مقایسه دو شاسی‌بلند چینی میلیاردی بازار/ عکس

در مقایسه دیگنیتی پرایم و لاماری ایما از نظر مشخصات فنی هم نباید انتظار داشت گزینه‌ای نسبت به دیگری برتری فاحشی داشته باشد. ضمناً باید توجه داشت که پرایم نسخه ضعیف‌تر شاسی بلند دیگنیتی بهمن موتور به‌حساب می‌آید.

امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرایم

  • سقف پانوراما
  • سیستم آنتی‌ترپ
  • در برقی صندوق
  • سنسورهای پارک عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • دوربین ثبت وقایع رانندگی
  • سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر ۱۰.۲ اینچی
  • تهویه مطبوع خودکار با پنل کنترل لمسی
  • دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب
  • ترمز پارک برقی
  • اتوهلد
  • سیستم کمکی حرکت خودرو در سربالایی (HAC)
  • سیستم کمکی حرکت خودرو در سراشیبی (HDC)
  • حالت‌های رانندگی نورمال، اسپرت و زمستانی
  • کروز کنترل
  • صندلی راننده ۶ حالته برقی (تنظیم دستی صندلی شاگرد)
  • تنظیم ارتفاع خودکار چراغ‌های جلو
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب
  • چراغ‌هایی روشنایی روز یا دی‌لایت
  • سنسور نور و باران و برف‌پاک‌کن خودکار
  • آینه‌های بغل تاشو برقی با گرمکن
  • چراغ خوشامدگویی

در نمای عقب دیگنیتی هم چراغ‌های سرتاسری به‌چشم می‌خورد که به‌صورت کامل روی در صندوق پیاده شده‌اند. در برخی از خودروها به‌کارگیری چراغ‌های عقب سرتاسری شاید ناهماهنگ با طراحی کلی خودرو باشد، اما خوشبختانه این سبک طراحی در دیگنیتی به‌خوبی تطبیق پیدا کرده است. در پایین هم دیفیوزر مشکی با دو خروجی اگزوز فیک قرار دارد تا نوعی چاشنی اسپرت به این قسمت خودرو اضافه کنند.

کابین کراس اوور چینی بهمن دیگنیتی پرایم

مقایسه دو کراس اوور چینی لاماری ایما و بهمن دیگنیتی پرایم

این در حالی است که در نمای جلو دیگنیتی بهمن، جلوپنجره کهکشانی آن با المان‌های کرومی خودنمایی می‌کند؛ سبک جلوپنجره‌ای که خیلی از چینی‌های بازار ایران از آن برخوردارند. چراغ‌هایی تهاجمی هم به این جلوپنجره کهکشانی متصل شده‌اند.

کابین کراس اوور چینی بهمن دیگنیتی پرایم

داشبورد لاماری ایما طراحی مینیمال‌تر با شلوغ‌کاری کمتری دارد و از مرکز تا گوشه چپ آن را یک نمایشگر عریض دوگانه فرا گرفته است. یکی از نمایشگرها نقش صفحه آمپر دیجیتال را ایفا می‌کند و دیگری هم به سیستم اطلاعات و سرگرمی تعلق دارد. دریچه‌های هوای قرار گرفته روی داشبورد هم به‌صورت گرد و به سبک مرسدس بنز طراحی شده‌اند و زیر دریچه‌های میانی، پنل کنترل تهویه با کنترل‌های کلیدی و لمسی جا دارد. ضمن این‌که فرمان کراس اوور آرین پارس موتور با ناحیه پایینی تخت و اصطلاحاً به‌شکل دی‌کات طراحی شده است.

می‌توان با اطمینان گفت لاماری ایما و دیگنیتی پرایم هر دو طراحی‌های جذابی دارند که انتخاب از بین آن‌ها را سخت می‌کند. اگر بخواهیم ابتدا به نمای جلو به‌عنوان چهره خودرو بپردازیم، لاماری ایما در این ناحیه هماهنگ با المان‌های روز طراحی شده است. به‌همین خاطر، در نمای جلو آن دی‌لایت‌های عریضِ باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین، پیوسته به جلوپنجره جاگذاری شده‌اند.

