هفت حقایقی که همه باید درباره بازرگانی بدانند

خاطره جالبی که از این شبها در ذهنتان مانده چیست؟ قبل از این کار صاحب رستوران بودم و پنج شعبه داشتم اما ورق برگشت و ورشکست شدم. اما مدتی قبل حتی مرا بازداشت کردند و به دادسرای بهداشت فرستادند. مشاهدات عینی خبرنگار ما حکایت ازآن دارد که حتی باجه های بانکی هم دستگاه تشخیص اسکناس های خود را کار انداخته و به مردم هم متذکر شده اند که قبل از تحویل اسکناس از اصل یا کپی بودن آن اطمینان حاصل کنند. بله داریم، از خوانندهها و بازیگرها. نگاه میکنند ببینند کداممان از بقیه بهتر و تمیزتر کار میکنیم و غذا بهتر است، مشتری ثابت همان میشوند. به میلههای پشت بساط، همانجایی که «سعید» ایستاده تکیه میدهم و به آدمها نگاه میکنم. به «سعید» میگویم که کار جالبی دارید، مخصوصا که این ساعت هیچ رستورانی در تهران باز نیست. وی افزود: قرار نیست از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت کسی را محروم کنیم. مردم انگار شبها از روزها خندانترند. از ویژگیهای بارز ایرانچک ۵۰ هزار تومانی آبی این است که روی آن، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا(ع) بهکار رفته و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. مشمولین سهام عدالت می توانند برای اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات متداول در مورد طرح ساماندهی سهام عدالت، با سامانه تلفن گویای سهام عدالت به شماره ۸۳۳۳۸ که به همین منظور در سازمان خصوصی سازی مستقر است، تماس برقرار نمایند.

محتشم خاطرنشان کرد: در زمستان سال جاری هم شاهد نقل و انتقالات نسبی قابل قبول در بخش مسکن بودیم که البته به خاطر صرفه جویی خریداران از افزایش قیمت ناشی از تغییر مقطع سال و افزایش دستمزدها و خدمات است که مقداری طبق سنوات معمول هر سال اتفاق سایت economymag می افتد. همین حالا به خاطر اصرار خانواده و شرایطی که در حال تجربهاش هستم، به این نتیجه رسیدم که باید نوع کار را کمی عوض کنم یا لااقل مجوز داشته باشم؛ به همین دلیل به شهرداری درخواست زدم که البته این درخواست هم هنوز روی هواست. رئیس سابق موسسه عالی آموزش عالی بانکداری ایران اظهار داشت: استهلاک اسکناس در کشور ما به ضعف سیستم بانکی مربوط است که هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید بانکداری الکترونیکی و بهره گیری از کارت های اعتباری را ترویج دهد. رئیس سابق موسسه عالی آموزش عالی بانکداری ایران تأکید کرد: حذف سه صفر در شرایط کنونی خود شاید موجب افزایش نرخ تورم شود، چراکه وقتی مردم گمان کنند که از مقیاس پول ها و سپرده های آنها کاسته خواهد شد هر چند که در واقع هیچ تفاوتی روی نخواهد داد به علت عدم اعتماد به سیاست های اقتصادی دولت به جایگزینی سرمایه های خود با کالا گرایش پیدا خواهند کرد که این امر خود به تورم دامن می زند.

میروم راننده اسنپ میشوم تا بعد ببینم باید چه کنم. باید دید حالشان چطور است. چطور این افراد را مدیریت میکنید؟ به این ترتیب حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (بدون احتساب سابقه) به رقم ۲۶.۱۰۴.۲۷۰ ریال میرسد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۴۴.۵درصدی را نشان میدهد.شایان ذکر است که حداقل دستمزد یک کارگرد مجرد در سال نودوهشت مبلغ ۱۸.۰۶۸.۸۱۰ ریال بوده است. به هر حال نمیدانم، مدتی است که نیامدهاند. همچنین، درج شماره تلفن همراه معتبر در سامانه جهت برقراری تماس یا اطلاع رسانی احتمالی توسط سازمان خصوصی سازی الزامی است. وی گفت: شماره تلفن ۸۳۳۳۸ نیز آماده پاسخگویی ۲۴ ساعته به سهامداران عدالت است. دردسرش هم کمتر است. رستورانها بسته است و به نوعی برای مردم، هم رفع گرسنگی است و هم تفریح. با بقیه رقابت هم میکنید؟ وی گفت: دولت تصمیم گرفت ۲۰ درصد سود پالایشگاه های مشمول طرح سهام عدالت مربوط به خود و بقیه به سهام عدالت اختصاص یابد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان، تاکید کرد: امیدواریم نتایج این دو تصمیم در شورایعالی کار، در سال جهش تولید به ایجاد شرایط مطلوب کار و تولید در کشور کمک کند. یعنی حداقل بگیران در سال ۹۹ افزایش ۲۶ درصدی در پایه حقوق را خواهند داشت.

