کتاب اقتصاد کلان نسخه PDF

معنای اقتصاد کلان و اقتصاد خرد چیست؟ منکیو که علاوه بر اقتصاددان، یک سیاستمدار هم هست، در مقدمهی کتابش معنای اقتصاددان را تعریف میکند: «یک اقتصاددان باید تا حدودی ریاضیدان، مورخ، فیلسوف، دولتمرد، اهل سیاست و… این اقتصاد همهچیز را جمعبندی کرده و به اقتصاد در کل توجه دارد. منکیو تا امروز نقش زیادی در پیشبرد اقتصاد آمریکا داشته است. است که در حوزه شناسایی منابع، تامین، تجهیز و تدارک مواد و وسایل در پوشش خدمات بازرگانی به تولیدکننده عرضه می شود. خدمات بازرگانی با شناسایی نیازها و سلیقه های مشتری، تلاش می کند تا کالا و خدمات تولید شده، متناسب با رفع نیاز و در جهت کسب رضایت مشتری، تهیه و عرضه شود. در واحدهای بازرگانی دولتی، تامین سرمایه به عهده دولت است و عوامل اجرایی آن را کارمندان دولت تشکیل می دهند. انجام مبادله و داد و ستد با هدف کسب سود را تجارت می گویند. این مدلها با مشخص کردن مجموعه ای از عوامل فعال در اقتصاد، مانند خانوارها، بنگاهها و دولت در یک یا چند کشور و همچنین ترجیحات، فناوری و محدودیت بودجه هر یک شروع میشوند. مدلهای اقتصاد کلان ممکن است منطقی، ریاضی یا محاسباتی باشند. حمیدرضا ارباب دارای مدرک دکترای رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است.

چنانچه صادرات کالایی در اولویت سیاستهای کشور باشد، بازرگانی از طریق اجرای این سیاست، در خدمت تقویت بنیه اقتصادی کشور قرار خواهد گرفت. در این راه با برنامه هایی که تدوین می کند می تواند با شناسایی استعدادهای مشتری، زمان پرداخت بهای کالا و یا خدمت را متناسب با توانایی های وی تنظیم کند. بنابراین، این مدلها صدها یا هزاران معادله را شامل میشوند که تکامل صدها یا هزاران قیمت و مقدار را با گذشت زمان توصیف میکنند و کامپیوترها را برای حل آنها ضروری میسازند. ویدیو«الگوها و نظریههای او» در اینترنت روزانه هزاران بازدید کننده دارد. به طور مثال کودکان اغلب انواع مختلف ماشین، قطار و هواپیماهای اسباب بازی را در کنار یکدیگر میگذراند و با آنها بازی میکنند. انواع مختلف مدلهای اقتصاد کلان اهداف مختلفی را ارائه میدهد و مزایا و معایب مختلفی دارد. با جمعبندی تصمیمات انواع مختلف کارگزاران، میتوان قیمتهایی را نشان داد که برابر با تعادل عرضه و تقاضا در هر بازار هستند. مانند مدلهای نظری سادهتر، این مدلهای تجربی روابط بین مقادیر کل را توصیف میکنند، اما بسیاری از آنها سطح بسیار دقیقتری را مورد بررسی قرار دادند (برای مثال مطالعه روابط بین تولید، اشتغال، سرمایهگذاری و سایر متغیرها در بسیاری از صنایع مختلف).

