عملکرد مواد مغذی بررسی پیامدهای سیاست‌های دولت در دو سال گذشته در کنترل تورم در سبد غذایی مردم

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، با وجود رشد شدید قیمت ها، امسال با شنیدن اخباری مبنی بر سیاست های انبساطی، احتمال وقوع تورم بیش از آنچه در سال های گذشته شاهد بودیم وجود دارد. در دو سال و نیمی که از تشکیل دولت سیزدهم می گذرد، برخلاف وعده های متعدد رئیس جمهور و سایر اعضای دولت در خصوص کنترل تورم، شتاب قیمت ها به ویژه در قیمت مواد غذایی بسیار چشمگیر بوده است.
روزنامه اقتصاد 24 در خبری نوشت: در این دو سال غذا به طور متوسط ​​200 درصد رشد کرد و قیمت ها در این بخش سه برابر شد. افزایش 200 درصدی قیمت مواد غذایی زمانی که در کنار افزایش دستمزدها قرار می‌گیرد، بسیار مهم‌تر می‌شود. در دو سال گذشته دستمزدها 84 درصد افزایش یافته است و چانه زنی هایی که نمایندگان کارگران برای جبران عقب ماندگی دستمزدها و رسیدن آنها به حداقل دستمزد معیشتی انجام داده اند، هیچ نتیجه ای نداشته است.

تنها استثنا غذا است

در فهرست خوراکی ها، همه ردیف ها بین 100 تا 300 درصد افزایش یافت و قیمت هویج نسبت به مرداد 1400 تنها 24 درصد کاهش داشت و میانگین قیمت هویج در مرداد 1400، 17 هزار و 303 تومان بود، اما در اسفند 1402 کاهش یافت. به 13 هزار و 138 تومان.

در کنار این رشد منفی، کالاهایی نیز شاهد افزایش چهار برابری قیمت بودند که مهم ترین آن بره، بیشترین تاثیر را بر بودجه خانواده دارد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار، قیمت گوشت گوسفند در دوران دولت سیزدهم ۱۳۸ هزار و ۴۹۹ تومان بود اما در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به ۵۶۰ هزار و ۸۶۷ تومان رسید. یعنی 305 درصد افزایش قیمت یعنی چهار برابر شدن قیمت.

البته شاید با خواندن قیمت 560 هزار تومانی اعلام شده از سوی مرکز آمار تعجب کنید چرا که تقریبا همه ما چندین بار با قیمت های تا یک میلیون تومان مواجه شده ایم. این خوش بینی مرکز آمار در خصوص قیمت ها شاید به دلیل محاسبه قیمت گوشت دولتی در سبد نمونه باشد. اما گوشت دولتی به چه نسبتی از افراد جامعه می رسد؟

مسئولان می گویند امروز 900 هزار تن تولید داریم. اما رئیس اتحادیه دام سبک می گوید ما شاهد این میزان تولید نیستیم. مصرف کننده ای که با او صحبت می کنیم می گوید مصرف گوشت در سبد ماهیانه او کاهش یافته است.

صاحب فروشگاه هم می گوید 60 درصد افت فروش داشته است. آمار کشتارگاه ها تولید 900 هزار تنی را نشان نمی دهد. اگر واقعا 900 هزار تن تولید کنیم، قیمت گوشت نباید به 600 تا 800 هزار تومان برسد. نمودار عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند.

اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت ها کاهش می یابد. بنابراین می توان گفت بر اساس قیمت فعلی بازار نمی توانیم 900 هزار تن تولید کنیم. آمار کشتارگاهی از ابتدای سال تا دی ماه نیز نشان می دهد که در مدت 10 ماه حدود 400 هزار تن تولید داشته ایم.

اگر بین 10 تا 30 درصد کشتار را خارج از کشتارگاه های رسمی در نظر بگیریم، 520 هزار تن تولید داخلی داریم. با توجه به واردات 90 هزار تنی در ده ماه گذشته، می توان سرانه هفت کیلوگرمی را محاسبه کرد که البته در دهک های پایین جامعه این سرانه کاهش چشمگیری داشته و برای بسیاری از آنها از سبد غذایی حذف شده است. اسارت.
قیمت شیر ​​خشک 2.5 برابر شد

قیمت شیرخشک 2.5 برابر شد. زمانی که روحانی دولت را به رئیس جمهور تحویل می داد، قیمت یک قوطی شیرخشک 450 گرمی 39 هزار و 744 تومان بود اما در اسفند 1402 قیمت آن به 101 هزار و 498 تومان رسید.

این رشد قیمت ها به دلیل تغییر قیمت ارز ترجیحی از 4200 به 28500 تومان است، اما همزمان با تاخیر در تخصیص و کاهش قیمت شیر ​​خشک، سال گذشته با کمبود شیر خشک در بازار مواجه شدیم. کشور. بازار.

عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک در کشور در حالی رخ داد که سالانه حدود 20 هزار تن مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد از طریق واردات به کشور عرضه می شود. این بدان معناست که حدود 80 درصد از مواد اولیه شیرخشک از طریق واردات در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

بنابراین در چنین شرایطی انتظار می رفت عدم تخصیص ارز برای واردات ماده اولیه این محصول منجر به کاهش تولید شیرخشک و توقف آن در اکثر موارد شود.

