واردات 76 درصد کالای اساسی کشور از بندر امام خمینی(ره)- اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی تسنیم

وی تاکید کرد: با وجود استقرار بیش از 39 شرکت پتروشیمی با ظرفیت اسمی تولید سالانه 26 میلیون تن محصول در همجواری  بندر امام خمینی (ره) و صنایع بزرگ نفت ، گاز و فولاد در پسکرانه آن ، انتظار می رود با ایجاد تعاملات چند جانبه و فراهم کردن حلقه های اتصال زنجیره تأمین ، ضمن بهره گیری صنایع از فرصت منحصربفرد دسترسی به زیرساختهای اقتصادی دریا  محور ، امکان توسعه بازار در راستای رقابت پذیری با سایر بنادر منطقه را نیز فراهم شود.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2801764

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهروز آقایی با بیان اینکه سالانه بیش از 90 درصد مبادلات کالا توسط ناوگان حمل و نقل دریایی در جهان صورت می پذیرد، اظهار کرد: تأثیر پذیری این صنعت در ایجاد جریان های اقتصادی ، روابط دیپلماتیک و سیاسی ، پیوندهای منطقه ای به واسطه اهمیت دسترسی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به بازارهای تولید و مصرف در راستای تحقق رشد اقتصادی خود ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با یادآوری اینکه  بنادر ، پیشانی اقتصادی و تجاری هستند و به همین دلیل عمده شهرهای بزرگ جهان در کنار دریاها بنا شده است، افزود: کشورمان با 5800 کیلومتر مرز آبی و 250 بندر کوچک و بزرگ در منطقه خاورمیانه تا شمال آفریقا  ؛ دارای وزن تاریخی و موقعیت استراتژیک خاصی است.

به گفته وی، توسعه صنعت حمل و نقل دریایی  نیازمند ایجاد اتصال هر چه بیشتر حلقه های زنجیره تأمین است و بنادر به‌عنوان یکی از  منابع مهم  ارزش افزوده و اشتغال زایی ، دارای منزلتی ملی و منطقه ای هستند.

وی با بیان این که سرمایه گذاری ها در عرصه های بندری و دریایی عمدتاً با دو هدف اصلی صورت می گیرد، ادامه داد: نخست این که این عرصه سرشار از فرصت های بزرگ توسعه مندی و تاثیرگذار در سایر حوزه های زیردستی و مکمل نظیر حمل و نقل ، صنعت، نفت ، گاز ، پتروشیمی و … است. از سوی دیگر درآمد قابل توجهی توام با اشتغال و کارآفرینی پایدار برای کشورها به ارمغان می آورد که تقریباً در هیچ حوزه ای به اندازه آن قابل اتکا نیست.

آقایی بیان کرد: در شرایطی که کشورهای حوزه خلیج فارس به سرعت در حال توسعه فعالیت های حوزه دریایی خود و احداث بنادر بزرگ و کسب سهم بیشتر از بازارهای واقع شده در کریدورها بزرگ تجاری مبتنی بر حمل و نقل دریایی هستند ، لاجرم می بایست از فرصت های موجود به نحو مطلوبی بهره گرفت. 

وی تصریح کرد: مولفه های مهم در کسب سهم بیشتر از تجارت کالای منطقه ای ؛ ایجاد چسبندگی کالا در بنادر ، اقتصادی نمودن کریدور ها ، کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری کالا بواسطه استفاده از تجهیزات و فرآیندهای نوین و نظام تعرفه ای انعطاف پذیر بوده که منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی با دارا بودن پسکرانه داخلی با دو شاخص گستردگی جمعیت و صنایع بزرگ و واقع شدن در شمال غربی خلیج فارس و دسترسی به کریدورهای بزرگ اتصال دو بازار مهم آسیای جنوب شرق به عراق ، آسیای میانه تا شمال اروپا ، دارای قابلیت های قابل توجهی در بین سایر بنادر حوزه خلیج فارس می باشد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه با اشاره به نقش کلیدی خوزستان در اقتصاد کشور، اظهار کرد:  بندر امام  خمینی (ره) با واردات بیش از 76 درصد کالاهای اساسی ، یکی از کانون های تجاری کشور در جهت ترانزیت و توسعه  صادرات در تنوع کالایی است.