستگی و همسانی واریانس در جملات اخلال را بیان میکند. علم اقتصاد نیز به بالا بردن سطح رفاه جامعه در عمیقترین لایه آن که همان بعد مادی رفاه است، کمک میکند.

همچنین جهت آشنایی با خدمات ما، میتوانید به صفحه خدمات بازرگانی زومین بازار مراجعه کنید. در مرحلة آخر، شاخص بیثباتی اقتصاد کلان مانند روشِ استفاده از رابطة (9) به دست میآید. وجود همجمعی بین مجموعهای از متغیرهای اقتصادی، مبنای آماری استفاده از الگوی تصحیح خطا را فراهم میکند. اصطلاح رایجی که معمولا بصورت مخفف استفاده میشود نیز واژه PI در بازرگانی خارجی است. سپس در زمانی که فروشنده بخواهد در قالب قرارداد فروش، بصورت رسمی از خریدار پول بگیرد، فاکتور فروش یا Commercial Invoice را صادر میکند. مثلا شما برای دیدن این دوره زمانی را از دست میدهید و در ازای آن با مبانی اقتصاد آشنا خواهید شد. اما در روش پرداخت TT حتی ممکن است که فروشنده به شما پیش فاکتور ندهد، و شما باز هم با او قرارداد نوشته و خرید کنید. مثلا بالا رفتن قیمت خودرو در میزان انگیزه افراد برای خرید خودرو موثر است. چرا نرخ بیکاری و تورم، هر دو در ایران بالا هستند؟ برایناساس پیشنهاد میشود دولت و نهادهای مسؤول در امور سیاستگذاری، برنامهای هدفمند و بلندمدت برای کاهش بیثباتی اقتصاد کلان اتخاذ کنند تا با کاهش تورم، واقعینمودن نرخ ارز و قراردادن آن در سطح تعادلی، کنترل و کاهش کسری بودجة مزمن (بهویژه کسری بودجة ناشی از اعتبارات هزینهای) و کاهش بدهی خارجی (بهویژه بدهیهای نامولد در کنترل جرایم مالی که یکی از آسیبهای اقتصادی – اجتماعی کشور است)، توفیقات بیشتری کسب کنند.

گرشاسبی فخر (1389) و مهرگان و گرشاسبی فخر (1390) نیز با استفاده از اطلاعات سری زمانی برای ایران، اثر مثبت بیکاری بر جرم سرقت را نتیجهگیری کردند. سوالهایی که میتوان جواب آنها را در مبانی اقتصاد جست و جو کرد. چرا در سال 1377 قیمت هر بشکه نفت 10 دلار بود ولی در سال 1387 قیمت هر بشکه نفت تا 150 دلار نیز افزایش پیدا کرد؟ سپس در سال 1381 بهدلیل دومین شوک ارزی و شروع فرایند نسبت کسری بودجه، شاخص بیثباتی به اوج خود در برنامة سوم رسید. بااینحال با وجود بیثباتی در اقتصاد کلان، نکتة بارز طی سالهای دولت هفتم و هشتم، کاهش دامنة اوج و حضیض ایجادشده در شاخص بیثباتی بود. نکتة آخر آنکه میزان همبستگی شاخص بیثباتی اقتصاد کلان در دو روش گلزاکاس و روش فیلترینگ هادریک – پرسکات برابر 62% است. محاسبههای انجام شده نشان میدهد بیثباتی اقتصاد کلان براساس روش گلزاکاس، میانگینی برابر 06/0% طی دورة 1363 تا 1390 دارد. اگر پیش فاکتور شامل تخفیف باشد، اصولا مشکل دارد. ضمنا پیش فاکتور معمولا در یک نسخه بصورت کلی تنظیم میشود اما فاکتور فروش ممکن است در چند نسخه با محموله های مختلف ارائه گردد. جهت آشنایی با دوره های ما نیز صفحه دوره های آموزش بازرگانی خارجی در اختیار شما هستند.

مثلا ممکن است قسمت فورواردر کالا Freight Forwarder خالی بماند چون احتمالا در این مرحله هنوز شرکت حمل کننده مشخص نشده است. مثلا یک پروفرم شامل 10 هزار عدد کالا در سه نسخه فاکتور فروش 3 هزار عدد، 5 هزار عدد و 2 هزار عدد تقسیم و ارسال خواهد شد. شماره و نوع استاندارد کالا No. پیش فاکتور در تجارت بین الملل مبنای تدوین فرم ثبت سفارش کالا، گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) و همچنین تنظیم قرارداد فروش میشود. ممکن است شما به عنوان خریدار در زمان سفارش گذاری مخصوصا برای اولین بار به فکر قطعات یدکی نباشید. نهایتا فراموش نکنید که زمانی یک پروفرما اینویس اعتبار قانونی دارد که تمام صفحات آن به مهر و امضای فروشنده رسیده باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله در مورد پروفرما اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. جهت ادامه مسیر مطالعه و دانستن مطالب بیشتر صفحه مقالات صادرات و واردات را مشاهده کنید. چنانچه هر گونه سوالی در زمینه تجارت بین الملل دارید، میتوانید در صفحه مشاوره بازرگانی رایگان سایت ما مطرح کرده و از ما جواب بگیرید. 1. پیش فاکتور برعکس عرف تجارت داخلی در کشورمان، در تجارت بین الملل سند بسیار مهمی بوده و نیاز است تا شما جزئیات این سند را به خوبی بشناسید.

پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع برنامة اول توسعه، همراه با عادیشدن شرایط جامعه و خروج از اقتصاد جنگی، نسبت بدهی خارجی روند افزایشی را ادامه داد؛ اما کاهش نسبت کسری بودجه و میزان تورم به کاهش در بیثباتی اقتصاد کلان انجامید و به کمترین میزان خود در اواسط برنامة اول رسید. علیرغم اینکه شاید در ابتدا متعجب شوید، چرا که شما این موارد را نخواسته بودید، اما بطور کلی اینکار به نفع شما است. صدور پروفرما از جانب فروشنده در اعتبار اسنادی یا همان LC الزامی بوده، و به عنوان یکی از اسناد ارائه شده به بانک مورد نیاز است. در فارسی هم عبارتهای پروفرما، فاکتور پروفرما و پروفرم رایج تر است. 3. مذاکره و گرفتن تخفیفات حتما باید تا قبل از صدور پروفرم انجام شده باشد. مذاکره، چانه زنی، و گرفتن تخفیف باید تا قبل از مرحله دریافت پروفرما انجام شده باشد. چون در بانک به عدد جمع قبل از تخفیف، یعنی عبارت Sub Total Amount کارمزد تعلق میگیرد و حتی ممکن است چنین پیش فاکتوری، از سمت بانک رد شود. دقت کنید که ابتدا این پیش فاکتور یا PI است که منجر به امضای قرارداد فروش میگردد. 3. قطعات یدکی به عنوان قطعات اصلی Capital Spare Parts که در این حالت برای قطعات اصلی Main Equipment تعدادی به عنوان ذخیره (رزرو) تهیه میشود تا در موارد نیاز استفاده گردد.

شاخص بیثباتی اقتصاد کلان است که ترکیبی از بیثباتی در چهار متغیر نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی، میزان تورم، نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی و رشد نرخ ارز حقیقی است. از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز، پول ملی تعضیف و درآمد حقیقی مردم در پی آن کاهش مییابد. در بسیاری از مطالعات تجربی، نرخ ارز، یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر سرمایهگذاری، تولید، الگوی مصرف و اشتغال قلمداد شده است؛ اما برخلاف مطالعات انجامشده در زمینة تأثیر نرخ ارز حقیقی بر متغیرهای کلان اقتصادی، مطالعهای در زمینة تأثیرپذیری جرم از نرخ ارز حقیقی انجام نشده است. 2006) به این نتیجه رسید که شهرنشینی موجب ورود تکنولوژیهای پیشرفتهتر و جدیدتری میشود که برای اقتصاد با ارزش است؛ اما مانند هر پدیدة دیگری معایب و مزایایی دارد. 2009) در مطالعة خود به این نتیجه رسید که رشد اقتصادی، مزایا و معایبی دارد؛ بهطوریکه مزایای رشد بیشتر در کشورهای کمدرآمد مشاهده میشود. در مطالعات مربوط در این حوزه، فرض بر آن است که مجرمان مانند دیگر افراد، در پی حداکثرسازی مطلوبیت انتظاری بودهاند و در راستای این هدف، نسبت به عوامل و انگیزهها واکنش نشان میدهند.

در پیش فاکتور به هیچ عنوان چیزی به عنوان تخفیف نباید ثبت شود. پیش از یادگیری مبانی اقتصاد و برای آشنایی با پایههای مبانی علم اقتصاد لازم است تا بدانیم که اقتصاد چیست؟ 10 مفهوم پر اهمیت در مبانی علم اقتصاد چه چیزهایی هستند؟ برخی پژوهشگران تفکیک خاصی بین این دو واژه قائل نیستند؛ اما Instability مفهوم وسیعتری را مدنظر قرار میدهد. تصمیمگیری در مورد انتخاب یک انتخاب انجام شده و یا رها کردن آن بر اساس هزینه و منفعت نهایی را هزینه فایده عقلایی میگویند. هزینه فرصت این معنی را میدهد که شما در دو راهی سربازی یا ادامه تحصیل باید یکی را انتخاب کنید. 1. هزینه ها برای خریدار شفاف نیست. و حقوق گمرکی 110% را لحاظ میکند که در این حالت شما به عنوان خریدار متضرر خواهید شد. همچنین ازنظر آنها ناپایداری با کمکردن فرصتها در بخش قانونی، هزینة فرصت ارتکاب جرم بر اموال را کاهش میدهد. در این روش پس از محاسبة مقادیر روند بلندمدت با فیلتر هادریک – پرسکات، تفاضل مقادیر واقعی هر یک از چهار متغیر مدنظر از مقدار روند بلندمدتشان (جزء سیکلی) محاسبه میشود.

