این گزارش میافزاید: در راستای راهبری، هدایت و نظارت بر اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در هر استان، شورایی با عنوان شورای مهارت استان تشکیل میشود که رئیس اتاق اصناف مرکز استان، از اعضای آن است.
تعیین حمایت و سیاستهای تشویقی قابل اجرا برای واحدهای پذیرنده و مهارت آموزان نظیر اعطای نشان مهارت سالیانه به واحدهای پذیرنده برتر، ارزشگذاری به کیفیت همکاری واحدهای پذیرنده در طرحهای رتبهبندی و اعطای تسهیلات بانکی از مزایای پیشبینی شده در دستورالعمل فوق برای واحدهای صنفی پذیرنده است.
واحد پذیرنده مکلف است پس از دریافت مجوز مهارت آموزی در محیط کار QR Code آن را در معرض رویت مهارت آموزان، ناظران طرح و بازرسان اداره تامین اجتماعی قرار دهد. QR Code حاوی اطلاعاتی مشتمل بر اصالت مجوز واحد پذیرنده موضوع فعالیت آموزشی و مشخصات مهارت آموزان است.
اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای به آگاهی اتاقها و اتحادیههای صنفی و نیز واحدهای صنفی سراسر کشور میرساند: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه، یک دوره آموزش عملی و کاربردی است و برای اجرای بهتر این طرح، دستورالعملی نیز تدوین شده است که بر اساس آن، هیچ گونه حقی برای مهارت آموز و تعهدی برای واحد پذیرنده در راستای جذب و استخدام موقت یا دائمی مهارت آموز و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی برای وی ایجاد نمیشود.
یکی از دغدغههای پیشکسوتان صنفی، کمبود نیروهای جوان برای مهارت آموزی و شاگردی و دریافت و انتقال تجربیات است. در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همکاری با اتاق اصناف ایران، طرحی با عنوان طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه را ارائه کرده است که بر اساس آن، نیروهای کار ماهر بدون تحمیل هزینههای مالی به لحاظ پرداخت دستمزد و بیمه برای حداقل 100 ساعت (25 روز تا 18 ماه) در واحدهای صنفی آموزش داده میشوند.
همچنین موضوع تعیین و بررسی نقش هر یک از دستگاههای اجرایی استان در خصوص اجرای بهینه این طرح در دستورالعمل فوق پیشبینی شده است که لازم است مورد توجه اتاقهای اصناف سراسر کشور قرار گیرد.
برای مشاهده کامل دستورالعمل طرح مهارت آموزی درمحیط کار واقعی و آموزش دوگانه اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/