این مدلها روابط بین متغیرهای کلان مختلف اقتصادی را با استفاده از (تحلیل عمدتاً خطی) سری زمانی تخمین زدهاند. استفاده میکنند، ولی الگوی طراحی شده از سوی یک اقتصاددان احتمالا بهجای چوب، چسب و پلاستیک از نمادها و معاملات مختلف ساخته شده است. اقتصاددانان اسباببازی اقتصاد را به منظور توصیف متغیرهای اقتصادی مانند GDP، تورم و بیکاری طراحی میکنند و میسازند. مدل کلان یک ابزار تحلیلی است که برای توصیف عملکرد مشکلات اقتصاد یک کشور یا منطقه طراحی شده است. این واحدها بوسیله فرد و یا افرادی که قصد همکاری با یکدیگر را دارند، بوجود می آیند. تیمور رحمانی، مهدی تقوی و محسن نظری دو کتاب به نام اقتصاد کلان دارند که نباید آنها را با اقتصاد کلان گریگوری منکیو اشتباه گرفت. هر چند امروزه واژه بازرگانی مترادف با تجارت و مبادله به کار می رود، اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند که با ملاحظه تعریف آنها، این تفاوتها بهتر مشخص می شود. بخش چهارم این کتاب با نام «نظریهی ادوار تجاری: اقتصاد در کوتاه مدت»؛ به بررسی اقتصاد در دورهی کوتاهمدت با وجود چسپندگی قیمتها میپردازد. فرض بر این است که هر عامل با در نظر گرفتن قیمتها و استراتژیهای سایر کارگزاران، چه در دوره فعلی و چه در آینده، انتخاب بهینه خواهد کرد.

10. کشتی سازی، خرید و فروش کشتی و کشتیرانی داخلی یا خارجی و معاملات مربوط به آن. این اسباببازیها یک نمونه یا مدل غیرواقعی از جهان واقعی میسازد چیزهای بسیار زیادی یاد میگیرند. گزینهها آنها به اندازه کافی ساده هستند که به عنوان نمونههایی از نکات نظری در توضیحات مقدماتی ایدههای کلان اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرند. از مدلهای اقتصاد کلان ممکن است برای روشنسازی و نشان دادن اصول اساسی نظری، برای آزمایش و مقایسهٔ مدلهای کلان اقتصادی، برای پیشبینی اثرات تغییرات در سیاستهای پولی، مالی یا سایر سیاستهای کلان اقتصادی یا برای پیشبینیها اقتصادی استفاده شوند؛ بنابراین، مدلهای اقتصاد کلان بهطور گسترده در آکادمیها، سازمانهای بینالمللی، دولتها و شرکتهای بزرگ و مشاوران اقتصادی و اندیشکدهها مورد استفاده گسترده قرار میگیرند. 1. خرید یا تحصیل هر نوع ممال منقول به قصد فروش یا اجاره، اعم از اینکه تصرفاتی در آن شده و یا نشده باشد. 8. معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیرتاجر باشد. با اینکه تنها حدود بیست سال از انتشار این کتاب میگذرد اما جامعیت اقتصاد کلان باعث شده است، این کتاب در دانشگاهها و آموزشگاههای زیادی تدریس شود.

بدیهی است در بازرگانی خارجی، پولی که برای معاملات بازرگانی مبادله می شود، پول سایت economymag خارجی (ارز) است. آنها استدلال کردند که اگر مقامات پولی نرخ تورم را بهطور دائم بالا ببرند، سرانجام کارگران و بنگاهها این موضوع را میفهمند و در این مرحله اقتصاد به سطح بالاتر و بالاتر بیکاری خود بازمیگردد، اما اکنون با تورم بالاتر نیز مواجه میشود. اول، دوگانگی کلاسیکها این امکان را فراهم میکند که بخش پولی را از بخش حقیقی جدا کنیم، همچنین درک مسائل در دورهی بلند مدت برای دانشجویان آسانتر است. او در فصل اول الگوها و نظریههای متفاوت را بررسی میکند. اقتصاد خرد (Microeconomics)، شاخهای تئوری از علم اقتصاد است که مسائل و مشکلات اقتصادی را در بعد فردی و شخصی بررسی میکند. حمیدرضا ارباب کتاب «اقتصاد خرد» نوشته گریگوری منکیو را در سال ۱۳۸۷ ترجمه کرد. در کتاب اقتصاد کلان، گریگوری منکیو به تفصیل و به طور تخصصی به این سوالات پاسخ میدهد. دومین هدف این کتاب ترکیب نظریههای کینزی(kinsey economics) با نظریههای کلاسیک است که گریگوری منکیو آنها را جامع و کامل توضیح میدهد. هدف از شرکت در بازرگانی خارجی، تامین وسایل و تجهیزات موردنیاز با بهای ارزانتر، مناسبتر و به دست آوردن منفعت و سود حاصل از بازرگانی است.

