امکان مهار تورم در کانال 20 درصدی برای سال 1403

امکان مهار تورم در کانال 20 درصدی برای سال 1403

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وحید شقاقی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در سال 1402 هجری شمسی دولت توانست تا حدود زیادی در زمینه نقدینگی و کنترل تورم به اهداف خود دست یابد، اظهار داشت: در ابتدای سال حدود 55 درصد از تورم نقطه به نقطه بود، اما تورم نقطه به نقطه در حال حاضر حدود 36 درصد است.

وی در خصوص رشد نقدینگی نیز گفت: در ابتدای سال جاری نقدینگی حدود 38 درصد بود اما اکنون رشد نقدینگی حدود 25 درصد است. در حوزه انضباط نظام بانکی و دیپلماسی فعال اقداماتی انجام شد که همگی در کنار افزایش درآمدهای نفتی به تحقق اهداف تصمیم گیران کمک کرد.

این کارشناس اقتصادی از هدف بانک مرکزی برای دستیابی به نرخ تورم 20 درصدی خبر داد و گفت: بدون شک دستیابی به این هدف کار سختی خواهد بود. قیمت دلار در ماه گذشته حدود 20 درصد افزایش یافت.

وی درباره اقداماتی که بانک مرکزی و دولت برای مهار تورم در سال جدید باید انجام دهند، گفت: متأسفانه حدود 15 میلیارد دلار کسری تجارت غیرنقدی داشتیم در حالی که در سال های گذشته توانستیم کسری غیرنقدی را کاهش دهیم. کسری تجاری نقدی کسری تجارت پولی اما امسال در حوزه واردات بیش از حد ضروری است که اقدامات بیش از حد لازم انجام شد و کسری ایجاد شده باید با برنامه ریزی دولت برطرف شود.

همانطور که شقاقی اعلام کرد: امسال حدود 15 میلیارد دلار کسری حساب سرمایه داشتیم به عبارتی خروج سرمایه صورت گرفت که این نیز نگران کننده است. در سال های 1397 و 1398 این ارقام کمتر از یک میلیارد یا دو میلیارد دلار بوده است، بنابراین تعیین اهداف دوم و اقدامات اصلاحی دولت باید در جهت کاهش حساب سرمایه باشد.

این استاد دانشگاه بر تقویت حاکمیت ریال تاکید کرد و گفت: برای مدیریت دلار باید ریال را مدیریت کرد و برای این کار باید عدم تعادل ها را کنترل و برطرف کرد زیرا این عدم تعادل ها باعث تولید نقدینگی می شود و همچنین باعث ایجاد نقدینگی می شود. تورم زا.» عوامل.» طبیعی است که دولت برای این امور برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

منبع: https://tn.ai/3056711