انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1401 (تمامی بانکها)

در اجرای سیاست پولی، بانک مرکزی میتواند مستقیماً از قدرت تنظیمکنندگی خود استفاده نموده و یا به طور غیرمستقیم از اثرگذاری بر روی شرایط بازار پول به عنوان انتشار دهنده پول پرقدرت (اسکناس و مسکوک در جریان و سپردههای نزد بانک مرکزی) استفاده نماید. مطمئنا هنگام شنیدن دویست و پنجاه میلیون این وام برای شما از جایگاه والایی برخوردار شد اما باید بگوییم دریافت این عدد نیز شرایط و ویژگیهای خاص خودش را دارد که در ادامه در مورد انواع وامها و قیمت آنها صحبت خواهیم کرد. در این مقاله با عنوان انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1401 سعی شده تمامی موارد به صورت موشکافانه بررسی شود. بانک ملی ایران با عنوان طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران به ارائه تسهیلات پرداخته است. در چنین شرایطی لزوم تغییر شرایط تسهیلات به شدت حس میشود. برخی از بانکها برای دیر پرداخت کردن وامها جریمه در نظر میگیرند. اگر وام گیرنده از عهده پرداخت وام برنیاید پس از چند اخطار و طی کردن مراحل قانونی توسط بانک، خانه مصادره شده و به اسم بانک میشود.

سن خانهای که با این وام خریداری میشود نباید بیشتر از 25 سال باشد. از همین رو خیلی از افراد تلاش میکنند تحت هر شرایطی شده است یک خانهای هر چند کوچک برای خود خریداری کنند. معمولا سقف تسهیلات این بانکها زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و تمامی بانکهای خصوصی آن را پرداخت میکنند. سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن برای مناطق محروم نیز برحسب سنتیسازی، سازنده حرفهای و استفاده از تکنولوژی نوین ساخت، به ترتیب ۴۰ میلیون، ۶۰ میلیون و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بانک مسکن موظف به پرداخت ۴۰ هزار فقره وام خرید مسکن به بازنشستگان خواهد بود که سقف آن در تهران و کلانشهرها ۵۰ و در سایر شهرها و روستاها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. مثلا بانک سامان نیاز به ضامن ندارد و بانک سند را به عنوان ضامن قرار میدهد و نهایت با سقف ۶۰ میلیون تومان وام پرداخت میکند.

معمولا وامهایی که برای خرید مسکن یکم پرداخت میشود با نرخ سود کمتری در مقایسه با وام تعمیرات و جعاله است. البته باید در نظر داشت که هیچ یک از اخباری که در مورد مبلغ وام مسکن یکم 1401 یا اقساط وام مسکن 1401 مطرح شدهاند قطعی نیستند و برای اخبار قطعی باید منتظر بمانیم. در زمانهای قدیم تعداد سه ضامن کارمند دولتی مورد نیاز برای دریافت وام مسکن بود. حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم بندی جغرافیایی که به سه بخش شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم میشود. اقساط وام مسکن را با توجه به نرخ سود وام باید پرداخت کنید. اگر جواز ساختمان بیشتر از ۲۵ سال و کمتر از ۳۰ سال باشد، سقف تسهيلات قابل پرداخت از محل حساب پسانداز مسكن جوانان در شهر تهران، مراكز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعيت و ساير مناطق در تسهيلات انفرادی به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و در تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان و دقيقا مطابق سقف تسهيلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن در اين املاک تعيين می گردد . در این حالت، متقاضی میتواند پس از گذشت شش ماه از سپردهگذاری از امتیاز حساب صندوق پسانداز مسکن خود استفاده کند و بیش از 8 میلیون تا سقف 12 میلیون تومان وام دریافت کند.