کابین کراس اوور چینی لاماری ایما

از نمای جلو لاماری ایما و دیگنیتی پرایم که بگذریم، وقت مقایسه طراحی آن‌ها در ناحیه عقب است. لاماری ایما در عقب هم پیرو طراحی روز بوده و در این ناحیه آن چراغ‌های سرتاسری به‌شکلی تر و تمیز پیاده‌سازی شده‌اند. پایین سپر هم پنل مشکی با دو خروجی اگزوز دوگانه قرار گرفته است که بر خلاف بهمن دیگنیتی، خروجی‌های واقعی‌اند. همین یکی از عواملی است که جلوه‌ای اسپرت به ناحیه عقب این کراس اوور چینی بخشیده است.

در زمینه فضای موجود در کابین باید ذکر کرد که لاماری ایما و دیگنیتی پرایم هر دو فضایی کافی را پیش روی سرنشینان می‌گذارند و مقایسه آن‌ها برنده قطعی ندارد. با وجود این، سرنشینان ناحیه عقب دیگنیتی به‌دلیل طراحی سقف کوپه و شیب‌دار آن فضای سر کمتری خواهند داشت. وقتی هم پای کیفیت مواد به‌کار رفته در کابین در میان باشد، هر دو شاسی بلند چینی از کیفیتی متوسط متمایل به بالا بهره‌مندند که آن‌ها را در وضعیتی مساوی قرار می‌دهد.

مشخصات فنی دیگنیتی پرایم و لاماری ایما

برای جمع‌بندی مقایسه کراس اوورهای چینی لاماری ایما و دیگنیتی پرایم می‌توان مزیت‌های هر کدام نسبت به یکدیگر را عنوان کرد تا خریدار بتواند بسته به ترجیحات خود، یکی از آن‌ها را برای خرید در نظر بگیرد. لاماری ایما مزیت‌هایی نظیر طراحی کاملاً به‌روز در قسمت‌های جلو و عقب، کابین جدیدتر با نمایشگر دوگانه و شتاب و جنب‌وجوش بیشتر به‌لطف سیستم پاشش مستقیم سوخت و گیربکس دو کلاچه دارد. در طرف دیگر، دیگنیتی پرایم با امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر و طراحی خاص کوپه و متمایز (نسبت به سایر چینی‌های بازار) می‌تواند دست بالا را داشته باشد.

لاماری ایما از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌برد که می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه‌ی تر ۷ سرعته راهی محور جلو این شاسی بلند می‌شود. مصرف سوخت آن هم ۶.۶ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

مقایسه دو کراس اوور چینی لاماری ایما و بهمن دیگنیتی پرایم

امکانات رفاهی و ایمنی لاماری ایما

  • استارت بدون کلید
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
  • تهویه مطبوع خودکار
  • تنظیم برقی صندلی راننده
  • دوربین دید عقب
  • دوربین ثبت وقایع
  • فرمان ۳ حالته
  • حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت
  • چراغ‌های روشنایی روز یا دی‌لایت
  • کروز کنترل
  • سنسور نور
  • سقف پانوراما
  • سیستم تصفیه هوای کابین (AQS)
  • کول‌باکس
  • کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • کنترل کشش (TCS)
  • کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • کنترل سرعت در شیب (HDC)
  • سنسور فشار باد تایر
  • ۶ ایربگ

جمع‌بندی مقایسه دو کراس اوور لاماری ایما و دیگنیتی پرایم

مقایسه دو کراس اوور چینی لاماری ایما و بهمن دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم و لاماری ایما جزو کراس اوورهای چینی پرفروش جدید بازارِ شاسی‌بلندپسند ایران بر شمرده می‌شوند. این دو کراس اوور به دلایلی از جمله طراحی به‌روزتر نسبت به خیلی از چینی‌های بازار، طرفداران زیادی خصوصاً در قشر جوان‌تر پیدا کرده‌اند. در ادامه به مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی پرایم در زمینه‌های مختلف شامل طراحی نمای بیرونی، فضای داخلی، مشخصات فنی و… می‌پردازیم. پیش از این، آن‌ها را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

کراس اوور سایز متوسط لاماری ایما که شرکت آرین پارس موتور عرضه آن به بازار ایران را به عهده گرفته، در واقع همان فورتینگ T۵ EVO ساخته دانگ فنگ است. خود T۵ EVO نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از فورتینگ T۵ در نظر گرفته می‌شود که شرکت فردا موتور آن را با نام FMC T۵ در بازار ایران ارائه می‌کند. از جمله ویژگی‌های لاماری ایما که با معرفی به بازار ایران توجه زیادی را به خود جلب کردند، طراحی به‌روز و پیشرانه توربوشارژ با خروجی نسبتاً بالای آن بودند. جای گفتن دارد که آرین پارس موتور حتی واردات نسخه‌های فول آپشن و هیبرید این کراس اوور خود را در نظر دارد.