که در ایران دولتی هستند. فعالیت های اجرایی بازرگانی می تواند به وسیله فرد، گروه و یا سازمان و تشکیلات انجام پذیرد و بصورت خصوصی یا دولتی و یا مختلط اداره گردند که به ویژگی های هر یک از آنها می پردازیم. متغیرهایی که در این مدلها ظاهر میشوند اغلب نشان دهنده کل کلان اقتصادی (مانند تولید ناخالص داخلی یا اشتغال کل) به جای متغیرهای انتخاب فردی است و در حالی که معادلات مربوط به این متغیرها برای توصیف تصمیمات اقتصادی در نظر گرفته شدهاست، آنها معمولاً مستقیماً توسط مدلهای جمع آورنده فرد حاصل نمیشوند. این مدلها معمولاً برای بررسی آمارهای مقایسهای و پویایی مقادیر کل مانند کل کالاها و خدمات تولید شده، کل درآمد کسب شده، سطح اشتغال منابع تولیدی و سطح قیمتها طراحی شدهاند. ضمنا از طریق فعالیت های بازرگانی در سطح اقتصاد کشور، تقسیم کار بوجود می آید و هر تولیدکننده کالا و خدمات، به تولید کالای ویژه ای اشتغال می یابد.

این روش فواید فراوانی دارد. بخش اول این کتاب «مقدمه» نام دارد. بخش دوم کتاب اقتصاد کلان «نظریه کلاسیکها: اقتصاد در بلندمدت» نام دارد. اقتصاد یا امور مالی؟ 3. هر قسم عملیات دلالی یا حق العمل کاری (کمیسیون) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد شود، از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رسانیدن ملزومات و جز اینها. به کلیه فعالیت های بازرگانی که با خارج از مرزهای یک کشور انجام می پذیرد، بازرگانی خارجی گفته می شود. کتاب اقتصاد کلان به بیش از پانزده زبان دنیا ترجمه شده است، آلمانی، فرانسوی، چینی، کرهای، روسی و ارمنی تعدادی از این زبانها هستند. کتاب اقتصاد کلان درباره چیست؟ ↑ Blanchard, Olivier (2000), op. ↑ Blanchard, Olivier (2000), Macroeconomics, 2nd ed. ↑ Koopmans, Tjalling C. (1947). “Measurement Without Theory”. ↑ Klein, Lawrence (2004). “The contribution of Jan Tinbergen to economic science”.

اما این واحدها دارای عیوبی نیز هستند که بعضی از آنها عبارتند از: محدود بودن سرمایه، برنامه ریزی و نحوه مسئولیت در قبال طلبکاران. حوزه فعالیت های آنان محدود، در زمینه رقابتی ضعیف و دوره فعالیت آنها نیز غالبا کوتاه است. 7. تصدی هر قسم نمایشگاه های عمومی. تا حدودی به عنوان پاسخی به انتقاد لوکاس، اقتصاددانان دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شروع به ساخت مدلهای کلان مبتنی بر انتخاب منطقی کردند که مدلهای تعادل عمومی تصادفی پویا (DSGE) نامیده میشوند. «اقتصاد» مفهومی عمومی است که این روزها بیش از پیش دربارهاش میشنویم. در حالی که انتخاب متغیرهایی که در هر معادله درج میشود تا حدودی توسط تئوری اقتصادی هدایت میشد (برای مثال، از جمله درآمد گذشته به عنوان یک عامل مصرف، همانطور که توسط تئوری انتظارات تطبیقی پیشنهاد شدهاست)، گنجاندن متغیر بیشتر در زمینههای صرفاً تجربی تعیین میشد. و اساسا چرا اطلاعات اقتصادی در همهی حوزههای موجود کمک میکند؟ مثلا چنانچه به دلایلی در یک کشور، ضرورت به این باشد که ورود کالای مشخصی به کشور ممنوع شود، بازرگانی با اجرای این سیاست موجب تقویت تصمیم گیریهای اقتصادی کشور می شود. نسخهای که اکنون در اختیار شماست، ویرایش ششم این کتاب است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است.

