اقتصاد آنلاین–مهرداد فرامهر؛ به گزارش نیویورک تایمز، برای ماهها، معاملهگران نفت نگران بودند که تحریم اتحادیه اروپا و سقف قیمت نفت روسیه، دو اقدامی که از روز دوشنبه هفته گذشته اجرایی شدند، منجر به افزایش قیمت و کمبود خطرناک نفت خام در بازارهای جهانی شود.
آقای کاتونا گفت که پشتیبان نفتکش های مملو از نفت در بسفر به 22 نفر رسیده است که 17 تای آنها حامل نفت از قزاقستان هستند. او گفت که احتمالاً این کشتی ها بیشتر نفت خام خود را به مقاصد اروپایی می برند.
دیوید فایف، اقتصاددان ارشد در Argus Media، یک شرکت تحقیقاتی کالا، گفت: “همچنین آگاهی فزاینده ای وجود دارد که روند بازگشایی چین یک امر کند و طولانی خواهد بود و اروپا و ایالات متحده از نظر اقتصادی در زمستان سختی قرار دارند.”
دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا حرکت نسبتا آرام هفته اول افزایش تحریم ها علیه روسیه ممکن است ادامه پیدا نکند.
مسکو تا کنون مایل به فروش با قیمتهای پایین تر نیست و به نظر میرسد هنوز در تلاش است تا پاسخی به تحریم ها ارائه دهد. روز جمعه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت که مسکو کاهش تولید را در نظر خواهد گرفت، اقدامی که ممکن است قیمت ها را افزایش دهد اما همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه آیا مسکو میتواند تمام نفت خود را بفروشد و حمل کند، ایجاد خواهد کرد.
آقای کاتونا گفت که بیشتر کشتیها و نفت با قیمت مقرون به صرفه آنها به هند میروند. اروپا که زمانی مشتری بزرگ نفت روسیه بود، اکنون نفتکشهای بیشتری را از آمریکای لاتین، ایالات متحده و سایر نقاط جذب میکند.
به گفته تحلیلگران، تا کنون تأخیرهای قزاقستان قیمت کلی نفت را افزایش نداده است، هرچند که قیمت نفت خام قزاقستان را کاهش داده است. دولت های غربی، از جمله ایالات متحده، تلاش کرده اند تا دولت ترکیه را متقاعد کنند که آرام بگیرد، اما تاکنون موفق نشده است. اگر تأخیرها در حرکت نفتکش ها ادامه یابد، آنها می توانند شروع به افزایش قیمت کنند.
تحلیلگران می گویند که ممکن است در اوایل فوریه، زمانی که تحریم اتحادیه اروپا شامل محصولات پالایش شده روسیه می شود، مشکلات بیشتری ایجاد شود. بزرگترین نگرانی دیزل است، سوختی حیاتی برای نیرو دادن به وسایل نقلیه و صنعت که اروپا سال هاست مقادیر زیادی از روسیه وارد می کند.
ارائهدهندگان بیمه دریایی غربی، معروف به باشگاههای P&I، تاکنون از انجام این درخواست خودداری کردهاند و میگویند این غیرعادی است و میتواند خطر نقض تحریمهای غرب را افزایش دهد.
اما علیرغم انتظارها برای تأثیر افزایشی مسدودی تنگه بشفر به نظر میرسد که معاملهگران تا حد زیادی از این خبر ترسی به خود راه ندادند و قیمت نفت در هفته جاری حدود 10 درصد کاهش یافته است.
به گزارش آرگوس، اورال، عیار اصلی نفت خام روسیه، با قیمت حدود 42 دلار در هر بشکه بر روی کشتی ها در بنادر دریای بالتیک و دریای سیاه بارگیری می شود. قبل از جنگ در اوکراین، اورال معمولاً با قیمتی نزدیک به برنت فروخته میشد. خریداران اکنون میتوانند تخفیفهای بزرگی در حدود 35 دلار در هر بشکه دریافت کنند.
در چنین قیمتهایی، محدودیت قیمتی که 60 دلار در هر بشکه تعیین شده بود، برای نفتکشها کمی مشکل وجود دارد.
ویکتور کاتونا، تحلیلگر شرکت Kpler، شرکتی که حمل و نقل را دنبال میکند، گفت: با این حال، سقف قیمت “هیچ تاثیری” بر صادرات روسیه که ماه دسامبر با قدرت شروع شده است، نداشته است.
بازارهای نفت با درک این موضوع متوجه شدند که تحریمهای جدید علیه روسیه که معاملهگران از آن میترسیدند، حداقل ممکن است در ابتدا به اندازهای که تصور میشد ضربه بزرگی به عرضه نفت روسیه وارد نکند.
همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در پایان معاملات روز جمعه تا زیر ۷۱ دلار معامله شد و به کمترین میزان خود در یک سال گذشته و حتی قبل از حمله رپسیه به اوکراین رسید.
علاوه بر این، معامله گران محاسبه میکنند که افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی، با هدف مهار تورم، ممکن است رشد اقتصادی در سراسر جهان را کاهش دهد و تقاضا برای نفت را کاهش دهد. چنین نگرانیهایی با این فرض همراه است که چین، بزرگترین واردکننده انرژی در جهان، علیرغم کاهش محدودیتهای کووید، اقتصاد خود را تنها به تدریج تقویت خواهد کرد.
البته همه چیز به آرامی پیش نرفته است. ترکیه تانکرهایی را که بیشتر آنها حامل نفت برای شرکتهای فعال در قزاقستان مانند سرمایهگذاری مشترک شورون و اکسون موبیل هستند، از عبور از تنگه بسفر منع کرده است. مقامات ترکیه به دنبال اسناد بیمه نفتکشها هستند.
تحلیلگران همچنین می گویند که هنوز این امکان وجود دارد که تحریم ها منجر به کاهش قابل توجه تولید نفت روسیه شود، حتی اگر این مقدار کمتر از چیزی باشد که قبلاً تصور می شد. با گذشت زمان، قیمت ها ممکن است افزایش یابد و رعایت سقف 60 دلار را بیشتر مشکل کند. مسکو همچنین ممکن است نسبت به دریافت چنین قیمتهای پایینی ناآرام شود و اقداماتی را در نظر بگیرد که ممکن است قیمت ها را بالاتر ببرد، از جمله کاهش تولید نفت خود یا جلوگیری از افزایش جریانهای نفت از سایر تولیدکنندگان به بازار. نیل کراسبی در این مورد گفت: «این درک بازار را تغییر خواهد داد.»