دیگنیتی پرایم زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ دارد که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی وظیفه انتقال نیرو این پیشرانه را به محور جلو بر عهده دارد. این شاسی بلند چینی در یک سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. در مجموع، لاماری ایما پرتوان‌تر و همچنین پر جنب و جوش‌تر است و از این رو، گزینه بهتری برای قشر جوان خواهد بود.

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی

مقایسه دو کراس اوور چینی لاماری ایما و بهمن دیگنیتی پرایم

اینجا تصمیم با خریدار است که بین دیگنیتی پرایم و لاماری ایما کدام را انتخاب کند. اگر علاقه ویژه‌ای به کراس اوورهای کوپه نظیر ایکس ۴ و ایکس ۶ بی ام و داشته باشد، احتمالاً دیگنیتی به‌شکل دیگری به مذاق او خوش می‌آید. در صورتی هم که تمایل چندانی به برخی از المان‌های طراحی چینی‌های بازار ایران مثل جلوپنجره کهکشانی نداشته باشد، شاید به خرید لاماری ایما با نمای جلوی به‌روز آن ترغیب شود.

طراحی و کیفیت فضای داخلی

دیگنیتی پرایم روی هم رفته دارای امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به لاماری ایما است. در واقع، یکی از نقاط ضعف لاماری ایما کمبود آپشن‌های آن بوده است؛ به هر حال، از چنین خودرویی با طراحی نمای بیرونی و داخلی به‌روز انتظار امکانات بیشتری می‌رود. البته همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، عرضه نسخه فول آپشن لاماری ایما در آینده در دستور کار آرین پارس موتور قرار دارد. در ادامه با مشاهده لیست امکانات و آپشن های لاماری ایما و دیگنیتی پرایم می‌توانید خودتان هم آن‌ها را در این زمینه مقایسه کنید:

با این حال، کابین دیگنیتی پرایم بهمن اگرچه طراحی کاربردی و همچنین جذابی دارد، با المان‌های قدیمی‌تر خود به‌وضوح یادآور بقیه چینی‌های بازار است. این شاسی بلند بهمن داشبوردی چندلایه با دریچه‌های کشیده تقریباً مستطیلی دارد و در مرکز آن نمایشگر اطلاعات و سرگرمی با داشبورد ادغام شده است. همچنین در آن خبری از صفحه آمپر تمام دیجیتال نیست و پشت فرمان سه‌پر دی‌کات، دو صفحه گرد آنالوگ با یک نمایشگر مستطیلی کوچک در وسط تعبیه شده است. آن دسته از شیفته‌های تکنولوژی شاید نمایشگر دوگانه لاماری ایما را ترجیح بدهند، اما ممکن است عده‌ای دیگر هم به همان صفحه آمپر ترکیبی بسنده کنند.

کراس اوور کوپه دیگنیتی بهمن موتور در طرف دیگر، مثل لاماری ایما، نسخه ریبرندشده محصول دیگری از دانگ فنگ است. دیگنیتی که در اصل همان IX۵ دانگ فنگ بود، حالا در ایران در دو تیپ پرستیژ و پرایم در دسترس قرار دارد. یکی از وجوه تمایز دیگنیتی نسبت به بقیه رقبا همین طراحی کوپه چشمگیر آن است؛ دیگنیتی در واقع اولین کراس اوور کوپه‌ای شد که داخل ایران مونتاژ می‌شود. پیش از این، بی ام و ایکس ۴ و ایکس ۶ با این سبک طراحی در کشور عرضه شده بودند.

مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی پرایم؛ دو کراس اوور چینی جوان‌پسند و به‌روز بازار ایران

طراحی نمای بیرونی

مقایسه دو کراس اوور چینی لاماری ایما و بهمن دیگنیتی پرایم

مقایسه دو کراس اوور چینی لاماری ایما و بهمن دیگنیتی پرایم

کابین کراس اوور چینی لاماری ایما

در مقایسه طراحی فضای داخلی دیگنیتی پرایم و لاماری ایما، به‌روزتر بودن لاماری محسوس است؛ نمود اصلی این را در طراحی داشبورد و همچنین نمایشگر این دو خودرو چینی می‌بینیم.

۲۲۷۲۲۷


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1753239/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%DA%A9%D8%B3