از کجا ربع سکه دولتی بخریم؟

سکه ربع بهار آزادی در مرکز مبادله براساس آخرین به‌روزرسانی انجام شده، حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این عدد دست‌کم دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت ربع سکه در معاملات تک‌فروشی بازار آزاد است. به‌طور طبیعی جستجوهای اینترنتی روی این نکته متمرکز شده که مرکز مبادله کجاست و چطور می‌توان از آن سکه ربع بهار آزادی خرید. گروهی که حرفه‌ای‌تر هستند و حداقل می‌دانند خرید و فروش سکه در مرکز مبادله مخصوص صرافی‌ها و کارگزاری‌هاست و عموم مردم این امکان را پیش‌رو ندارند، دنبال نام و نشان صرافی‌های عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌گردند. طبق قانون معاملات سکه ربع بهار آزادی در مرکز مبادله، برای هر کدملی سهمیه پنج‌تایی در نظر گرفته شده است و اگر کسی موفق شود از سد هفت‌خوان خرید سکه از مرکز مبادله عبور کند، تنها در همان روز اول حدود ۱۰ میلیون از بازار آزاد جلو می‌زند. سود احتمالی روزهای آینده هم بحثش جداست. اما واقعا از کجا می‌توان ربع سکه به قیمت مرکز مبادله خریداری کرد؟

جستجوهای دقیق‌تر به لینکی واقع در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ختم می‌شود که عنوان فهرست صرافی‌های مجاز بازار متشکل ارزی را یدک می‌کشد. بالایش نوشته‌اند «کارگزاران»، یعنی همین‌ها با مرکز مبادله ارز طرف‌حساب هستند. نگاهی به ابتدای لیست، ماهیت مشکوک آن را افشا می‌کند. ۱۹ تای اول بانک‌های رسمی کشور هستند و بقیه شرکت‌های تضامنی کله‌گنده. فهرست را براساس استان محل فعالیت تفکیک کرده‌اند و بررسی نقشه نشان می‌دهد حداقل در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین و حتی سمنان هیچ کارگزاری به‌عنوان همکار مرکز مبادله ارز و طلای ایران معرفی نشده است. در بقیه استان‌ها، کنار نام شرکت تضامنی علاوه بر آدرس، شماره تلفن هم قید شده تا بتوانید با آن تماس بگیرید. پس از تماس با چندتا از آن‌ها همه‌شان جواب‌های مشابه می‌دهند: «نمی‌دانیم»، «خبر نداریم» و… ترجمه همه‌شان می‌شود: اگر شما سکه دیدید، ما هم دیدیم! کسی سرکارمان گذاشته است؟ بیایید ماجرا را با تتمه خوشبینی ذاتی خودمان نگاه کنیم.

فهرست صرافی‌های طرف معامله با مرکز مبادله

۲۱۲۲۰


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1751966/%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%B1%D8%A8%D8%B9-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%85

فروش سکه ربع بهار آزادی در مرکز مبادله از روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین آغاز شده و یک‌روز بعد مردم عادی مجوز حضور در بازار و خرید سکه از صرافی‌های طرف معامله با مرکز مبادله را پیدا کرده‌اند. از آن روز تا حالا حداقل دو روز تعطیل را پشت سرگذاشته‌ایم و حتما تصدیق می‌کنید بازار حتی هنوز از رخوت تعطیلات نوروزی بیرون نیامده است. ضمن اینکه باید برای جا افتادن خرید و فروش سکه ربع بهار آزادی در مرکز مبادله هم زمانی را در نظر گرفت تا حداقل خود صرافی‌ها درباره آن به چشم‌انداز مشخصی دست پیدا کنند. در حال حاضر اما مهمترین جواب برای این مسئله، توضیحی است که مسعود توکلی، معاون بازار مرکز مبادله ایران، به ایسنا گفته: مقدماتی برای مشارکت صرافی‌ها در حراج‌ ربع سکه وجود دارد که باید انجام شود. مثلا صرافی‌ها باید نماینده خود را با وکالتنامه رسمی محضری به بانک مرکزی و مرکز مبادله معرفی کنند تا بتوانند سکه‌های خریداری شده را از خزانه تحویل بگیرند اما بسیاری از صرافی‌ها هنوز این کار را انجام نداده‌اند. بنابراین مردم هنوز نتوانسته‌اند ربع سکه را با قیمت دولتی در صرافی‌های همکار مرکز مبادله خریداری کنند.

قیمت ربع سکه در مرکز مبادله

خرید سکه ربع بهار آزادی با قیمت مرکز مبادله تنها با ارائه کارت ملی امکان‌پذیر است و به هر کدملی در سال تا سقف پنج قطعه سکه ربع بهار آزادی تعلق می‌گیرد. فقط می‌ماند دسترسی به فهرست صرافی‌های مجاز فروش ربع سکه که در حال حاضر حکم کیمیا را دارد.