از 30 مهرماه سال گذشته عرضه شیرخشک با ثبت کد ملی و تاریخ تولد کودک در سامانه «تکن» سازمان غذا و دارو، اما مشکلات ارزی و عدم توجیه عرضه انجام می شود. شیرخشک دولتی به داروخانه ها این محصول را به یک نادر تبدیل کرده است.

دولت علت افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی را حذف سکه 4200 تومانی عنوان کرد، اما وقتی قیمت کالاهایی را که سکه 4200 تومانی را اعمال نکرده اند بررسی می کنیم، می بینیم که این کالاها نیز رشد کرده اند. به موازات کالاهای یارانه ای

قیمت برنج سه برابر، ماهی سه برابر، تخم مرغ سه برابر، هندوانه چهار برابر و…

دولت سیزدهم در موقعیتی کنترل اقتصاد کشور را در دست گرفت که در گام اول تورم را به نصف کاهش داد و آن را تک رقمی کرد. اما وقتی قیمت ها از وعده ها خیلی عقب بود، یکی از آقایان از تحقق وعده کاهش تورم در پایان هشت سال دولت رئیس جمهور صحبت کرد.

مانند وعده ساخت یک میلیون خانه در سال که در پایان سال به چهار میلیون خانه تبدیل شد.
تاثیر قیمت ها بر دهک های مختلف

تورم و افزایش قیمت محصولات غذایی از این جهت حائز اهمیت است که تاثیر متفاوتی بر دهک های مختلف دارد. مرکز آمار ایران در بهمن ماه سال گذشته در گزارشی اختلاف نرخ تورم دهه اول و دهم را به 2.5 درصد اعلام کرد.

با توجه به اینکه سهم بالایی از بودجه خانوارهای دهک آسیب پذیر به مواد غذایی اختصاص می یابد، تورم قیمت مواد غذایی بیش از دهک های پردرآمد بر این دهک ها تأثیر می گذارد.

طبق آمار بازار مواد غذایی، کارگری که سرپرست یک خانواده چهار نفره است باید «حدود ۶۵ درصد» از درآمد خود را برای تهیه سبدی از حداقل اقلام غذایی خرج کند.

این در حالی است که از سال 1359 قدرت خرید کارگران حداقل دستمزد بیش از 65 درصد کاهش یافته و به کمتر از نصف رسیده و حداقل دستمزد واقعی کارگران در این سال به کمترین میزان خود در 28 سال گذشته رسیده است. .

در این شرایط کارگران و اقشار ضعیف جامعه نه تنها در خرید گوشت، بلکه در خرید سایر کالاها مانند حبوبات و نان نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

دولتی که مدعی جمع آوری “7000 صفحه طرح” برای سامان دادن به اوضاع کشور شده است، “زبان دنیا را می داند” و حتی بدون رفع تحریم ها می تواند رفاه اقتصادی مردم را تامین کند، تیمی از چهره های گمنام امام زمان (عج) دانشگاه صادق (علیه السلام) که برخی از آنها در اکثر مواقع در استخدام محافل سیاسی قرار گرفتند، اکنون که به کارنامه دو سال و نیم گذشته نگاه می کنیم، غیر از کاهش رشد نقدینگی. که تاثیر مثبتی بر زندگی نداشته است، در هیچ یک از سیاست های کنترل قیمت وضعیت مثبتی وجود ندارد.

نمایندگان مجلس و کارشناسان بارها به شرایط سخت اقتصاد و زندگی مردم اشاره کرده اند. مسعود مازیکیان با اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از تشدید معضلات اقتصادی، تصریح کرد: توجه به معیشت مردم به اندازه زنده ماندن آنها از اصول قانون اساسی است، بنابراین دولت ها باید بتوانند مسکن، ازدواج، غذا و شغل را تامین کنند. فرصت ها برای مردم است، اما از آنجایی که ما نتوانسته ایم این وظیفه را انجام دهیم و تورم به جای بهبود روز به روز بدتر می شود، طبیعی است که پدیده های اجتماعی مانند دزدی تشدید شود و به تدریج جیب بری در جامعه افزایش یابد.

تا زمانی که نتوانیم معیشت و سرپناه و حداقل سطح زندگی را که مانند خوردن و نمردن است برای مردم فراهم کنیم. طبیعی است که برخی افراد برای زنده ماندن مجبور به انجام کارهایی هستند که با اصول اخلاقی و انسانی مغایرت دارد.

وی در پاسخ به پزشکان، وظیفه دولت و مجلس در این زمینه چیست؟ وی گفت: آقای رئیسی در ابتدای دولت وعده داده بود که تورم را ابتدا به نصف و سپس تک رقمی کند، اما تک رقمی جای خود را دارد. قدرت خرید به شدت کاهش یافته است و کارمندانی که زندگی عادی دارند دیگر قادر به تامین نیازهای روزمره خود نیستند. رفاه در سطح مناسبی از زندگی مردم رخت بربسته، سفره های مردم کوچک شده و دولت به وعده های خود عمل نکرده است. او حتی متوجه شعارهای مربوط به مسکن هم نشد و قرار بود بحث اجاره بها و رشوه حذف شود اما این اتفاق نیفتاد.

رکورد غذا

217

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1896967/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1