همچنین سقف تسهیلات ارائه وام برای سنتیسازی، سازندههای دارای صلاحیت حرفهای و انبوهسازان و همچنین ساخت با تکنولوژیهای جدید نیز متفاوت در نظر گرفته شده است. تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار 18درصد پرداخت میشود اما سازندههای دارای پروانه صلاحیت حرفهای و انبوهسازان چنانچه از تکنولوژی نوین در ساختوساز استفاده کنند، این تسهیلات را با نرخ سود 17 درصد با یک درصد سود کمتر دریافت خواهند کرد. در تهران برای سنتیسازی کمترین سقف تسهیلات بدون نیاز به سپرده در نظر گرفته شده است که معادل ۷۰ میلیون تومان است و برای سازندههای دارای صلاحیت حرفهای و انبوهسازان ۹۰ میلیون تومان و همچنین ساخت با تکنولوژیهای جدید ۱۱۰ میلیون تومان به ازای ساخت هر واحد پرداخت میشود. دولت برای جبران این خسارت و پیشگیری از خسارت در سالهای بعد سقف وام مسکن روستایی را افزایش داد. اگرچه طبق ضوابط تعیینشده در این تسهیلات ملک خریداریشده و یا واحد مسکونی در حال ساخت در رهن بانک قرار میگیرد اما شرایط ضامن نیز برای آن لحاظ شده است بنابراین معرفی حداقل یک ضامن معتبر به همراه فیش حقوقی قابلتوجه برای ارائه این تسهیلات ضروری است. شما یا ضامنتان نباید هیچ سابقه چک برگشتی یا بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشید.

وام مسکن زوجین در شهر تهران میتوانند تا ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن همانند سپرده کوتاه مدت عادی انجام و بر اساس مبلغ سپرده گذاری و مدت ماندگاری در قالب 3 طرح قابل ارائه می باشد. بر همین اساس دو نوع ابزار سیاست پولی قابل تفکیک میباشد که ابزارهای مستقیم (عدم اتکا بر شرایط بازار) و غیرمستقیم (مبتنی بر شرایط بازار) سیاست پولی نامیده میشوند. نرخ سود این وام 11 درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام بانک 12 سال است و مثل دیگر وامها به دو روش ساده و پلکانی سالانه و دورهای قابل پرداخت است. اقساط وام مسکن را میتوان به روش ساده یا پلکانی پرداخت کرد. بازپرداخت به روش های ساده و پلکانی وجود دارد. برای دریافت وام از طریق اوراق، محدودیت دفعات وجود ندارد. توانایی واریز ماهانه اقساط توسط متقاضی از طریق بانک و با بررسی حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب بانکی و غیره باید تأیید شود.

ویژگی این طرح این است که وقتی یک زوج اقدام به دریافت وام میکنند کار اداری آنها زودتر انجام میشود و کمتر دچار دردسر میشوند و در نهایت مبلغ دو برابری از حالت انفرادی دریافت میکنند. در سالهای اخیر طرحی از بانک مسکن ارائه شد که وام مسکن زوجین مبلغ دو برابری داشته باشد. مانند زلزله قطور و سیل کرمان که باعث تخریب بسیاری از خانههای روستایی شد. به طور مثال در وام جعاله بانک مسکن میزان سود ۱۸ درصد تعریف شده است که خود عدد بزرگی به حساب میآید اما کار بسیاری از افراد را راه میاندازد. در این متن نگاهی کامل و جامع به انواع وام مسکن انداخته شده است. مدارک لازم برای انواع وام مسکن چیست؟ بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام صورت میگیرد. از شرایط دریافت وام مسکن به صورت خرید زمان سپردهگذاری 24 میلیون تومان به مدت 6 ماه است. برای دریافت وام مسکن یکم 1401 باید نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال سپردهگذاری کنید. در این مقاله به بررسی شرایط وامهای مسکن و همچنین وام مسکن 1401 و وام مشترک با خرید اوراق و وام مسکن یکم 1401 خواهیم پرداخت. شرایط گرفتن وامهای مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است.

وامهایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت میکنند و وامهایی که از محل صندوق پسانداز سایت economymag مسکن پرداخت میشود. برخیها شروع به ارسال سه اخطار میکنند. حداقل میزان سپرده برای دریافت این وام مبلغ 3 میلیون تومان است و برای میزان زمان سپرده گذاری حداقل یک و حداکثر سه سال برای دریافت وام باید تحمل کنید. جوانان میتوانند با حسابهای سپرده سرمایهگذاری کوتاه مدت به نام حساب پسانداز مسکن جوانان برای خرید خانه خود برنامهریزی کنند و از تسهیلات و مزایای این حساب با بازپرداخت اقساط برای خرید خانه بهرهمند شوند. هر کشور با توجه به بودجه و امکانات تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار میدهد که با کمک آن تسهیلات به هدفی که دارند رسیدگی کنند. به طور کلی در سالهای اخیر وام مسکن در ایران با استقبال خوبی از مردم روبرو شده و همین امر باعث شده افراد زیادی برای درخواست خود هر ساله به بانکها برای پرسیدن شرایط اینگونه وامها مراجعه کنند. با توجه به جهش قیمتی که در سال 98 شاهد بودیم، تمایل مردم به دریافت وام مسکن حتی از قبل هم کمتر شده است.