دکتر گریگوری منکیو با تمرکز برروی حوزههای تعیین قیمت، رفتار مصرفکننده، بازارهای ارزی و رشد اقتصادی خدمات زیادی به اقتصاد کلان آمریکا کرده است. این الگوها بسیار مفیدند، زیرا به ما کمک میکنند از جزئیات صرف نظر و فقط بر روابط مهم بین متغیرها تمرکز کنیم. سومین هدف نوشتن این کتاب شرح چگونگی مقایسه و استفادهی مجموعهای از الگوهای مهم بوده است و آخرین هدفی که برای این کتاب در نظر گرفته شده است: این است که اقتصاد کلان یک رشتهی آموزشی با مجموعهای از تجربیات واقعی برانگیخته و هدایت میشود. به نظر میرسد که وضعیت اقتصادی دهه ۱۹۷۰ پیشبینی آنها را به اثبات رساندهاست. منکیو در بخش سوم این کتاب با معرفی ابزارهای نظریهی جدید رشد اقتصادی را با تحلیل کلاسیکی اقتصاد پویا امکانپذیر میکند. دانلود کتاب اقتصاد کلان به صورت قانونی تنها از فیدیبو ممکن است. او علاوه بر نوشتن کتابهای متعدد دربارهی اقتصاد، از سال ۲۰۰۷ تا امروز، هر ماه ستون ثابتی در روزنامه نیویورک تایمز مینویسد.

در این فصل نویسنده به بررسی اقتصاد در بلند مدت با وجود انعطافپذیری قیمتها میپردازد. سوم، چنانچه ابتدا الگوهای تسویه بازار را بررسی کنیم ارتباط بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد بیشتر روشن میشود. این اقتصاد ارتباط فاکتورهایی چون تولید و مصرف را در یک جامعه بررسی میکند. گریگوری منکیو در مقدمهی کتابش میگوید: «کتاب با مروری کوتاه بر مهمترین موضوعات و آموزشهای مورد توافق اقتصاددانان کلان و بحث دربارهی مهمترین پرسشهای بدون پاسخ در این حوزه به پایان میرسد.» او معتقد است که آموزش فصل آخر این کتاب برای دانشجویان این حوزه بسیار مفید است چون ممکن است پاسخ پرسشهای این فصل را با تحقیق و بررسی به دست آورند. در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، هنگامی که دولتها جمعآوری دادههای حسابداری از درآمد ملی و محصول را شروع کردند، اقتصاددانان برای توصیف پویایی مشاهده شده در دادهها، اقدام به ساخت مدلهای کمی کردند. اما بنابراین کاربرد کمی برای پیشبینی، آزمایش یا ارزیابی سیاست معمولاً بدون تقویت ساختار ساختار مدل غیرممکن است. به فعالیت هایی که در جریان مبادله کالا و یا خدمات از مرحله تولید (تامین مواد خام، فعالیت های مربوط به ساخت و یا عرضه خدمت و …) تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد (حمل و نقل، توزیع و …)، بازرگانی می گویند.