افرادی که بخواهند کنار محل کار ما چیزی مصرف کنند، با خواهش و صحبت دوستانه و توضیح اینکه نان ما بریده میشود، مجابشان میکنم که این کار را نکنند. بیشتر چه افرادی مشتری شما هستند؟ اکبری تصریح کرد: در بخش جعل ارقام برخی سودجویان در نمونه اصلی یک صفر اضافه میکنند و به افرادی که اطلاع کافی در این زمینه ندارند، پرداخت میکنند و ممکن است به اهداف شوم خود برسند.این مقام در پلیس آگاهی خاطرنشان کرد: قوانین برای مقابله با جعل اسناد رسمی کشور از بازدارندگی لازم برخوردار نیست و باید این قوانین اصلاح شود تا انگیزه این کار برای افراد از بین برود. وی بخش مسکن را تابعی از اقتصاد کلان دانست و گفت: تا زمانی که اقتصاد کلان کشور به در شرایط نرمال قرار نگیرد بخش مسکن هم نمی تواند به طور مستقل به رونق برسد اما ویژگی بخش مسکن این است که اگر اقتصاد کلان بخواهد به گردش منطقی خودش برسد باید از بخش مسکن شروع کند؛ زیرا بخش مسکن از یک سو سهم ۱۵ درصدی مستقیم در اقتصاد کلان دارد و از سوی دیگر بسیاری از صنایع به این بخش وابسته است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا کپیهای رنگی اسکناس در کشور وجود دارد، گفت: دلیل این امر را میتوان در زیاد بودن دستگاههای کپی رنگی در کشور دانست که بهوفور یافت میشود. همان است که بود… وضعیت درآمد خوب است؟ ” اعلام وضعیت متوفی بودن مشمول “. ” اعلام مشمول بودن یا نبودن هر فرد در طرح سهام عدالت”. ” صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسویه نشده سهام عدالت”. ” صدور صورت وضعیت تسویه اقساط مشمول “. وی همچنین درباره ریزش شاخص بورس در روز گذشته گفت: وضعیت بورس خوب است. شلوغ و پر طرفدار است. افزایش حق مسکن کارگری با تصویت هیات دولت قابل اجرا خواهد بود. سایر سطوح علاوه بر حق مسکن روزی ۲۶۰۰ تومان نیز اضافه شد. ارجاع به دادسرا نیز همان یک بار بود و با دستور قاضی، پرونده مختومه شد. اگر یک روز واقعا دیگر اجازه کار ندهند چه؟ مدیریت کردن این افراد سخت است؛ اگر حواسمان نباشد، مشکل ایجاد میشود. خیلی خاطره خوبی ندارم چون علاقهای به کار کردن در این فضا ندارم. روزها اصلا اجازه نمیدهند به این شکل کار کنیم.

تا امروز بالای ۱۰ مورد پیش آمده که بار مرا بردهاند و مجبور شدهام دوباره تهیه کنم. به خصوص وقتی که آنسوتر آتش به راه باشد و صدای گر گر زغال، موسیقی متن حرفهایت شود. تبسم فرجی در خصوص ارزیابی وضعیت مسکن مهر استان مرکزی گفت: بیشتر پروژههای مسکن مهر استان مرکزی به بهرهبرداری رسیده و تخصیص در خصوص آنها صورت گرفته است. همچنین در رو و پشت این ایرانچک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده بهسوی آن در حال پرواز است. گروه ایرانخودرو قول داده است که بهطور همزمان به تعهدات معوق خود نیز عمل کرده و به زودی تعداد آنها را به صفر خواهد رساند. وی گفت: کسی که سال ۹۴ مشمول سهام عدالت شده است همان میزان سود می برد که سهامداران سال ۸۵ سود می گیرند. چه شد که این کار را راه اندازی کردید؟ حال پرخاشگر را باید یک طور مدیریت کرد، حال لات و زورگو را طور دیگر.

