چگونه وام مسکن بگیریم؟

نرخ سود تسهیلات وام مسکن بازنشستگان بانک مسکن در تهران 9 درصد، در مراکز استانها و شهرها با جمعیت بالای 200 هزار نفر 7 درصد و در سایر شهرها و روستاها 4 درصد است و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات با احتساب دوران مشارکت مدنی 10 ساله است. سقف وام ساخت به ازای هر واحد را برای سازندگان حرفهای در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استانها و شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر، ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان است. در شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و مراکز استانها این رقم برابر با 50 میلیون تومان برای هر نفر، و 80 میلیون تومان برای زوجین است. تسهیلات به املاکی تعلق میگیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بیش از 25 سال نگذشته باشد. مارکس نیز «اقتصاد سرمایهداری را فطرتا نظامی سیاسی نمیدانست.» اما کوشید تا نشان دهد که نیروهای سیاسی چگونه از پویش فرآیند اقتصادی نشات میگیرند.» پس از مارکس، نظریه نئوکلاسیک در فصل چهارم بررسی شده است. یکی از دروس بررسی شده، اقتصاد سیاسی بود. در این کتاب سعی شده است تا به تفاوتهای ظریفی که هر یک از رویکردهای اقتصاد سیاسی در کاربرد واژگان سیاست و اقتصاد مدنظر داشتهاند توجه خاصی شود.

متقاضیانی تکنفره باید درآمد مستقل داشته باشند تا در بازپرداخت مشکل نداشته باشند. اخذ وام با خرید اوراق وام مسکن به متقاضیانی که نیاز به نقدینگی فوری برای خرید مسکن دارند، این امکان را میدهد تا بتوانند وام مسکن را به صورت فوری دریافت کنند. افراد مجرد یا کسانی که متارکه کردهاند یا همسرشان را از دست دادهاند، در صورت داشتن درآمد مستقل نیز میتوانند درخواست وام بدهند. در “طرح 67 ” متقاضیان میتوانند از بانک صادرات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۶ درصد، بدون نیاز به ضامن با افتتاح سپرده کوتاهمدت، ظرف ۴۸ ساعت درخواست تسهیلات کنید. این تسهیلات بدون نیاز به سپردهگذاری به پروژههای تخریب و نوسازی بافتهای فرسوده سراسر کشور پرداخت میشود. فعال کردن پروژههای نوسازی و بازآفرینی بافتهای فرسوده در سراسر کشور. بانک مسکن به عنوان بزرگترین بانک فعال در زمینه مسکن برای زوجها یا خانوادههایی که میخواهند برای اولین بار صاحبخانه شوند، چند نوع وام مسکن مختلف ارائه کرده است. بانک مسکن این وامها را به دو صورت پرداخت میکند: وام مسکن یکم و وام اوراق. شرایط وام خرید مسکن خانه اولیها به این صورت است که متقاضیان، برای دریافت وام میباید ابتدا در بانک مسکن سپردهگذاری کنند. امکان خرید و فروش اوراق گواهی مسکن بانک ملی، برای متقاضیان در بازار فرابورس و از طریق شرکتهای کارگزاری، طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار امکانپذیر است.

از نظر متفکرین نئوکلاسیک «اقتصاد به معاملات خصوصی طالب بیشینهسازی فایده و سیاست به کاربرد قدرت دولتی برای همان هدف مطلق اطلاق میشود.» در فصل پنجم، اقتصاد سیاسی کینزی ارائه میشود. در سال 99، ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات برای اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در نظر گرفته شده است. کسانی که در صندوق پسانداز مسکن حساب دارند یا از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام مشترک میکنند، میتوانند از وام جعاله استفاده کنند. متقاضی میتواند بر اساس شرایط خود یکی از طرحها را انتخاب و اقدام به افتتاح سپرده کند. متقاضی میتواند در قرارداد مدت زمان کمتری را برای بازپرداخت به بانک اعلام کند. در طرح ۶۷ بانک صادرات متقاضیان میتوانند حداکثر تا۸۰ درصد مبلغ سپرده وام دریافت کنند، با توجه به حداقل سپردهگذاری ۵ میلیونی، بانک صادرات حداکثر تا ۴ میلیون تومانوام بدون ضامن پرداخت میکند. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پسانداز کافی ندارند یا نمیتوانند حساب سپرده افتتاح کنند و دوازده ماه در انتظار بمانند.