اقتصاد کلان (Macroeconomics) را مطالعهی وضعیت کلی اقتصاد یک ملت میدانند. مثالها شامل مدل IS-LM و مدل Mundell-Fleming از اقتصاد کلان کینزی و مدل Solow نظریه رشد نئوکلاسیک است. منکیو هنگام نوشتن کتاب فعلی، از ابزراهای زیادی کمک گرفته است. او عضو هیئت علمی دانشکدهی علوم اقتصاد علامه طباطبایی است و در دورههای آموزشی اقتصاد تدریس میکند. نام این بخش «نظریهی رشد: اقتصاد در دورهی بسیار بلندمدت» است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه، در زمان ریاست جمهوری جرج بوش در کاخ سفید هم کار میکرد. امور مالی، علم مدیریت کردن هزینهها با توجه به بحران زمان و ریسک است که زیرشاخههای آن مباحث حسابداری، حسابرسی است. آنها بر اساس معادلات معادل چند متغیر ساخته شدهاند که غالباً با نمودارهای ساده قابل توضیح است. بخش ششم که آخرین بخش این کتاب است با نام ریشههای خرد اقتصاد کلان، پس از معرفی نظریههای گوناگون برای بررسی و تفسیر اقتصاد در بلندمدت و کوتاهمدت و کاربرد این نظریهها در مباحثات مربوط به سیاستهای کلان اقتصادی، چند موضوع کلیدی دیگر را بیان و آنها را تحلیل میکند. اگرچه دو کلمهی «اقتصاد» و «امور مالی» را معمولا هم معنی میدانند اما درواقع این دو کلمه باهم متفاوتاند.

دکتر حمیدرضا ارباب تاکنون هجده کتاب را دربارهی اقتصاد ترجمه کرده است و همهی کتابهای او را نشر نی منتشر کرده است. مدلهای پیشبینی کلان تجربی که مبتنی بر همان دادهها هستند، پیامدهای مشابهی دارند: آنها پیشنهاد کردند که با افزایش دائمی تورم میتوان بیکاری را کاهش داد. برخی از واحدهای بازرگانی را دولت ها بدان جهت در اختیار خود می گیرند که با استفاده از منابع آن، برای کشور کسب درآمد کنند، مانند شرکتهای بیمه، بانکها، راه آهن، هواپیمایی و … در اقتصاد خرد مسائل اقتصادی در سطح مصرفکنندگان و تولیدکنندگان جزئی بحث میشود و در آن رفتار اقتصادی تصمیمگیرندگان واحدهای انفرادی مانند مصرفکنندگان و صاحبان منابع را در اقتصاد مورد مطالعه قرار میدهند. دوم، وقتی دانشجویان مطالعهی نوسانات کوتاه مدت را آغاز میکنند، کاملا درک میکنند که تعادل بلند مدت حول نوسانات اقتصادی به دست میآید. در بخش پنجم این کتاب بحثهای مربوط به سیاستهای کلان اقتصادی را بیان میکند.

هرگاه عملیات بازرگانی در داخل مرزهای یک کشور صورت گیرد، از آن با بازرگانی داخلی یاد می کنند. عبارتهای اقتصادی مثل «اقتصاد رو به پیشرفت»، «اقتصاد خرد» و «کلان»، «بازار عرضه و تقاضا» اخبار داخلی و خارجی را پر کردهاند. حمیدرضا ارباب کتاب تکجلدی اقتصاد کلان را به فارسی ترجمه کرده و نشر «نی» آن را منتشر کرده است. منکیو که استاد دانشگاه هاروارد و فارغالتحصیل رشتهی اقتصاد کلان از دانشگاه ام.آی.تی و دانشگاه پریستون است را پدر اقتصاد کلان میدانند. انسان موجودی است اجتماعی که تداوم حیات وی در قالب تشکیل اجتماعات انسانی میسر بوده و برای تامین نیازهای متنوع خود، اقدام به مبادله با دیگران کرده است و در طول تاریخ آن را رشد و توسعه داده است. کتاب اقتصاد کلان چهار هدف اصلی را دنبال میکند؛ اولین هدف آن جداسازی اقتصاد کلان در کوتاه مدت و بلند مدت است. کتاب اقتصاد کلان نوشتهی گریگوری منکیو اولین بار سال ۱۹۹۲ منتشر شد. ترجمهی ارباب از این کتاب، همان سال برندهی جایزهی کتاب پاییز شد. کتاب « اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی» اثر راجر پرمن با ترجمهی ارباب به عنوان کتاب برگزیدهی دانشگاهی در سال ۱۳۸۳ معرفی شد. این بدان معناست که محور فعالیت های بازرگانی داخلی، اولا بر روی تامین نیازها از طریق منابع داخلی است و ثانیا، داد و ستدها براساس پول رسمی آن کشور انجام می گردد.