شب گذشته جلسه شورایعالی کار بعد از چندین ساعت بحث و بررسی میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نتایج مشخصی درباره پرونده مزد ۹۹ رسید. یک شب پلیس میآید و یک شب شهرداری. اگر شهرداری هم بخواهد وارد عمل شود باید با هماهنگی پلیس اقدام کند. ماشینمان را میبرند. وظیفه برخورد با سد معبرتا ۱۰ شب با شهرداری و بعد از آن با پلیس است. مشکلات شب کمتر است. یک شب حتی اینجا فیلمبرداری بود و آقای گلزار آمد. ایرانچک ۵۰ هزار تومانی تقلبی دوماه پس از انتشار و عرضه اولیه ایرانچک اصلی به بازار آمد و اکنون میزان اسکناسها و چکپولها به حدی رسیده که مردمی که این روزها گرفتار این پول های تقلبی شدهاند، میگویند که این چکپولها را از بانک گرفتهاند. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، عبدالناصر همتی راهپیمایی امسال را بسیار پرشور دانست و گفت: ما باید قدردان مردم باشیم. عدهای در نهایت میخواهند پول غذا را ندهند که میگویم نوش جانت برو.

آخرین مورد به کشور زیمباوه مربوط می شود که دولت آن کشور در آن برهه به حذف 10صف از پول ملی اقدام کرد. در این زمینه یک اقتصاددان اظهارکرد: حذف 3 صفر از اسکناس های موجود ضروری نیست، زیرا با این اقدام تنها مقیاس کم می شود و تاثیری روی اقتصاد نخواهد گذاشت. این اقتصاددان تاکید کرد: حذف صفر از پول ملی فاقد توجیه پولی لازم است به هر صورت مسلم آن است که کشورهایی که اقدام به تغییر واحد پولی کشور خود کردند، قبل از آن اقدامات دیگری نظیر کنترل نرخ تورم و کاهش صفرهای پول خود کردند. کشورهایی که اقدام به تغییر واحد پولی کشور خود کردند، قبل از آن اقدامات، نرخ تورم را مهار کرده بودند. که البته یکی از تفاوتهای فاحش ایرانچک اصلی و تقلبی ۵۰ هزار تومانی در همین پرندهای است که در بالا اشاره شد. البته باید یادآور شد که در ماه های گذشته ماموران پلیس به دنبال یک عملیات ویژه اطلاعاتی، موفق شدند یک کارگاه مجهز و مدرن چاپ اسکناسهای جعلی در پاکدشت را شناسایی و اعضای این باند را دستگیر کنند. البته محاسبات دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که حذف سه صفر بر ارزش کالاها تاثیری ندارد، تصریح کرد: در زمان فعلی با حذف سه صفر این بار روانی افزایش یافته و کنترل و مدیریت آن سخت می شود. از طرفی برای تغییر واحدپولی کشور علاوه بر تورم باید شرایط اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد و به صرف حذف صفر از اسکناس های موجود بدون داشتن برنامه برای رشد و توسعه اقتصادی مستمر نمی توان این اقدام را راهکاری مناسب برای بهبود وضع اقتصادی قلمداد کرد. به گفته محتشم، اگر می خواهیم در بخش مسکن درست برنامه ریزی کنیم ابتدا باید برای مخاطبین و متقاضیان واقعی خانه بسازیم و اگر توزیع ساخت درست انجام شود شاید بخشی از کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند بتوانند خانه بخرند و از آن طرف دیگر سرمایه ها بابت ساخت خانه های لوکس محبوس نشود. مشتریان این واحدها، بخصوص خانه اولی ها کسانی هستند که از تسهیلات برنامه ریزی شده دولت در سال گذشته تجهیز شدند. پوری حسینی افزود: با توجه به اینکه حدود دو میلیون نفر از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت فوت کرده اند وراث پس از اعلام در زمان مشخص شده پیگیر صورتحساب سهام عدالت متوفی باشند. در خصوص مشمولین سهام عدالت که طبق اطلاعات اخذ شده تا دی ماه ۱۳۹۵ از سازمان ثبت احوال کشور، جزو فوت شدگان تعیین شده اند، متعاقبا از طریق سامانه سهام عدالت به همین نشانی اطلاع رسانی خواهد شد.