برخلاف وام مسکن زوجین برای خانه اولیها که تسهیلات آن از محل حساب “صندوق پسانداز مسکن یکم” ویژه زوجین پرداخت میشود، وام زوجین با اوراق ممتاز، از محل اوراق ممتاز، برای زوجین و به منظور خرید واحد مسکونی به متاهلین واجد شرایط، سایت economymag پرداخت میگردد. نرخ سود فروش اقساطی این وام 9 درصد بوده، و مدت بازپرداخت آن 20 سال است. حداکثر مدت بازپرداخت در این طرح 60 ماه است. در این حالت، متقاضی میتواند پس از گذشت شش ماه از سپردهگذاری، از امتیاز حساب صندوق پسانداز مسکن خود استفاده کند و بین 8 میلیون تا ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند. حساب پسانداز مسکن جوانان یکی از انواع حسابهای سپرده سرمایهگذاری کوتاهمدت است، که دارنده حساب میتواند با رعایت برنامه سپردهگذاری ارائه شده توسط بانک، در بلندمدت با شرایط خاص از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود. افتتاح حساب سپرده سرمایهگذاری خاص گواهی مسکن همانند سپرده کوتاهمدت عادی انجام و بر اساس مبلغ سپردهگذاری و مدت سپردهگذاری در قالب 3 طرح قابل ارائه میشود.

مبلغ این وام برای زوجها در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان. تسهیلات وام مسکن 98 برای زوجها در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. برای وام مسکن یکم ۹۸ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون، مراکز استانها و شهرها با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. مبلغ این وام در شهر تهران به ازای هر واحد مسکونی، به ازای هر نفر 60 میلیون تومان، و برای زوجین 100 میلیون تومان (هر نفر 50 میلیون تومان) میباشد. حداقل مبلغ سپردهگذاری ۵ میلیون تومان و سقف تسهیلات دریافتی ۲۰۰ میلیون تومان میباشد. پس از افتتاح حساب، متقاضی میتواند سپردهگذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به صورت یکجا در ابتدای دوره، یا به دفعات) آغاز کند. متقاضی میتواند پس از گذشت شش ماه از سپردهگذاری از امتیاز حساب صندوق پسانداز مسکن استفاده کرده و بیش از ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند. متقاضیانی که دارای پساندازی کافی برای افتتاح حساب صندوق پسانداز نزد بانک مسکن هستند، میتوانند از این روش استفاده کنند.

برای این منظور بانک مسکن در سال 99، ۵۰ هزار فقره تسهیلات برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده به سازندگان این پروژهها اعطا میکند. خرید، ساخت و تعمیر مسكن سه مقولهای است که بانک سامان به آنها وام میدهد. برای دریافت وام مسکن، بهتر است به سایت یا شعب هر بانک مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را کسب کنید. برای اطلاع دقیق از وام مسکن و میزان اقساط بانک ملی میتوانید از سایت بانک ملی ایران اطلاعات لازم را کسب کنید. متقاضیان دریافت وام از در بانک مسکن، میتوانید با مراجعه به سایت بانک مسکن یا مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک، از میزان سود سپردهها و اقساط تسهیلات بانک مطلع شوید. در ضمن اگر میخواهید قسط وام خود را که از بانک مسکن گرفتهاید، محاسبه کنید، میتوانید با مراجعه به سامانه بانک مسکن و وارد کردن شماره کارت تسهیلات، از مبلغ آن مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. اما نکته و شاید مشکل این بود که در آن زمان و البته هنوز هم واحدی درسی با عنوان اقتصاد سیاسی در هیچکدام از از دانشکدههای اقتصاد ایران تدریس نمیشد و تا آنجا که اطلاع دارم هنوز هم نمیشود.