کشورهایی که به موجب پیمان هایی در بازرگانی منطقه ای شرکت می کنند، از نظر تجارت خارجی بین یکدیگر قائل به امتیازات و تسهیلاتی می شوند که در صورت عدم وجود قرارداد بازرگانی منطقه ای، آن تسهیلات و امتیازات وجود نخواهد داشت. منکیو در آن مفاهیم اولیه و اصلی علم اقتصاد کلان را شرح میدهد. گریگوری منکیو همهی کتابها و مقالههایش را در حوزهی اقتصاد نوشته است. این کتاب در پنج بخش و نوزده فصل شما را با مفاهیم اقتصاد کلان آشنا میکند. از سوی دیگر رساندن کالا و خدمات به مصرف کنندگان نیز ازجمله فعالیت هایی است که روند خدمات بازرگانی، برای تولیدکننده انجام می دهد و نگرانیهای وی را برای رساندن محصول به مصرف کننده برطرف می سازد. از سوی دیگر خدمات بازرگانی با تنظیم فاصله زمانی و مکانی بین تولیدکننده و مصرف کننده می تواند گردش کالاها را در اقتصاد کشور به نظم آورد و موجب مطلوب شدن اداره امور اقتصادی مردم یک کشور گردد. گستردهترین تعریف اقتصاد را میتوان شاخهای از علوم انسانی تعریف کرد که تولید، پخش و مصرف کالا و خدمات را مطالعه و بررسی میکند و زیرشاخههای علم اقتصاد، اقتصاد کلان و اقتصاد خرد است. الگوهای اقتصادی ارتباط بین متغیرها را نشان میدهند.

زیرا وجود آنها در اقتصاد کلان کشور موثر و ضروری است و بخش خصوصی نیز توان و امکان سرمایه گذاری در آنها را ندارد، مانند احداث کارخانه های بزرگ صنعتی از قبیل ذوب آهن، تولید فولاد، استخراج معادن، پالایشگاه های پتروشیمی و نیروگاه های برق. بسیاری از این مدلها ایستا هستند، اما برخی پویا هستند و اقتصاد را در دورههای زمانی زیادی توصیف میکنند. مترجم کتاب اقتصاد کلان کیست؟ نویسنده کتاب اقتصاد کلان کیست؟ اما مفهوم واقعی اقتصاد چیست؟ نظریه یا ساخت الگو: کودکان با انواع اسباب بازیهایی که با الهام از اشیا واقعی ساخته شدهاند بازی میکنند تا درباره دنیای واقعی پیرامون خود چیزهای بیشتری بیاموزند. توضیحات کتاب درسی ساده از اقتصاد کلان شامل تعداد معدود معادلات یا نمودارها، اغلب «مدل» نامیده میشوند. منکیو به دلیل بازدیدهای زیاد از مقالههایش، تأثیر زاویهی نگاه او بر اقتصاد و پژوهشهایش در جامعهی علمی آمریکا،در رتبهی بیستوسوم اقتصاددانهای تأثیرگذار تاریخ قرار دارد. گریگوری منکیو در مقدمهی کتاب اقتصاد کلان میگوید:«روش و نگاه من در تدریس اقتصاد کلان این است که ابتدا دورهی بلند مدت با فرض انعطاف پذیری قیمتها و سپس دورهی کوتاهمدت با فرض چسبندگی قیمتها را بررسی میکنم.