مثلا یک مسابقه فوتبال خیلی مهم با شب امتحان شما همزمان شده است، اینکه شما تصمیم بگیرید در شب امتحان درس را مرور کنید یا نمرهی کمتری بگیرید اما آن بازی فوتبال را از دست ندهید، هزینه فایده نهایی نام دارد. اما شخص دیگری تصمیم میگیرد تا پس از تحصیل در دانشگاهبه سربازی برود. مثلا شخصی تصمیم میگیرد تا خدمت سربازی خود را زودتر به پایان برساند و باید هزینه فرصتی که برای تحصیل در دانشگاه از دست داده را بپردازد. دقت کنید که در هم در Proforma Invoice و هم در Commercial Invoice، حتما باید هزینه ارسال از هزینه کالا جدا باشد. ضمنا هزینه حمل نیز باید از هزینه کالا تفکیک شده باشد. 3. عوارض جاده ای برای حمل داخلی کالا (معمولا 10% تا 15%) بر اساس مجموع قیمت کالای اظهار شده در پیش فاکتور محاسبه میگردد. 2. اگر این هزینه ها بصورت تجمیعی و غیر شفاف باشد، گمرک ارزش استنباطی هزینه حمل کالا را نهایتا 10% قیمت کالا در نظر میگیرد. همچنین ممکن است قسمت Transport Unit ID یعنی شماره شناسایی وسیله نقلیه و Shipping marks یعنی مشخصات مارکینگ محموله نیز خالی باشد چون احتمالا هنوز مشخصات مارکینگ و شرکت حمل مشخص نیست.

دقت کنید که پیش فاکتور در بازرگانی بین الملل میتواند در شکلهای مختلفی صادر شود و بنا به مورد استفاده، محتوای آن تغییراتی داشته سایت economymag باشد. خواندن مقاله بهترین دوره تجارت بین الملل میتواند برای انتخاب یک مسیر آموزشی بهینه در حوزه بازرگانی به شما کمک کند. که هر سه مورد بالا کمک میکنند تا به سوالهای متعددی که در این دوره آموزشی مطرح میشود و همچنین به سوالهایی که در زندگی روزمره با آنها مواجه میشوید پاسخ مناسبتری بدهید. هرگاه در یک دورة معین مخارج دولت بیشتر از درآمدهایش باشد، اصطلاحاً عنوان میشود که بودجة دولت با کسری مواجه شده است. چرا در سال 2008 میلادی جهان با رکود اقتصادی مواجه شد؟ نابرابری درآمدی با کاهش هزینة فرصت جرایم حداقل، برای افراد کمدرآمد به افزایش جرم منجر میشود. همچنین سایر عوامل اقتصادیاجتماعی مانند بیکاری، رشد اقتصادی، نسبت شهرنشینی و نابرابری در توزیع درآمد به چه صورت بر جرایم مالی اثرگذار است. پدیدهایی که یکی از انکارناپذیرترین واقعیتها است و همواره همة جوامع ازجمله جامعة ما را دستخوش آسیب و آشفتگی کرده است و آثار مخرب اقتصادیاجتماعی به جای میگذارد. اما به شما پیشنهاد میکنیم که حتما این سند را بصورت معتبر و استاندارد از فروشنده بخواهید. در نتیجه علم اقتصاد نیز به دنبال بالا بردن سطح رفاه جامعه است.

بر فرض مثال علوم پزشکی که از مجموعه علوم مدرن به حساب میآید، تلاش میکند تا سطح سلامت جامعه را بالا ببرد که در واقع به نوعی در حال بالا بردن همان رفاه جامعه است. گیللامونت و پوچ (2006) بیان میکنند حتی اگر فرصتهای به وجودآمده برای ارتکاب جرم خیلی نامطمئن باشد، بهنظر این فرض پذیرفتنی است که ناپایداری اقتصادکلان، ارتکاب جرایم مالی را افزایش میدهد زیرا باعث پایینآمدن هزینة فرصت میشود. ؛ زیرا کاهش سرمایهگذاری خارجی و داخلی، عامل کاهنده در ایجاد و هدایت سرمایه بهسمت واحدهای فعال و مولد، تلقی و کاهش تولید و اشتغال و افزایش تورم را سبب میشود. چرا در کشور ما بخش خصوصی سهم کمی از تولید را در اختیار دارد؟ با کلیک بر روی لینک زیر میتوانید نمونه پروفرما اینویس را در قالب فایل اکسل دانلود نمایید و با توجه به نیاز خودتان فایل را ویرایش کنید. بطور کلی، وجود پروفرما در اعتبار اسنادی، الزامی بوده، و ورودی قرارداد فروش میباشد. PI در واقع خروجی مذاکرات و ورودی ثبت سفارش، اعتبار اسنادی و قرارداد فروش است. به بیان دیگر، پروفرم خروجی مذاکرات طرفین، و ورودی ثبت سفارش، اعتبار اسنادی و قرارداد فروش است.