برای دریافت وامهای مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه، متقاضیان باید برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنند. توجه داشته باشید که این آمار و شرایط مربوط به سال 98 است و ممکن است در سال 99 تغییراتی در این شرایط ایجاد شود. در این طرح تعهد بانک به سرمایهگذار تنها مربوط به پرداخت سود است و تخصیص اوراق بر اساس سیاستهای بانک ملی و موارد ذکرشده در آن است. رویکرد کلاسیک در دفاع از بازار خودتنظیم و اقتصاد آزاد بیان شده و نظریهپردازان آن بر این عقیدهاند که «نظامی منفک از سیاست و زندگی» است. سقف تسهیلات به املاکی تعلق میگیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بیش از 25 سال نگذشته باشد. برای دریافت این وام، نباید از تاریخ صدور پروانه ساختمانی ملک بیش از 25 سال گذشته باشد. بانک سامان با ضمانت سند ملک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون سپرده وام میدهد. تسهیلات مسکن بانک سامان تا ۵۰ درصد ارزش ملک معرفی شده از سوی متقاضی، حداکثر تا سقف ۵۰۰ ملیون تومان است.

سقف تسهيلات قابل پرداخت از محل حساب پسانداز مسكن جوانان در شهر تهران، شهرهای بزرگ، و ساير مناطق، به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان میباشد. وام مسکن یکم ۹۸ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون، مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در سایر مناطق شهری به ازای هر واحد مسکونی برای هر نفر 40 میلیون تومان، و به زوجین 60 میلیون تومان وام داده میشود. در سال جهش تولید تسهیلات اعطایی به سازندگان حرفهای در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی، به ازای هر واحد به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. شرایط وام خرید مسکن خانه اولیها به این صورت است که متقاضیان باید در بانک مسکن سپردهگذاری کنند. متقاضیان وام اوراق معمولاً افرادی هستند که پسانداز کافی ندارند یا نمیتوانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و ۱۲ ماه در انتظار بمانند. در صورتی که بیشتر از 25 سال (حداکثر 30 سال) از تاریخ صدور اولین جواز ساختمان گذشته باشد، سقف تسهيلات قابل پرداخت از محل حساب پسانداز مسكن جوانان در شهر تهران، شهرهای بزرگ و ساير مناطق، به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان خواهد بود.

همچنین به منظور رفاه حال مشتریان، امکان نقل و انتقال اوراق یاد شده توسط شعب، تنها برای اشخاص حقیقی و یا شخص حقوقی دارنده حساب نزد شعب بانک ملی ایران فراهم شده است. این سپرده تا زمان تسویه وام نزد بانک صادرات مسدود میماند و امکان برداشت از آن قبل از موعد مقرر و تسویه کامل اقساط بانک امکانپذیر نیست. در سال 98 بانک مسکن طرح 1 و 2 را تصویب کرد که به موجب آن همزمان با سپردهگذاری با حداقل سپرده 10 میلیون تومان، در ازای درصدی از مبلغ سپرده، تسهیلاتی تا سقف 200 میلیون تومان به صورت میانمدت پرداخت میشود، این مبلغ معادل 85 درصد میزان سپرده خواهد بود. یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن به زوجین ارائه میدهد، «وام مسکن زوجین» است که از دو روش “صندوق پسانداز یکم” و “اوراق ممتاز” پرداخت میشود. در سال 98 بانک مسکن طرح 1 و 2 را تصویب کرد که به موجب آن همزمان با سپردهگذاری با حداقل سپرده 10 میلیون تومان، در ازای درصدی از مبلغ سپرده، تسهیلاتی تا سقف 200 میلیون تومان، به صورت میانمدت پرداخت میشود، که این مبلغ معادل 85 درصد میزان سپرده خواهد بود.