اگر ایرانچک در مقابل نور ماورای بنفش قرار گیرد نخ میانی آن به رنگهای مختلف تبدیل خواهد شد. وقتی که ایرانچک مقابل نور قرار گیرد از هر دو طرف باید تصویر شفافی از فردوسی دیده شده همچنین عدد یکمیلیون نیز بهوضوح قابل رؤیت باشد. شکری با بیان اینکه از دید بانک مرکزی جعل بهمعنای شبیهسازی ویژگیهای امنیتی اسکناس است، گفت: تاکنون موردی دیده نشده که در آن ویژگیهای امنیتی اسکناس در آن جعل شده باشد. روزنامه قانون نوشت: یکی از نقاطی که این شبها معروف شده، زیر پل پارک وی است که همچون دیگر پاتوق کبابهای شبانه تهران یعنی سید خندان، پلچوبی، رسالت، آزادی و … افزایش حدود ۸ درصدی معاملات نیز که طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در شهر تهران رخ داد در باب همه مخاطبین و متقاضیان مسکن نبوده است. همچنین با کسر ۷۵ هزار تومان از پایه سنوات، حدود ۵ درصد به حداقل حقوق کارگران افزوده شد. پوری حسینی با بیان اینکه حدود دو سال تلاش کردیم برگه سهام را به سهامداران ارائه دهیم اما نشد، درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر تبلیغاتی بودن ارائه صورتحساب سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افزود: هیچ نیتی جز تعیین تکلیف دارایی های مردم وجود ندارد. در بخش تولید و عرضه طبیعتا با توجه به کاهش صدور پروانه های ساختمانی سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با کاهش عرضه در سال ۱۳۹۵ مواجه بودیم که باعث شده تقاضای انباشته ای در بازار تشکیل شود و دغدغه و نگرانی جهش قیمتها را ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، صبح امروز شنبه( ۱۷ خرداد ماه) گروه صنعتی ایرانخودرو در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی وزارت صمت و پلیس امنیت اقتصادی قرعهکشی فروش فوقالعاده ۱۵ هزار دستگاه از محصولات خود ویژه عید سعید فطر که پیش ثبتنام از چهارم خرداد و ثبتنام اصلی از هفتم خرداد آغاز وتا ۱۴ خرداد ادامه داشت را در محل ساپکو انجام داد. حتی وقتی که میفهمد برای تهیه گزارش آمدهام، برخوردی متفاوت ندارد. مسئولان بانک مرکزی معتقدند هیچ سیستم چاپی حتی با بالاترین تکنولوژی چاپ تجاری و یا آخرین مدل دستگاههای کپی وجود ندارد که بتواند این دو تصویر ناقص پشت و رو را دقیقاً روی یکدیگر تنظیم کند، بنابراین اگر فردی ایرانچک را مقابل نور قرار داد و تصویر ناقص رو را با تصویر پشت دقیقاً همپوشانی ندید و حتی اگر اختلاف دهم میلیمتر نسبت به یکدیگر ملاحظه کرد میتواند مبنا را بر جعلی بودن آن بگذارد. این مخالفان معتقدند حذف چند صفر از واحد پول ملی تأثیری بر بهبود متغیرها و شاخص های کلان اقتصادی نخواهد داشت.

به زودی قیمت دلار کاهش می یابد قتصادنیوز: رئیس بانک مرکزی گفت: بودن و نبودن FATF تاثیر زیادی در اقتصاد ما ندارد و اگر همه تمرکز خود را بر روی FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: این تصمیم در شورایعالی کار با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان ملی استاندارد و نمایندگان تشکلهای کارگری و کارفرمایی اتخاذ شد. محتشم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: منطقی است که تیم اقتصادی دولت تصمیم بگیرد شرایط اقتصادی را روان تر کند و رونق را به بازار مسکن برگرداند. همچنین دو نوع نخ امنیتی در آن وجود دارد ؛ نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجرهای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و بهگونهای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایرانچک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان میشود.