این وام مسکن هم به زوجین و هم به صورت انفرادی پرداخت میشود. وام گیرنده موظف است در مدت زمان ومشخص شده مبلغ وام خود را پرداخت نماید. هنوز اخبار قطعی در مورد مبلغ وام مسکن یکم 1401 یا اقساط وام مسکن 1401 اعلام نشده است. برای وام مسکن یکم 1401 انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون است. در پایان سال پنجم به ترتیب بالغ بر 150میلیون تومان، 110 میلیون تومان و 84 میلیون تومان تعیین شده است. در پایان سال ششم به ترتیب بالغ بر 160 میلیون تومان، 120میلیون تومان و 94 میلیون نومان است. یکی از وامهای پرتقاضا و پرطرفدار در ایران وام مسکن یکم است. برای انتقال وام مسکن یکم به کسی که قصد خرید خانه را دارد باید از روش انتقال بدهی استفاده کنید. در این روش انتقال وام مسکن یکم نیازی به پرداخت بخش از مانده بدهی نیست. در ایران سالها است که بانک مسکن و دیگر بانکها تسهیلات وام مسکن یکم را با شرایطی مشخص و تعریف شده به درخواستکنندگان اعطا مینماید. این در حالی است که وام مسکن زوجین مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ میلیون تومان و وام مسکن زوجین سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان میتوانند از تسهیلات وام مسکن یکم 1401 استفاده کنند.

متقاضیان، هم کسانی که در صندوق پسانداز مسکن حساب دارند و هم کسانی که از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام مشترک میکنند، میتوانند از وام جعاله استفاده کنند. ملکهایی که تاریخ صدور جواز ساخت آنها کمتر از ۲۵ سال است میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. جوانان بالای ۱۸ سال (چه مجرد چه متأهل) با درآمد مستقل میتوانند از این وام بهره ببرند. این سود از ۸ درصد شروع میشود تا در برخی از وامها به ۱۸ درصد نیز میرسند. هر کدام از این وامها میزان عددی مشخصی را در اختیار درخواست کننده قرار میدهند در نتیجه حتی میتوان میان وامها تفاوت ایجاد شد. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی 5 درصد محاسبه خواهد شد. نرخ سود این وام بانک مسکن به صورت خرید زمان 11 درصد است. نرخ سود تسهیلات این وام و همچنین نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد است. وام مسکن جوانان خدمتی از سوی دولت و بانکهاست که این امکان را برای جوانان فراهم میسازد تا با کمک این طرحها و تسهیلات بانکی صاحبخانه شوند. جوانان احتیاج به مقدار بیشتری پول دارند و اولین چیزی که ذهن آنها خطور میکند دریافت وام است. افرادی که قبل از این، از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانکها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم­الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده کردهاند مشمول این نمونه از وام مسکن جوانان نخواهند شد.

برای دریافت این وام متقاضی باید دو برابر مبلغ وام دریافتی را به مدت شش ماه سپردهگذاری کرده باشد. وامهای مسکن به دو گروه کل تقسیم میشود. به عنوان مثال فردی که قصد دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی دارد، باید تا ۱۴۰ برگ اوراق خریداری کند و هزینهای در حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند. وام ساخت مسکن یا وام بدون سپرده ساخت مسکن به عنوان یکی از پرطرفدارترین تسهیلات ملکی در بین سازندهها بعد از یک سال تعلیق، دوباره احیا شده است. در پست قبلی سایت آی آر حسابداران در بخش کتب حسابداری برای شما جزوه اقتصاد کلان رشته حسابداری را قرار دادیم که میتوانید به صورت کاملا رایگان آن را از سایت دانشجویان حسابداری دانلود کنید و در این پست از سایت حسابداری برای شما جزوه کتاب اقتصاد کلان پیام نور دکتر مهدی تقوی را قرار دادیم. برای مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود جزوه کتاب اقتصاد کلان پیام نور دکتر یگانه موسوی جهرمی در ادامه مطلب با ما همراه باشید. این جزوه توسط دکتر یگانه موسوی جهرمی با فرمت پاورپوینت تهیه و تنظیم و تدریس می شود. از طریق لینک زیر میتوانید جزوه کتاب اقتصاد کلان دکتر مهدی تقوی را به صورت رایگان دانلود کنید.