شرایط خرید ربع سکه از مرکز مبادله

صرافی‌های طرف معامله با مرکز مبادله، کارگزاران عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران و صرافی‌های مجاز فروش ربع سکه، عبارت‌هایی هستند که در هفت روز گذشته جستجوی اینترنتی برایشان به‌شدت افزایش پیدا کرده است. حاصل کنجکاوی برای رسیدن به راه و روش خرید ربع سکه دولتی. بالاخره اختلاف دو میلیون تومانی قیمت در مقایسه با بازار آزاد، موضوع ساده‌ای نیست که بتوان ساده از کنارش گذشت، اما از الگوریتم گوگل هم کاری از پیش نمی‌برد تا مهمترین موتور جستجوی دنیا نهایتا کاربران را به سمت اخبار جسته و گریخته منتشر شده در روزها و هفته‌های اخیر هدایت می‌کند. بدون اینکه حتی به آنچه دنبالش بوده‌اند نزدیک شوید.

قیمت سکه ربع بهار آزادی در یک‌سال گذشته نزدیک ۱۷۶ درصد رشد کرده است؛ در حالی که مثلا نرخ تورم در دوازده‌ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱، معادل ۴۶.۵ درصد اعلام شده است. سال قبل همین موقع‌ها اگر برای خرید یک قطعه سکه ربع بهار آزادی اقدام می‌کردید، می‌توانستید با پرداخت چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به مراد دلتان برسید. قطعا در آن روزها هیچ‌کس فکر نمی‌کرد با گذشت ۳۶۵ روز، قیمت سکه ربع بهار آزادی سه برابر شود.

مرکز مبادله تقریبا از همین روز کار خود را در حوزه فروش سکه ربع بهار آزادی آغاز کرد. منتها خرید و فروش در مرکز مبادله کار مردم عادی نیست. مرکز مبادله مخصوص صرافی‌ها و کارگزاری‌ها طراحی شده تا بتوانند پس از انجام معاملات کلان به درخواست‌های مشتریان خرد پاسخ بدهند.

قیمت سکه ربع بهار آزادی روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، معاملات نقدی را از جایگاه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع کرد. در معاملات تک‌فروشی، قیمت سکه ربع بهار آزادی ۴۰۰ هزار تومان بیشتر است. در همین ۲۰ روزی که از شروع سال گذشته، ربع سکه جایگاه‌های مرتفع‌تری را به‌چشم دیده. به‌عنوان مثال در پنجمین روز فروردین باید برای خرید هر عدد سکه ربع بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید. با پایان تعطیلات نوروز و شروع رسمی کار و فعالیت بازار در روز ۱۵ فروردین، ربع سکه به ارتفاع ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان دست پیدا کرد تا تنها ۱۰۰ هزار تومان با رکورد تاریخی قیمت خود فاصله داشته باشد.

قیمت سکه ربع بهار آزادی در مرکز مبادله، دست‌کم دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از معاملات تک‌فروشی بازار آزاد است

وقتی سرنوشت باقی سکه‌های طلا را مرور می‌کنیم، هنوز خرید سکه ربع بهار آزادی وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد. سکه تمام بهار آزادی به مرز ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و سکه نیم‌بهار آزادی را ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروشند. حباب قیمت سکه امامی به‌تن‌هایی هفت میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است و حجم حباب سکه نیم بهار آزادی معادل شش میلیون و ۸۷۰ هزار تومان برآورد می‌شود. حتی اگر راه کج کنید و به بورس بروید، برای خرید یک سکه تمام بهار آزادی به‌شرط تحویل در آینده، حداقل به ۳۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان پول نیاز دارید. در چنین شرایطی که ربع سکه قیمت نرم‌تری دارد، اگر بخت و اقبال با کسی یار باشد و بتواند نحوه خرید ربع سکه از مرکز مبادله ارز و طلا، را یاد بگیرد حداقل ۱۰ میلیون تومان سود لحظه‌ای به‌جیب می‌زند. به‌خصوص اینکه فروش سکه در صرافی‌های طرف معامله با مرکز مبادله تحویل روز هستند.

قیمت ربع سکه بهار آزادی در اولین روز رسمی انجام معاملات مرکز مبادله حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و با توجه به سقف مجاز سود یک‌درصدی تعیین شده توسط قانون، باید با نرخ تقریبا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به‌دست اولین خریداران می‌رسید که نسبت به نرخ بازار در همان روز دو میلیون تومان ارزان‌تر بود اما…