در بخش میانی جامعه این افزایش ایجاد شده که واحدهای متوسط قیمت و کوچک متراژ به فروش رفتند. سمت پونک، جایی کوچک به عنوان کارگاه آمادهسازی اجاره کردهایم. با توجه به شروع ارایه خدمات سامانه سهام عدالت از هفدهم اسفند ماه جاری و به منظور ایجاد شرایط مطلوب جهت استفاده از سامانه در روزهای ابتدایی فعالیت آن، رقم سمت راست شماره ملی(کد ملی) به عنوان عدد مجاز جهت مراجعه به سامانه طی دوره ده روزه اول فعالیت آن تعیین شده است. کلیه مشمولین که در دوره ده ساله اجرای طرح سهام عدالت از ابتدای سال۱۳۸۵ تا پایان سال۱۳۹۴ ثبت نام شده قطعی در تعاونی های سهام عدالت شهرستان ها بوده اند، می توانند با مراجعه به این سامانه، ضمن کسب اطلاع از مشمول بودن، صورت وضعیت تسویه اقساط خود را مشاهده یا از آن نسخه چاپی تهیه کنند. برخی از کشورها مانند آرژانتین، برزیل و یوگسلاوی این طرح را چند بار اجرا کرده اند، اما به نتیجه مطلوب و دلخواه نرسیده اند. خیلیها بعد از ۱۲ شب، تازه گرسنه میشوند و جایی باز نیست. معمولا وقتی خودم هستم مشکل خاصی نیست اما اگر خودم نباشم، شده که درگیری پیش آمده باشد و بساط ما را پخش زمین کنند. کپی رنگی از اسکناس که در دست مردم بهعنوان اسکناس جعلی شناخته میشود، جعل محسوب نمیشود”.

طبیبیان گفت: اصلاح سیستم بانکی کشور و نیز گسترش و توسعه بانکداری الکترونیکی و ترویج استفاده از کارت های اعتباری نیاز به حذف صفرها از پول ملی را از برطرف می سازد. وی گفت: به عنوان نمونه فردی که عدد سمت راست کد ملی اش هفت باشد امروز و کسی که عدد سمت راست کد ملی اش هشت باشد فردا یعنی ۱۸ اسفند می تواند وارد سامانه شود. پوری حسینی افزود: در چهار سال گذشته بیشترین سودی که مجامع عمومی شرکت ها اعلام کرده اند هفت هزار میلیارد تومان برای شرکت های سرمایه پذیر و کمترین آن چهار هزار میلیارد تومان بوده است. رییس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به گزارش بخش تامین منالی مالی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در ساخت و سازهایی انجام شده که در حال حاضر مشتری ندارد گفت: بخش عمده ای از این سرمایه توسط بانکها تامین شده و این سرمایه عملا بلااستفاده حبس شده است. ساخت و ساز در نقاط گران قیمت کلان شهرها انجام می شود که عموم جامعه را تحت پوشش قرار نمی دهد و موجب ایجاد پدیده خانه های لوکس و نیمه لوکس خالی می شود.

وی همچنین در سوالی درباره FATF و اینکه گفته میشود در صورت عدم تصویب آن کشورهای خارجی دیگر مانند چین و روسیه هم با ایران همکاری نخواهند کرد، گفت: نظر ما درباره تصویب شدن FATF مثبت است اما واقعیت این است که امروزه ما بسیاری از مبادلات خارجی، پولی و مالی خود را با روشهای غیرتحریمی انجام میدهیم. ما تلاشمان را بدون توجه به سایر مسائل انجام میدهیم و امیدواریم که اوضاع اقتصاد بهتر شود. آنان معتقدند حذف چند صفر از پول ملی تنها در تعریف پول ملی، حجم اسکناس مورد نیاز و تغییر ظاهری نرخ مبادله پول ملی با ارزهای دیگر اثر گذار است و در بلند مدت هیچ تاثیری بر اقتصاد ملی نمی گذارد. طرح حذف چند صفر از پول ملی از سال1961 تاکنون 71بار در کشورهای مختلف جهان به اجرا درآمده است و از این حیث می توان ادعا کرد که این طرح، طرحی ناپخته و ناشناخته نیست. وی گفت: از ابتدای سال آینده و با برگزاری مجمع عمومی شرکت ها سود سهام عدالت به جای واریز به خزانه میان مشمولان تقسیم می شود. وی گفت: با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال ۹۶ محاسبه و سازمان خصوصی سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می کند.