بانک ملی ایران تحت عنوان “حساب سپرده سرمایهگذاری خاص گواهی مسکن”، وام مسکن به متقاضیان پرداخت میکند. وام صندوق پسانداز یکم یا وام مسکن خانه اولیها با تصویب بانک مسکن و شورای پول و اعتبار انجام میگیرد. طرح دیگری به نام “وام خرید زمان” وجود دارد که از محل حساب صندوق پسانداز مسکن پرداخت میشود. ارزش هر برگ از این اوراق مسکن 500 هزار تومان است و قیمت هر برگ به صورت روزانه تغییر میکند که نوسانات قیمت آن معمولا بین 8 تا 10 درصد ارزش آن است. نرخ سود سپردهگذاری این طرح، به صورت نرخ سود علیالحساب سالانه دو درصد است. شرایط گرفتن وام مسکن با تسهیلات سه ساله همراه است. بعد از افزایش نجومی قیمت مسکن طی دو سال گذشته، انواع وام مسکن خصوصا برای خانهاولیها با شرایط مختلف، توسط بانکها و موسسات ارائه شده است. در مطلب بالا سعی کردیم به انواع مختلف وام مسکن بانکها بپردازیم. در این نوشته قصد داریم به انواع وام مسکن و شرایط دریافت آنها بپردازیم. باید حداقل 5 سال از بازنشستگی آنها گذشته باشد و هرچه این زمان بیشتر باشد، اولویت آنها برای دریافت این وام بیشتر خواهد شد. باید حداقل 5 سال از بازنشستگی متقاضی گذشته باشد و هرچه این زمان بیشتر باشد، اولویت برای دریافت وام بیشتر خواهد شد.

مبلغ وام مسکن اوراق در مراکز استانها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر، برای زوجین 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 120 میلیون تومان است. مبلغ وام مسکن از محل اوراق در شهرهای مرکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر، برای زوجین 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 120 میلیون تومان است. مبلغ تسهیلات اعطایی به ازای هر برگ اوراق حق تقدم 500 هزار تومان میباشد که سقف اعطای تسهیلات به هر شخص 60 میلیون تومان و معادل 120 برگ اوراق است. حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت انقضا اوراق یاد شده، امکان دریافت تسهیلات مسکن از طریق شعبه بانک میسر میباشد. شرایط قسطبندی این تسهیلات به صورت ۱۲، ۲۴ و یا ۳۶ ماهه میباشد و اقساط میباید به صورت ماهانه تا پایان موعد مقرر بر اساس میزان اعلامی بانک پرداخت شوند. پس از پایان مهلت مذکور، بانک هیچگونه تعهدی در قبال دارنده اوراق ندارد.

تسهیلات وام مسکن یکم، هم به زوجها و هم به صورت انفرادی پرداخت میشود. همچنین مبلغ وام جعاله (تعمیرات مسکن) هم به رقم 40 میلیون تومان افزایش یافت که اوراق آن هم قابل خریداری است. حداقل مدت انتظار در این طرح، با توجه به اعتبار متقاضی و سپرده وی، بین 6 تا 36 ماه، و سقف اوراق قابل تخصیص بین 36 تا 50 میلیون تومان متغیر میباشد. خوشبختانه در دیماه 98، شورای پول و اعتبار مصوب کرد که مبلغ وام مسکن از محل خرید این اوراق، تا سقف 200 میلیون تومان برای زوجین در شهر تهران افزایش یابد. سقف تسهیلات در شهر تهران 160 میلیون تومان (80 میلیون تومان برای هریک از زوجین)، در شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز ، اصفهان ، کرمانشاه،اهواز، قم و شیراز) 120 میلیون تومان (60 میلیون تومان برای هریک از زوجین) و در سایر شهرها مبلغ 80 میلیون تومان (40 میلیون تومان برای هریک از زوجین) خواهد بود.